در حالی که اخیرا و پس از کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی و تاثیر نسبی آن، کمپین جدیدی به نام نخریدن مرغ به راه افتاده، مقامات اقتصادی، بهداشتی و تولیدکنندگان یکصدا از سالم بودن مرغهای تولیدی و موجود در بازار سخن گفتهاند.
به گزارش خبرنگار جام جم، در ماه های اخیر افکار عمومی نوع جدیدی از دفاع برای تحقق حقوق مصرف کننده را تجربه می کند و آن استفاده از ظرفیت رسانه های اجتماعی است.
بر این اساس کمپین های مختلفی به راه افتاده که یکی از مهم ترین آنها کمپین نخریدن خودروهای صفر داخلی است.
این کمپین که با حواشی موج گونه ای نیز روبه رو شد تا حدی توانست توجه افکار عمومی را به خود جلب کند و شاید نیز به حامیان راه اندازی این کمپین ها چراغ سبزی برای ادامه مسیر بدهد لذا شاید بی دلیل نیست که بلافاصله پس از نمونه اول، کمپین نخریدن مرغ به راه افتاده است.
طراحان این کمپین معتقدند در تولید مرغ از هورمون هایی استفاده می شود تا مرغ با سرعت بیشتری رشد کند. به گفته آنها، این هورمون ها باعث ایجاد اخلال در بدن انسان و به خصوص بانوان می شود.
اما در مقابل، این ادعا با واکنش یکصدای مقامات اقتصادی، بهداشتی و تولیدکنندگان مواجه شده است و آنان با اشاره به برخی مستندات علمی اصولا استفاده از هورمون در تولید مرغ را منتفی دانسته و به مردم اطمینان داده اند مرغ های موجود در بازار هیچ مشکلی ندارند. دو روز پیش وزیر بهداشت به این کمپین واکنش نشان داد و از سازمان دامپزشکی کشور خواست در این باره به طور شفاف اظهارنظر کند؛ درخواستی که دیروز اجابت شد.
مرغ ایرانی هورمون ندارد
در این باره، دیروز مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه همایش شصتمین سالگرد صنعت مرغ تخمگذار در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما در این باره گفت: در تولید مرغ، چیزی به عنوان هورمون نه مصرف و نه تزریق می شود و مردم بدون هیچ تشویش و نگرانی، مرغ های عرضه شده در مراکز مجاز عرضه و فروش را مصرف کنند.
وی افزود: از نظر علمی و عملی، مصرف هورمون در پرورش مرغ امکان پذیر نیست و تنها تزریقی که به مرغ انجام می شود واکسنی است که به جوجه های یک روزه در محل جوجه کشی تزریق می شود که روشی معمول در پیشگیری و کنترل بیماری هاست.
وی با اشاره به کمپین شکل گرفته در برخی فضاهای مجازی با عنوان «مرغ نخوریم» تاکید کرد: این کمپین از روی جهل شکل گرفته و اغراضی دارد که دستگاه های مسئول باید درباره سلامت مرغ و چگونگی شکل گیری چنین کمپین هایی اطلاع رسانی کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نظارت 6500 نفر از کادر سازمان دامپزشکی و 23 هزار کادر فنی غیردولتی در کنار همه عوامل و کارشناسان بخش تولید بر همه مراحل تولید از مزرعه تا عرضه، افزود: این نظارت و پایش در بخش تولید و عرضه مرغ هم اعمال می شود و با اطمینان می گویم مردم عزیز ما آنچه را در مراکز مجاز عرضه می شود، می توانند بدون نگرانی مصرف کنند.
شناسنامه دارشدن تمام مرغ ها
در همین حال، مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تمام مرغ های سراسر کشور تا پایان آبان ماه سال جاری کد رهگیری دریافت می کنند.
عباس عباسی در گفت وگو با ایرنا، با بیان آن که سامانه ردیابی گوشت مرغ از دیروز در استان تهران کلید خورد، اظهار کرد: پیش بینی می شود این طرح تا پایان آبان ماه سال جاری تمام استان های کشور را تحت پوشش قرار دهد. وی اضافه کرد: طبق برنامه این طرح ظرف مدت یک هفته در کل استان تهران عملیاتی می شود و امیدواریم تا دو هفته آینده نیز این طرح در مازندران به طور کامل اجرا شود. عباسی تصریح کرد: در زمان بارگیری مرغ از محل مزرعه به مقصد کشتارگاه به صورت آنلاین کد رهگیری قرنطینه ای (گواهی بهداشتی) حمل صادر می شود، بنابر این مرغ از مزرعه، کشتارگاه، بسته بندی، عرضه تا مصرف قابل رصد است.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی افزود: از زمانی که مصرف کننده مرغ را خریداری می کند می تواند از طریق سامانه پیامکی 3008903 از محل پرورش، محل کشتار، تاریخ کشتار و زمان انقضای محصول اطلاع حاصل کند.
شیوه تشخیص مرغ تقلبی
این مقام مسئول به مردم توصیه کرد: در صورتی که کد رهگیری روی محصول مرغ در سامانه پیامکی ارسال شد و پاسخی دریافت نشد به طور حتم این مرغ خارج از شبکه نظارتی سازمان دامپزشکی کشور وارد بازار شده و دارای کد رهگیری تقلبی است.
وی با تاکید بر این که به طور قطع با عرضه کنندگان مرغ با کد رهگیری تقلبی برخورد قانونی خواهد شد، افزود: شناسنامه دار شدن مرغ تضمین کننده سلامت مرغ در حین تولید و کشتار خواهد بود، به طوری که براساس نظارت مسئولان فنی بهداشتی سازمان دامپزشکی از طریق این سامانه، علاوه بر کاهش مصرف دارو و آنتی بیوتیک ها و قطع دارو حداقل 10 روز قبل از کشتار، نظارت های مستمر بر جابه جایی مرغ ها و قرنطینه آنان نیز انجام می شود.
همه فرآورده های خام دامی کد رهگیری می گیرند
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی همچنین از ایجاد سامانه ردیابی و اعطای کد رهگیری به تمام فرآورده های خام دامی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: قصد داریم تمام فرآورده های خام دامی همچون تخم مرغ، خوراک دام، جوجه یک روزه و فرآورده های انجمادی را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.
مردم به شایعات بی توجهند
در واکنشی دیگر، عظیم حجت، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران به اثرات منفی «کمپین نخریدن مرغ» اشاره و عنوان کرد: کشور ما هفتمین تولیدکننده مرغ در دنیاست که ضربه زدن به این صنعت موجب می شود که از یک کشور صادرکننده به کشوری واردکننده تبدیل شویم.
حجت به تبعات منفی کمپین نخریدن مرغ اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر 24 هزار واحد مرغداری در سطح کشور به صورت مستقیم فعال و 600 هزار نفر به این صنعت وابسته هستند. موضوع مهم تر این که میزان مصرف گوشت مرغ در کشور دو میلیون تن است که امکان واردات این حجم گوشت مرغ به کشور امکان پذیر نیست، زیرا بنادر، سیستم حمل و نقل و فروشگاه های ما نمی توانند این حجم از واردات را پشتیبانی کنند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در پاسخ به این پرسش که آیا «کمپین نخریدن مرغ» در روزهای اخیر بر میزان فروش تاثیر داشته است، اظهار کرد: شاهد هیچ تاثیری روی بازار گوشت مرغ در روزهای اخیر نبودیم که نشان دهنده بی توجهی به شایعات است.
وزن مرغ مناسب مصرف کمتر از 1.5 کیلوگرم
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان این که وزن مناسب مرغ برای مصرف یک کیلو و ۲۰۰ تا 1.5 کیلوگرم است از مردم خواست از مصرف لاشه های سنگین مرغ پرهیز کنند.
حسن رکنی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در حاشیه همایش 60 سالگی صنعت مرغ تخمگذار در ایران افزود: متاسفانه این وزن در کشور ما مطلوبیت ندارد و مردم مرغ های درشت تر مطالبه می کنند، در حالی که وزن مناسب مرغ برای مصرف کمتر از 1.5 کیلوگرم است و هرچه مرغ درشت تر باشد چربی انباشته در لاشه بیشتر می شود.
وی همچنین درباره کیفیت مرغ های تولیدشده در کشور تصریح کرد: به عنوان یک متخصص و مدیری که مسئول مستقیم این موضوع است، تاکید می کنم مرغ تولیدی کشور ما، وفق همه مقررات بین المللی تولید می شود و این فرآورده هیچ نوع آلودگی هورمونی ندارد و به مردم اطمینان خاطر می دهیم هیچ مشکلی در مصرف این فرآورده وجود ندارد.
مردم هوشیار باشند
دکتر جمشید پژویان، کارشناس اقتصادی درباره تب کمپین های اقتصادی و هزینه ـ فایده آن به خبرنگار جام جم گفت: به طور خلاصه باید بگویم مردم باید کمپین به کمپین ماهیت و اهداف آنها را بررسی کرده و پس از اطمینان از صحت اطلاعات ارائه شده به آن عمل کنند.
وی افزود: ظرفیت رسانه های اجتماعی در حمایت از حقوق مصرف کننده انکارناشدنی است و قابل کنار گذاشتن هم نیست. اما سوءنیت و سوءاستفاده در اقتصاد و تجارت همیشه وجود دارد لذا مردم باید با تکمیل اطلاعات، پرس وجو از کارشناسان و راه های دیگر، اول از صداقت و صحت اطلاعات ارائه شده اطمینان یابند و بعد در صورت لزوم به موج بپیوندند.