همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

چگونگی ترابرد کردن شماره موبایل در همراه اول، ایرانسل و رایتل

  شناسه خبر: 1126627 سرویس: اقتصادی

ترابردپذیری

روز گذشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز اجرای آزمایشی طرح ترابردپذیری شماره‌های همراه را صادر کرد و اپراتورهای تلفن همراه سریعا درگاه‌های مربوط به این کار را طراحی و لانچ کردند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، اپراتورهای موبایل کشور روز گذشته با فرمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وارد مرحله اجرای آزمایشی ترابردپذیری شماره‌های همراه شدند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آغاز اجرای آزمایشی طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) از امروز خبر داد.

ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) سرویسی است که به مشترک اجازه می‌دهد بدون تغییر شماره تلفن همراه خود، از خدمات اپراتور تلفن همراه دیگری استفاده کند.

به عبارت دیگر ارزش سرشماره‌های موبایل از بین رفته و با هر سرشماره‌ای می‌توان وارد اپراتورهای ارتباطی شد؛ از این حیث است که مهاجرت و اثاث‌کشی بین اپراتوری نیز به آن اطلاق می‌شود.

علی اصغر عمیدیان روز گذشته با اشاره به موضوع اجرای آزمایشی ترابردپذیری اظهار کرد: در مرحله اجرای آزمایشی طرح MNP به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر، هر یک از اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند روزانه برای حداکثر 500 شماره عملیات ترابرد را انجام دهند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه دوره آزمایشی طرح بصورت یک ماهه پیش‌بینی شده است، گفت: در این دوره زمانی، همزمان با ارزیابی مستمر عملکرد اپراتورها و پایش اقدامات در مرکز ترابرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، به مرور برخی محدودیت‌ها در تعداد متقاضیان ورودی اپراتورها برداشته شده و پس از آن راه‌اندازی تجاری آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دوره آزمایشی به منظور اطمینان از عملکرد صحیح اپراتورها و ارتقای کیفیت خدمات در دوره راه‌اندازی تجاری در نظر گرفته شده است، افزود: در صورتیکه سقف مجاز روزانه اپراتورها (500 درخواست) تکمیل ‌شود، از متقاضیان خواسته خواهد شد که روز کاری بعدی درخواست خود را پیگیری کنند.

در حال حاضر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل عملیات ترابردپذیری را به صورت مستقیم از روی پورتال خود انجام می‌دهند.

شیوه درخواست برای مهاجرت (ترابرد) بین اپراتوری در هر کدام از اپراتورها به شرح زیر است.

***همراه اول***

اگر از جمله مشترکانی هستید که می‌خواهید با سیم‌کارت ایرانسل یا رایتل خود وارد شبکه همراه اول شوید باید به آدرس www.join.mci.ir مراجعه کنید.

در صفحه باز شده باکسی جهت "ورود به پورتال ترابرد" وجود دارد که داخل آن کادری برای وارد کردن شماره ایرانسل یا رایتل وجود دارد. کسانیکه تقاضای ورود به همراه اول را دارند باید برای مشاهده اطلاعات سرویس ترابرد به این اپراتور، شماره‌شان در اپراتورهای دیگر را وارد کرده و رمز عبور دریافتی را از طریق پیامک دریافت کنند.

بعد از دریافت رمز عبور یکبار مصرف وارد صفحه‌ای می‌شوید که درخواست ترابرد آنلاین را می‌کند؛ به این شکل که فرمی برای تکمیل اطلاعات حقیقی مربوط به مالک سیم‌کارت در نظر گرفته شده است.

در پایین صفحه نیز باکس‌های مجزایی برای معرفی خدمات اپراتور اول در نظر گرفته شده است.

در بخش دیگری نیز به متقاضیان ترابرد گفته شده که بعد از تکمیل فرم و ثبت درخواست، پیامکی جهت اخذ تأیید از طرف رگولاتوری برای متقاضیان ارسال خواهد شد که پس از تأیید آن، ترابرد مشترکان اعتباری و دائمی به ترتیب ظرف حداکثر 3 و 5 روز کاری انجام می‌شود.

***ایرانسل***

اگر از جمله مشترکانی هستید که می‌خواهید با سیم‌کارت همراه اول یا رایتل خود وارد شبکه ایرانسل شوید باید به آدرس http://eform.irancell.ir/Portal/Home/?188479/MNP مراجعه کنید.

در این صفحه ضمن تعریفی از عملیات ترابردپذیری، مراحل درخواست و انجام ترابرد شماره تلفن همراه طبق تصویر زیر نمایش داده شده است:

هشدارهایی که برای انجام ترابرد شماره داده شده نیز به شرح زیر است:

• ترابردپذیری تنها برای مشترکان حقیقی امکان‌پذیر است.

• اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه صرفا از طریق پیامک با سرشماره 667 انجام خواهد شد.

• لازم است کاربر جهت تایید فرآیند، عدد 1 را ظرف 24 ساعت به شماره مذکور پیامک کند.

• هزینه ترابرد رایگان بوده و کاربر فقط مبلغ 3,000 تومان بابت سیم‌کارت می‌پردازد.

• ترابردپذیری برای مشترکان حقوقی باید به صورت کتبی و از طرف صاحبان مجاز یا نمایندگان معرفی شده، از طریق مراجعه به یکی از مراکز خدمات انجام گیرد.

ایرانسل هم فرمی جهت تکمیل اطلاعات حقیقی مربوط به مالکان سیم‌کارت در نظر گرفته که در واقع مربوط به مرحله پیش ثبت‌نام است.

پیش از باکس تکمیل اطلاعات فردی، خدمات و سرویس‌های اپراتور دوم به صورت کامل تشریح شده است.

***رایتل***

اگر از جمله مشترکانی هستید که می‌خواهید با سیم‌کارت همراه اول یا ایرانسل خود وارد شبکه رایتل شوید باید به آدرس www.rightel.ir/mnp مراجعه کنید.

در ابتدا پنجره هشدارگونه‌ای باز می‌شود که در آن درباره ترابردپذیری و انتقال به این اپراتور بدون تغییر شماره گفته شده است.

در صفحه اصلی آدرس مذکور، پنجره ساده و سه بخشی در نظر گرفته شده که شامل 1.درخواست ترابردپذیری شماره 2. پیگیری وضعیت ترابردپذیری و 3. لغو ترابردپذیری است.

فرم‌های تعبیه شده توسط رایتل ساده و سبک‌تر از دو اپراتور دیگر است و تکمیل آنها نیازمند وقت چندانی نیست که از این جهت، بیشتر به نظر در می‌آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد