همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ماهی سالمون

  

خواص ماهی سالمون

خواص ماهی سالمون

ماهی سالمون با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت‌ها را کاهش داده و مهم‌ترین ماده معدنی برای افزایش قدرت جنسی و باروری نطفه در مردان جوان است.

ماهی سالمون

ماهی سالمون نوعی ماهی روغنی است. گوشت آن سفت و پرچرب بوده و چربی در تمام قسمت‌های گوشت پراکنده است. چربی این آبزی همچون ماهی تن از نوع غیراشباع و حاوی اسیدهای چرب امگاـ۳ است. پروتئین آن با کیفیت و حاوی اسیدهای آمینه ضروری است. ریز مغذی‌هایی چون ید، کلسیم، فسفر، سلنیوم، آهن، سدیم، پتاسیم و ویتامین‌های B۱۲، A و D در گوشت آن به وفور یافت می‌شود.

ماهی سالمون

خواص درمانی

ـ گوشت ماهی سالمون به دلیل وجود برخی رنگدانه‌های کارتنوییدی به این رنگ گرایش یافته است. این رنگدانه‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فعالی هستند که با ورود به بدن موجب رشد و سلامت سلول و بافت‌های بدن شده و با جذب رادیکال‌های آزاد مضر که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی در بدن ایجاد می‌شوند از تخریب و تکثیر بیش از حد سلول و ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. مصرف این ماهی به خصوص برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه توصیه می‌شود. ـماهی سالمون سرشار از ماده‌ای معدنی به نام سلنیوم است. سلنیوم این ماهی از ماهی تن و هرینگ بالاتر بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت‌ها را کاهش داده و مهم‌ترین ماده معدنی برای افزایش قدرت جنسی و باروری نطفه در مردان جوان است. ـ ماهی سالمون به دلیل داشتن امگاـ۳ قابل جذب، خاصیت ضدالتهابی داشته و اثر مطلوبی در کاهش دردهای مفصلی و روماتیسمی دارد. این اسید چرب ضروری با گشاد کردن عروق خونی و ایجاد تعادل در میزان فشار و چربی خون خطر بروزحمله قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن بعد از سکته قلبی را افزایش می‌دهد. ـ این ماهی یکی از بهترین منابع غیرلبنی ویتامین D است. میزان ویتامین D آن از دیگر ماهی‌ها بالاتر و به جذب کلسیم و رسوب مواد معدنی به داخل سیستم اسکلتی کمک می‌کند. ویتامین B۱۲ آن کم‌خونی همراه با عوارض عصبی را التیام‌ بخشیده و میزان ید آن که از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر است، برای سنتز(تولید) هورمون‌های تیروئیدی نافع است.

توصیه‌ها

برخی از انواع سالمون حاوی سطوحی از جیوه هستند، اما در کل سطح جیوه در این ماهی پایین یا همسان با ماهی‌های دیگر است. به دلیل آنکه سالمون یکی از پرچرب ترین انواع ماهی هاست، برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب نیست. میزان سدیم این ماهی در مقایسه با آبزیان دیگر درصدی بالاتر بوده و بیماران مبتلا به پرفشاری خون باید در مصرف آن محتاط باشند.

گروه خون و سالمون :

مصرف این ماهی برای دارندگان هر چهار گروه خونی OABAB مفید می باشد.

ماهی سالمون چیست؟

ماهی سالمون (Salmon) یکی از اعضای خانواده آزادماهیان است. آزادماهیان، ماهیانی هستند که به تخم گذاری در آب شیرین رودخانه ها علاقه دارند. به همین علت، پس از زندگی در دریا یا اقیانوس، برای تخم گذاری بر خلاف جریان آب شنا می‌کنند و به رودخانه باز می‌گردند تا در آنجا تخم گذاری کنند. پس از تخم گذاری دوباره به دریا بازمی‌گردند و این چرخه تکرار می‌شود. قزل آلا و ماهی سالمون و سفیدماهی، سه عضو از اعضای خانواده آزادماهیان هستند.

تفاوت ماهی سالمون و ماهی قزل آلا چیست؟

همانطور که اشاره شد این دو ماهی از یک خانواده هستند. اما گوشت بدن ماهی سالمون صورتی است. با توجه به اینکه ماهی سالمون منبع مناسبی برای ویتامین D و E محسوب می‌شود و نسبت به ماهیان دیگر امگا ۳ و پروتئین بیشتری دارد، تقاضای نسبتاً زیادی برای آن وجود دارد. در حدی که برخی پرورش دهندگان ماهی قزل آلا، با تغییر سبد خوراک ماهی های غزل آلا در آخرین مراحل پرورش، گوشت آن ها را رنگی می‌کنند تا بتوانند به جای ماهی سالمون، گران‌تر بفروشند.

تفاوت ظاهری ماهی سالمون و قزل آلا

ماهی سالمون

ماهی سالمون و تفاوت ظاهری آن با ماهی قزل آلا

دو مورد از مهم‌ترین تفاوت های ماهی سالمون و قزل آلا این است که: •نیمه پایین تن سالمون، بر خلاف قزل آلا خال ندارد. •فک بالای ماهی سالمون، هرگز از چشمش بالاتر نمی‌رود. اما فک قزل آلا همیشه بالاتر از چشم آن است.

طرز تهیه سوشی سالمون با اواکادو

موادلازم برنج مخصوص سوشی : ۲۰۰ گرم برگه سوشی نوری: ۳ عدد آب : ۱ پیمانه سرکه برنج : ۳۰ میلی لیتر شکر : ۱ قاشق سوپخوری نمک : ۱/۲ قاشق چایخوری آواکادو :۱ عدد قارچ : ۴ عدد هویج متوسط :۲عدد ماهی سالمون دودی : ۳ ورق نازک

ماهی سالمون

طرز تهیه

( اگر تمایلی به استفاده از سالمون که به صورت خام استفاده میشود ندارید میتوانید از فیله مرغ ورقه شده که انرا تفت داده اید ویا میگو آبپز استفاده کنید ویا به طور کلی گوشت را حذف کرده و از سبزیجات استفاده کنید اما توصیه من به شما این است که یک بار هم که شده دستور اصلی را درست کرده و به همراه واسابی و سویا سس انرا امتحان کنید شرط میبندم خوشتان می اید )

ماهی سالمون

مراحل درست کردن سوشی سالمون

اول همه سرکه شکر و نمک رابا هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر و نمک در سرکه حل شود. آب و برنج سوشی (یک نوع برنج گرد ژاپنی است . اگر نتوانستید این نوع برنج را پیدا کنید از برنجی ایرانی به نام حسنی میتوانید استفاده کنید که در این صورت آب ان متناسب با پخت همان برنج تنظیم میشود) را در قابلمه بریزید در آن را بگذارید و حدود ۱۲ دقیقه بجوشانید . سپس انرا از روی حرارت بردارید و آبکش کنید. (برنج گرد ژاپنی به همین شیوه پخته و نرم میشود ولی برنجهای دیگر زمان پختشان فرق میکند در هر صورت باید برنج پخته و کمی نرم شوند و حالت کته خودمان را باید داشته باشد) برنج گرم را داخل یک ظرف غیر فلزی بریزید ومخلوط سرکه را به ارامی با برنج مخلوط کنید و اگر بتوانید همزمان انرا با یک بادبزن خنک کنید برنج شما حالت شیشه ای پیدا میکند( اگر تو فصل تابستان بودید میتوانید جلوی پنکه این کار را انجام دهید) آواکادو هویج و قارچ را باریک و بلند برش دهید.

ماهی سالمون

حصیر مخصوص

حصیر مخصوص را روی سطح صافی پهن کنید(به جای حصیر مخصوص میتوانید از حصیرهای معمولی و ریزبافت که به عنوان زیز بشقابی به کار میرود استفاده کنید). روی حصیر سلفون بکشید.برگه سوشی را به صورتی که طرف براق انزیر باشدروی سلفون قرار دهید. دستهای خود را با سرکه واب خیس کنید(سرکه را به جهت بهداشت استفاده میکنیم)و مقداری از برنج بردارید و روی برگه سوشی قرار دهید و انرا پهن کنید تمام برگه نوری را بپوشانید اما از کنارهها ۱ سانتیمتر خالی بگذارید و انتها راا همحدود ۲ سانت خالی بگذارید اگر این کار را نکنید سوشی شما در انتها به خوبی بسته نمیشود. ارتفاع برنج هم از نیم سانت کمتر باشد. حالا ابتدا از ماهی سالمون ورقه شده در بالای برنج قرار دهید و روی ان هم اواکادو هویج و قارچ را قرار دهید. سپس به کمک حصیر شروع به لوله کردن سوشی کنید و در ضمن لوله کردن فشار هم بدهید تا خوب بسته شود بعد از لوله کردن به ان شکل مربع بدهید(مانند شکل آماده)بعد از اتمام کار با یک عدد چاقوی تیز که انرا خیس کرده اید هر کدام از برگهای سوشی نوری را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید.

سس سویاو ترشی زنجبیلم وواسابی
سوشی را باید باسس سویاو ترشی زنجبیلم وواسابی (ترب کوهی فراوری شده که به رنگ سبز است و بسیار تند است) میل بفرمایید.باید مقدار کمی از واسابی را در کمی سس سویا حل کنید. سوشی را میتوانید با انواع سبزیجات و غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون ماهی تن(خام)میگو درست کنید اما توجه داشته باشید که اصل ان همیشه با مواد خام است اما شما میتوانید از مواد پخته استفاده کنید اما مسلما ان تازگی و مزه اصلی را نمیدهد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد