همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

«نسخه الکترونیک» در فاز سراسری


  

«نسخه الکترونیک» در فاز سراسری

اجرای طرح نسخه الکترونیک در پنج استان کشور، تحول بزرگی در نظام سلامت است که هم به ارتقای سلامت بیمار و هم به صرفه‌جویی در منابع درمان منجر می‌شود.
«نسخه الکترونیک» در فاز سراسری

پس از اجرای موفق طرح حذف دفترچه کاغذی در مراکز ملکی تامین‌اجتماعی، حالا این طرح در مراکز غیرملکی چند استان کشور به فاز اجرایی رسیده است. دکتر سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی نیز هم‌زمان با آغاز برنامه حذف دفترچه کاغذی در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تامین‌اجتماعی در استان‌های قزوین، همدان، سمنان، اردبیل و خراسان‌جنوبی، اظهارداشت: «اجرای موفق این برنامه با ایجاد بستر فرهنگی و اجتماعی و همکاری سایر اجزای نظام سلامت، امکان‌پذیر است. وزارت بهداشت به‌عنوان متولی نظام سلامت، بیشترین همکاری را با برنامه حذف دفترچه‌های کاغذی دارد و اجرای موفق این برنامه با حمایت وزیر بهداشت اجرایی شد. سازمان نظام پزشکی نیز بابت صدور مجوز امضای دیجیتال، همکاری بسیار موثری در اجرای این برنامه دارد و تمامی اجزای نظام سلامت آماده همکاری و هم‌افزایی برای موفقیت اجرای برنامه نسخه الکترونیک هستند.»
همچنین در ادامه، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی به مهم‌ترین مزایای اجرای طرح نسخه الکترونیک در این پنج استان پرداخت و یادآور شد: «پرداخت به‌روز ٦٠درصد مطالبات پزشکان همکار این برنامه، از مهم‌ترین مزایای ایجاد شده است و برای پرداخت ٦٠درصد مطالبات داروخانه‌های همکار این برنامه نیز در حال پیگیری هستیم. با توجه به زمینه‌سازی‌های انجام‌شده این کار نیز به‌زودی به مرحله اجرا می‌رسد. انتخاب استان‌های مجری این مرحله از برنامه نسخه الکترونیک نیز بر اساس وجود آمادگی در استان‌ها بوده است و طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، این برنامه تا پایان امسال در همه استان‌ها آغاز می‌شود.»
نوربخش یادآوری کرد: «از یک سال گذشته دیگر نیازی به دفترچه و نسخه در مراکز درمانی ملکی این سازمان نیست و نسخه کاغذی جای خود را به نسخه الکترونیکی داده است، به‌طوری که در سال٩٦ حدود ٦٥میلیون نسخه الکترونیکی صادر شد. حذف دفترچه در مراکز ملکی سازمان تامین‌اجتماعی، اقدامی بسیار موثر در سطح ملی بود که امیدواریم در سال ٩٧ به تمامی مراکز طرف قرارداد، گسترش پیدا کند.»
همچنین دکتر مهدی درخشان، معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به اینکه نسخه الکترونیک، یک طرح ملی است که به‌خوبی در کشور در حال توسعه است، تاکید کرد: «امیدواریم طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا پایان سال شاهد اجرای این برنامه در کل کشور باشیم. معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی از استان‌هایی که در اجرای این برنامه پیشگام هستند حمایت می‌کند و اجرای آن را گام موثری در راستای توسعه بیشتر خدمات درمانی و ارتقای خدمات سازمان تامین‌اجتماعی می‌دانیم.»
از سوی دیگر، دکتر محمدعلی بیطرف، مشاور ارشد مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در امور درمان نیز با تاکید بر اینکه برنامه حذف دفترچه و تولید نسخه الکترونیک در تمامی مراکز درمانی ملکی تامین‌اجتماعی درحال اجراست، خاطرنشان کرد: «توسعه این برنامه به مراکز طرف قرارداد نیز به‌خوبی درحال انجام است. این برنامه در استان‌های یزد، اصفهان، گیلان و مازندران اجرا می‌شود و به‌تازگی نیز در استان‌های قزوین، همدان، سمنان، اردبیل و خراسان‌جنوبی آغاز شده‌است.»
همچنین علی معیری، مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌های سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به اینکه آموزش کارکنان در پنج استان منتخب اجرای این برنامه انجام شده است و دفتر راهبری سیستم‌ها از کارکنان استان‌های مجری این برنامه حمایت کامل خواهد کرد، یادآور شد: «همکاری سازمان نظام پزشکی در تخصیص امضای الکترونیک به پزشکان برای موفقیت اجرای این برنامه بسیار موثر است. این مجوزها صادرشده و توسعه نسخه الکترونیک طبق برنامه در حال اجراست.»
