همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تشریح جزئیات انواع بیمه های تامین اجتماعی


  

تشریح جزئیات انواع بیمه های تامین اجتماعی
بیمه های تامین اجتماعی به بیمه اجباری، خویش فرما و بیمه های خاص بیمه اجباری تقسیم می شود که در هریک از آنها فرد می تواند با پرداخت سهم بیمه خود تحت پوشش سازمان اتمین اجتماعی قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، تامین اجتماعی مجموعه خدمات و حمایتهایی سازماندهی شده است که در قبال دریافت حق بیمه از اشخاص توسط سازمان بیمه ای در شرایط اضطرار و تنگناهای اجتماعی و اقتصادی ارائه می شود.
در تامین اجتماعی اگرچه چهارچوبها و ضوابط بیمه ای (اکچوری) رعایت می شــود ولی به لحاظ حساسیت و ارتباط با نظم عمومی و ملاحظات اجتماعی  قواعد آن به صورت آمره و اجباری اجرا می شود و توسط دولتها تضمین می شود.
انواع بیمه: (بیمه های تجاری یا خصوصی) بیمه های تجاری اشیا، مکانها، خدمات، مسئولیتها و... را تحت پوشش حمایتهای بیمه ای خود قرار می دهند و در شرایط خاص و اضطراری با پرداخت مبالغ مقطوع تحت عنوان خسارت به کمک بیمه پرداز می شتابند؛ مانند بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا و...
بیمه های اجتماعی:بیمه های اجتماعــی درواقع افراد را تحت پوشــش حمایتهای بیمه ای خاصی قرار میدهند که بر اساس آن حداقل های زندگی فرد و خانوادهاش تامین میشــود. سازمان بازنشستگی کشوری، کارکنان دستگاههای دولتی را تحت پوشش دارد و سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح کلیه نیروهای نظامی و انتظامی را تحت حمایتهای بیمه ای خود قرار داده است.
در کشور بیش از پانزده سازمان بیمه ای نسبتا کوچک‌تر دیگر نیز وجود دارد که هریک گروهی را تحت پوشش خود دارند مانند سازمان بازنشستگی شهرداری تهران، سازمان بازنشستگی بانک‌ها و... سازمان تامین اجتماعی در میان سازمانهای بیمه ای کشور از نظر تعداد بیمه شده و تنوع خدمات جایگاه خاصی دارد، زیرا این سازمان علاوه بر اینکه کلیه کارگران و کارکنان مشمول قانون کار را تحت پوشش دارد قانونا مجاز و قادر است تا گروههای دیگری را که تحت پوشش هیچگونه بیمه ای نیستند به تدریج تحت پوشش خود درآورد.
انواع بیمه در تامین اجتماعی بیمه براســاس قانون تامین اجتماعی به ســه دسته عمده تقسیم می شود: الف: بیمه اجباری ب: بیمه های خویش فرمــا (بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد) ج: بیمه های خاص بیمه اجباری ۱- بیمه اجباری شامل کلیه کسانی است که در قبال دریافت مزد و حقوق در کارگاهها، کارخانجات و شرکتها مشغول به کار هستند.
براساس بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی، کلیه افرادی که به هر عنـوان در مقابــل دریافت مزد یا حقوق کار میکنند مشمول قانون تامین اجتماعی میشوند و کارفرما طبق ماده ۳۶ همین قانون مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان است و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده را کسر کند و سهم خود را بر آن بیفزاید و به سازمـــان پرداخت کند.
همچنین در ماده ۲۳ قانون کار آمده اســت: کارگر از لحــاظ دریافت حقوق یا مستمرى‌هاى ناشــى از فوت، حمایت در برابر حوادث، بیماریها و بارداری، بازنشستگی، بیکارى، تعلیق، ازکارافتادگی کلی و جزئی و یا مقررات حمایتی و شرایط مربوط به آنها تابع قانون تامین اجتماعى خواهد بود.
کارگاههای تحت پوشش قانون کار مشمول قانون تامین اجتماعی
 بنابراین کلیه کارگاهها و مشــاغلی که تحت پوشش قانون کار هستند مشمول قانون تامین اجتماعی نیز میشوند. هرگونه فعالیتی که در قبال دستمزد باشد مشمول مقررات تامین اجتماعی است و فرقی نمی‌کند کار موقت، پاره وقت، ساعتی، دائمی و... باشد.
۲-کارکنان پیمانکاریها که در چارچــوب قراردادهای کار فردی مشمول قانون کار نمیشوند براساس ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی مشمول قانون تامین اجتماعی هستند.
۳- کارکنان دســتگاههای دولتی که مشمول نظام حمایتی خاص نیستند و همچنین افرادی که برای مشاغل کارگری در دستگاههای دولتی استخدام میشوند.
۴- کلیه کارمندان پیمانی دستگاههای اجرائی از لحاظ برخورداری از مزایای تامین اجتماعی نظیر بازنشستگی، ازکارافتادگی، بیکاری، درمان با رعایت این قانون مشمول قانون تامین اجتماعی میشوند.
۵- کارکنان شــرکتهای دولتی که در مشاغل کارگری استخدام میشوند تابع مقررات قانون کار و تامین اجتماعی هستند.
تمامی بیمه شدگان قانون تامین اجتماعی مشمول قانون کار نمی شوند طبق قانون کار کلیه مشمولین قانون کار مشمول تامین اجتماعی هستند ولی تمامی مشمولین قانون تامین اجتماعی مشمول قانون کار نمیشوند؛ از قبیل بیمه شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد و...
هر فرد میتواند تحت پوشش یک صندوق بیمه ای اجتماعی باشد
همچنین فردی که مشمول صندوق تامین اجتماعی است نمیتواند همزمان مشمول بیمه روستاییان و عشایر شود. هر فرد فقط میتواند مشمول یک صندوق بیمه ای اجتماعی باشد.
طبق قانون کار، کارگاههای خانوادگی از شمول قانون کار خارج اند اما این کارگاهها از پوشش قانون تامین اجتماعی خارج نیستند. این کارگاهها همچنان مشمول مقررات تامین اجتماعی هستند ولی مشمول مقررات بیمه بیکاری نمیشوند. حق بیمه این کارگاهها ۲۷ درصد مزد و حقوق بیمه شده است.
از سوی دیگر برای اعضای هیئت مدیره شرکت نمیتوان به عنوان کارگر حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد. اعضای هیئت مدیره کارگر محســوب نمیشــوند و پرداخت حق بیمه بابت آنان خلاف قانون است، مگر اینکه این افراد جدای از سمت خود در هیئت مدیره، در شرکت مشغول به کار باشند و حقوق دریافت کنند و رابطه کارگری و کارفرمایی با شرکت داشته باشند.
کارگری که در خصوص کارکرد و عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما معترض اســت و خواهان رسیدگی به آن میتواند جهت احقاق حق خود با تسلیم دادخواست به هیئتهای حل اختلاف وزارت کار علیــه کارفرمای خود طرح دعوی کنند.
وظایف بیمه ای کارفرمایان در قبال کارکنان خود این است که هرماه لیست مزد و حق بیمه کلیه کارکنان خود را تهیه و به سازمان تامین اجتماعی تسلیم کنند و براساس آن حق بیمه ها را بپردازند. همزمان با به‌کارگیری نیروی جدید، مدارک شناســایی وی را اخذ و به شعبه مربوطه تحویل دهند سپس با اخذ شماره بیمه، وی را نامنویسی و مشخصات و شــماره بیمه و تاریخ آغاز به کار او را در لیست قید کنند.
و چنانچه هریک از کارکنان کار خود را ترک کند، مراتب را در لیست حقوق و دستمزد ماهیانه آنها با قید تاریخ ترک کار درج کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد