ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
مصباحی مقدم اعلام کرد | |
حذف گرایشهای رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی | |
رئیس
کارگروه علوم اقتصادی شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی
انقلاب فرهنگی گفت: در دوره کارشناسی رشته اقتصاد طی قالبی رشته جدیدی
ایجاد می شود. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کارگروه علوم اقتصادی شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این کارگروه، گفت: طراحی عناوین دروس دوره کارشناسی رشته اقتصاد پس از آنکه تهیه پیشنویس اولیه آن جهت نظرسنجی برای ۲۸۶ نفر از اعضای هیئت علمی ۲۵ مرکز دانشگاهی و پژوهشی سراسر کشور ارسال شد و همچنین به دنبال اعلام نظر ۸۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور، آغاز شد. وی با اشاره به حذف گرایشهای ششگانه اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد پول و بانکداری و اقتصاد کشاورزی و طرح تجمیع آنها در قالب یک رشته، افزود: حذف گرایشها با هدف تقویت دروس کلیدی ضروری به نظر میرسید، ضمن آنکه با بررسی برنامههای ۲۰ دانشگاه برتر جهان، ملاحظه شد که دوره کارشناسی علوم اقتصادی به صورت عمومی بوده و اساساً فاقد گرایش تخصصی است . رئیس کارگروه علوم اقتصادی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به طراحی ۹۰ عنوان درسی در برنامه جدید در قالب ۹ درس پایه، ۳۵ درس تخصصی و ۴۶ درس اختیاری، بیان داشت: بررسی سرفصلها در روزهای پایانی سال گذشته به پایان رسید. وی همچنین ضمن اعلام اینکه سه درس ذیل عنوان اقتصاد ایران و با عناوین فرعی کلیات و تاریخ اقتصادی، سیاستها و چالشها و برنامهریزی و بودجه در راستای بومیسازی رشته اقتصاد تصریح کرد: این در حالی است که پیش از این تنها یک درس اقتصاد ایران به ارزش سه واحد ارائه می شد. حجتالاسلام مصباحی مقدم همچنین با اشاره به بازنگری تمامی سرفصلها با رویکرد کارآمدسازی، گفت: البته در این محور دروس کلیدی اقتصاد همچون اقتصاد خرد، اقتصاد کلان و اقتصاد سنجی به منظور تقویت تجزیه و تحلیل دانشجویان مورد اهتمام ویژهای قرار گرفت؛ به گونهای که اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از دو درس به سه درس ارتقاء یافتند. وی همچنین از گنجاندن دروس میانرشتهای مانند اخلاق و اقتصاد، حقوق و اقتصاد، اقتصاد نهادی و اقتصاد اجتماعی خبر داد و افزود: این دروس به منظور بالا بردن قدرت تحلیلی دانشجویان در ارتباط برقرار کردن میان مسائل اقتصادی با دیگر حوزههای علوم انسانی مانند سیاست، فرهنگ، اخلاق و ... در نظر گرفته شده و موجب خواهد شد تا فارغ التحصیلان این رشته مجهز به ابزارهایی برای تحلیلهای چندبعدی به جای تحلیل صرفاً اقتصادی شوند و این امر بر کارآمدی آنان خواهد افزود عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص بهروزرسانی سرفصلها خاطر نشان کرد: علاوه بر لحاظ شدن این موضوع در تدوین تمامی سرفصلها، برای تحقق بهتر این هدف سرفصلهای کاملاً جدیدی نیز طراحی شد و به عنوان مثال، برای آشنا کردن دانشجویان با مسائل جاری در اقتصاد جهانی سرفصلی تحت عنوان بحرانهای اقتصادی ـ مالی و اقتصاد جهانی و نیز سرفصلی در موضوع نظریه بازیها ـ با توجه به اهمیت بسیار آن در تحلیلهای جاری مسائل اقتصادی ـ طراحی شد وی در خاتمه اظهار داشت: با معرفی دروس جدید در دوره کارشناسی این ظرفیت به وجود آمده است تا دانشجویان با مسائل بیشتری در حوزههای اقتصاد اسلامی، اقتصاد ایران، اقتصاد جهان و بومیسازی نظریات اقتصادی آشنا شوند که نهایتاً موجب تقویت سرمایه انسانی در کشور خواهد بود. |