مزایای متعدد اجرای طرح نسخه الکترونیک
با توجه به اینکه سازمان تامین‌اجتماعی در نظر دارد تا پایان امسال، برنامه نسخه الکترونیک را در سراسر کشور اجرا کند، اجرای این برنامه را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین تحولات نظام درمان در چند سال اخیر دانست که می‌تواند علاوه بر ارتقای سلامت بیمار، به صرفه‌جویی در منابع درمان نیز کمک کند.
دکتر محمدصادق بابایی، مدیر درمان تامین‌اجتماعی استان قزوین نیز درباره آخرین وضعیت اجرای نسخه الکترونیک در این استان، یادآور شد: «از ابتدای اجرای طرح در استان قزوین با همکاری اداره کل تامین‌اجتماعی و سایر مبادی استانی، موضوع را مطرح کرده‌ایم که مورد استقبال قرار گرفته است و دانشگاه علوم‌پزشکی نهایت همکاری را با ما دارد.»
همچنین دکتر علیرضا صفری، مدیر درمان تامین‌اجتماعی استان همدان خاطرنشان کرد: «اطلاع‌رسانی به پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تامین‌اجتماعی در استان همدان به‌خوبی انجام شده است و با توجه به مزایای قابل‌توجه ایجادشده در پرداخت مطالبات، پزشکان استان همدان آماده همکاری برای اجرای این برنامه هستند.»
دکتر قادر برجی، مدیر درمان تامین‌اجتماعی استان اردبیل هم خاطرنشان کرد: «برای اجرای برنامه نسخه الکترونیک پیش‌بینی‌های لازم انجام و ثبت‌نام پزشکان طرف قرارداد، شروع شده است. برای موفقیت این طرح از تمامی ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد و امیدوارم اجرای این برنامه، گام موثری در جهت خدمت‌رسانی مناسب‌تر به جامعه تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی باشد.»
دکتر فرزاد فیروزی، مدیردرمان تامین‌اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز تاکید دارد: «اجرای نسخه الکترونیک، هم به نفع بیمار و هم به نفع ارائه‌دهندگان خدمت است و با اجرای این برنامه، کمیت و کیفیت ارائه خدمات درمانی در مراکز ملکی و غیرملکی، گسترش خواهد یافت. در راستای اجرای برنامه نسخه الکترونیک، پشتیبانی مناسب از مدیریت‌های درمان مجری این برنامه، همچنین اطلاع‌رسانی کامل و گسترده درباره مزایای آن، بسیار ضروری است و می‌تواند موفقیت این برنامه را افزایش دهد.»
فیروزی در گفت‌وگو با «آتیه‌نو» می‌گوید: «نسخه‌های کاغذی معایب متعددی به همراه دارد و هزینه‌های غیرضروری به نظام سلامت تحمیل می‌کند، اما با اجرای نسخه‌های الکترونیکی، می‌توانیم یک گام مهم در راستای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت برداریم که در قوانین بالادستی نظام سلامت نیز به آن‌ها اشاره شده است.»
همچنین دکتر علیرضا احمدزاده، مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تامین‌اجتماعی در گفتگو با «آتیه‌نو» به مهم ترین دستاوردهای توسعه نسخه الکترونیک در کشور می پردازد و می گوید: «کم شدن خطاهای سهوی ناشی از ثبت نسخه کاغذی از سوی پزشک، کاهش اشتباهات در داروخانه‌ها و واحدهای پاراکلینیکی و جلوگیری از تجویزهای بی مورد و ارائه خدمات تکراری غیرضروری از جمله تبعات مثبت اجرای نسخه الکترونیک است.» به گفته احمدزاده، کنترل تداخلات دارویی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی هم  با نسخه نویسی الکترونیک، محقق می شود. در شرایطی که سازمان تامین اجتماعی مصمم است تا پایان امسال، برنامه نسخه الکترونیک را در سراسر کشور اجرا کند، همکاری سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت می‌تواند توسعه این برنامه را تضمین کند. در صورت همکاری بین بخشی می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال، دیگر نسخه‌های کاغذی بین پزشک، بیمار و مراکز ارائه خدمات تشخیصی و درمانی، رد و بدل نشود.

منبع: هفته نامه آتیه نو شماره ١٥٩

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد