همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

دیدار نوروزی با تاریخ در موزه ها در ایام عید

  در حالی که اغلب مراکز در ایام نوروز تعطیل است، تمام موزه‌های کشور درهای خود را به روی عموم مردم باز کرده‌اند. پس فرقی نمی‌کند که ساکن کدام شهر هستید یا به کدام شهر در این ایام سفر می‌کنید، می‌توانید هر جایی هستید دیدن موزه‌ها را هم در برنامه‌های نوروزی خود بگنجانید.
به گزارش جام‌جم، بسیاری از مردم دوست دارند در طول سال اوقات فراغتی پیدا کنند تا از موزه‌های مختلف دیدن کنند، اما گرفتار کار و مسائل روزمره هستند. به همین جهت، تعطیلات نوروز به سبب چند روز تعطیلی و خلوتی برخی شهرها، فرصت مناسبی برای دیدن موزه‌ها و گالری‌ها محسوب می‌شود. بخصوص که مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی اخیرا اعلام کرد که موزه‌ها در ایام تعطیل نوروز باز است و ساعات فعالیت آنها از ساعت 9 صبح تا 7 شب خواهد بود. به گفته او، در این ایام تعداد راهنماها در موزه‌های مختلف افزایش خواهد داشت، همچنین در پایگاه‌هایی مانند پایگاه‌های جهانی و تعدادی از مکان‌های پرمراجعه مردم امکانات رفاهی بیشتری فراهم می‌شود.

توزیع کارت‌های «تهرانگردی»

موزه‌های تهران نظیر موزه ملی، مجموعه تاریخی سعدآباد، مجموعه کاخ موزه نیاوران وکاخ گلستان فعال خواهند بود. از سوی دیگر تسهیلاتی برای مسافران نوروزی برای بازدید از موزه‌ها در نظر گرفته شده است.

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی در این زمینه به ایسنا گفت: در توافقی که بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران امضا شده، قرار است در مبادی ورودی شهر تهران کارت‌های «تهران‌گردی» بین مسافران توزیع شود که با داشتن آن، مسافران می‌توانند برای بازدید از بناها و موزه‌های تهران از تخفیف استفاده کنند.

به گفته او، انداختن سفره‌های هفت سین باستانی و برپایی کارگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی برای کودکان در برخی از موزه‌ها مانند کاخ گلستان از دیگر اقداماتی است که قرار است در اکثر موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برپا شود.

کارگر با اشاره به این‌که همه موزه‌های زیر نظر این سازمان تا دوازدهم فروردین باز است، گفت: فقط موزه‌هایی که فضای سبز دارد در روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت است، تعطیل می‌شود، از جمله کاخ موزه نیاوران، گلستان، سعدآباد و موزه ملی.

موزه ملی و نمایش آثار خوروین

مهناز گرجی، مدیر موزه ملی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم از فعالیت این موزه در ایام تعطیل نوروز خبر داد. او با بیان این‌که تمام بخش‌های نمایشگاهی این موزه در ایام نوروز فعال، گفت: به تعداد راهنمایان این موزه در این ایام اضافه شده تا خدمات بهتری به بازدیدکنندگان داده شود.

او با اشاره به این‌که فضای نمایشی ـ پژوهشی موزه با افزودن طبقه دوم ساختمان موزه ملی افزایش یافته است، اظهار کرد: این بخش به نمایش آثار مرتبط به باستان‌جانورشناسی و پارینه‌سنگی اختصاص دارد.

او همچنین از نمایش برخی از آثار بسیار ارزشمند موزه ملی برای نخستین بار در ایام نوروز خبر داد و گفت: در کنار نمایش اشیای خوروین که از کشور بلژیک اخیرا بازگردانده شده، در نمایش آثار موزه در طبقه اول بازنگری صورت گرفته است.

کاخ نیاوران و دیدن کاخ‌های قجری

بنابر اعلام روابط عمومی کاخ نیاوران، از اول تا دوازدهم فروردین کاخ موزه‌های این مجموعه تا ساعت 19 فعال خواهد بود و فروش بلیت از ساعت ۹ تا ۱۸ انجام می‌شود.

کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی نیاوران و موزه پارچه و لباس‌های سلطنتی، کوشک احمدشاهی، موزه کتابخانه اختصاصی، موزه جهان‌نما، نمایشگاه خودروهای سلطنتی و باغ کتیبه‌ها فضاهایی است که علاقه مندان می‌توانند در این مجموعه بازدید کنند.

سعدآباد و جشنواره رسوم اقوام ایرانی

از سوی دیگر، جشنواره نوروزی تهران با هدف معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.

یوسف منصورزاده سرپرست، مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد، بابیان این‌که این جشنواره با هدف معرفی فرهنگ، آداب و رسوم اقوام ایرانی در قالب نمایش تولیدات فرهنگی و اجرای موسیقی محلی برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره اطلاعات فرهنگی و تاریخی بسیاری را درمورد اقوام مختلف کشور در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

منصورزاده با اشاره به برنامه‌های مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برای تعطیلات نوروز بیان کرد: این مجموعه عظیم و بی نظیر با داشتن 16 موزه مختلف در تلاش است فرهنگ جامعه و 120 سال از تاریخ کشور را به مردم معرفی کند و در این زمینه نیازمند کمک اصحاب رسانه است.

به گفته او، قیمت بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی‌-تاریخی سعدآباد در نوروز 94 هیچ تغییری نخواهد کرد و تمامی موزه‌های این مجموعه برای دسترسی سریع گردشگران به فروش الکترونیک بلیت مجهز شد.

«درنگ بهار» در موزه نگارستان

علی ده‌پهلوان، مدیر موزه نگارستان از برپایی جشنواره نوروزی به نام «درنگ بهار» خبر داد و به مهر گفت: برای برپایی این جشنواره از پنج ماه پیش برنامه‌ریزی و منابع مالی آن را تامین کردیم. این جشنواره از روز دوم نوروز آغاز می‌شود و تا آخر فروردین ادامه خواهد داشت. برپایی گالری عکسی درباره بهار و ویدئوآرت و نقالی و موسیقی زنده در فضای باز از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

نوروز ایرانی و تماشای آثار هنرمند آلمانی

موزه هنرهای معاصر تهران که میزبان آثار اتو پینه هنرمند بزرگ آلمانی است، بعد از ایام فاطمیه و از روز پنجم تا دوازدهم فروردین هر روز از ساعت 10 صبح تا 7 عصر میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه آثار هنری پینه با عنوان رنگین کمان، ارواح نور با رنگ آمیزی آبی ـ سبز برگرفته از کاشیکاری موزه امام در اصفهان، چیدمان حجم‌های بادی با عنوان هفت ستاره، اتاق نور پراک، گواش‌های آتشین با عنوان‌های سرد شدن ماه، ریش آبی، اسکلت، نوازش، برگ پاییز، چرخ‌های آتش، آثار چاپ سیلک و چاپ برجسته، تابلوهای سرامیکی و نمایش اسلاید با موضوع رنگین کمان به نمایش درآمده است.

نمایشگاه اتو پینه یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه هنرهای تجسمی در سال محسوب می‌شود. موزه هنرهای معاصر تهران برای برپایی این نمایشگاه ‌صد اثر از این هنرمند آلمانی را گردآوری کرده است. این نمایشگاه که از اوایل اسفند برپا شده تا بیست و هشتم فروردین ماه برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه کنند یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 روابط عمومی تماس بگیرند.

اتو پینه یکی از هنرمندان تجربه گرای آلمان است که وقتی سال قبل از برپایی نمایشگاهش در ایران مطلع شد، بسیار خوشحال شد، اما در این فرصت اجل او را مهلت نداد و درگذشت. او تجربه حضور در جنگ جهانی دوم را هم دارد. آثار اتو پینه تمرکز زیادی روی عناصر اربعه دارد و او با آتش و خاک و باد و نور، آثار بسیاری پدید آورده است.

تماشای عکس‌های فاطمی

اما برج میلاد تهران هم که در ایام نوروز ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده، با یک گالری و یک موزه در ایام نوروز پذیرای مخاطبان است. نمایش آثار سوگواره ملی عکس یاس با محوریت حضرت فاطمه زهرا در ایام فاطمیه در برج میلاد برگزار می‌شود. این نمایشگاه از بیست و هفتم اسفند تا پنجم فروردین در گالری شرقی گذرگاه برج میلاد از ساعت 10 صبح تا 10 شب به صورت رایگان بیش از 50 عکس را به معرض نمایش گذاشته است.

موزه مشاهیر برج میلاد هم که موزه‌ای دائم در تراز 271 درجه این سازه مرتفع است، مجسمه‌های سیلیکونی مفاخر ایرانی مانند امیرکبیر، نیما یوشیج، شهید چمران، سیمین دانشور، جلال آل‌احمد، علامه دهخدا، ملک‌الشعرای بهار و سهراب سپهری را پیش روی علاقه مندان قرار داده است. بازدیدکنندگانی که بلیت بازدید از برج میلاد را دریافت می‌کنند، می‌توانند از این مجسمه‌ها که بسیار طبیعی به نظر می‌رسد، دیدن کنند.

برج میلاد تهران به یک مکان توریستی در ایام نوروز بدل می‌شود و بسیاری از مردم شهرهای ایران که به تهران می‌آیند بازدید از این یادمان را در برنامه خود قرار می‌دهند. این برج یک سورپرایز هم در این ایام دارد و آن این‌که آثار برگزیده جشنواره مبلمان شهری با عنوان «دایره خلاق» که مدتی پیش از طرف سازمان زیباسازی برگزار شد، در فضاهای استراحتی برج میلاد استفاده شده است.

موزه‌ها در استان‌های دیگر

اما برنامه‌های موزه‌ها در شهرهای دیگر به چه صورت است؟ محمدرضا پهلوان، مسئول روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان با بیان این‌که 57 موزه در این استان فعال است، عنوان کرد: بیشتر این موزه‌ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است. در این میان می‌توان به موزه بزرگ خراسان در بوستان کوه سنگی مشهد اشاره کرد که هجدهم بهمن سال 93 افتتاح شد.

او همچنین از موزه توس، موزه نادر شاه در آرامگاه نادرشاه و موزه مردم‌شناسی رباط وِیرانی به عنوان دیگر موزه‌های این استان نام برد و افزود: در کنار این موزه‌ها می‌توان به سایت موزه‌ محوطه بندیان دره‌گز نیز اشاره کرد. به گفته پهلوان، موزه‌های این استان از ساعت 8 صبح تا 19 پذیرای علاقه‌مندان است.

در استان اصفهان نیز بیشتر بناهای تاریخی و موزه‌ها از ساعت 9 صبح تا 19 باز خواهد بود. به گفته شهرام امیری کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، در صورتی‌که بازدیدکنندگان بیشتری متقاضی بازدید از بناها و موزه‌ها باشند، امکان تمدید ساعات بازدید تا ساعت9 فراهم شده است. امیری در این باره به جام‌جم گفت: البته مساجد تاریخی که مراسم نماز جماعت در آنها برگزار می‌شود، شرایط خاص خود را برای بازدید دارد.

موزه‌ هنرهای تزئینی، کاخ موزه چهلستون وموزه ملی کاشان در باغ فین این شهر و... از جمله موزه‌هایی است که علاقه‌مندان می‌تواند در ایام تعطیل نوروز از آن بازدید کنند.

تخفیف شامل چه افرادی است؟

تخفیف‌های موزه‌ها در ایام نوروز به چه شکل است؟ براساس بخشنامه اعلام شده به موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گذشته، شرایط معمولی تخفیف از موزه‌های زیر نظر این سازمان که در نوروز امسال نیز اجرایی است، به شرح ذیل است: افراد مشمول بازدید رایگان از این موزه گروه‌های سنی کمتر از هفت سال و بیشتر از 70 سال با ارائه کارت شناسایی معتبر، بازنشستگان با ارائه یا حکم بازنشستگی، پژوهشگران و محققان با ارائه تائیدیه از مراکز تحقیقاتی و علمی مربوط، مدعوین و مهمانان رسمی دولت با ارائه دعوت‌نامه مربوط.

همچنین افراد مشمول بازدید نیم‌بها شامل دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان دانشگاه‌ها به صورت انفرادی با ارائه کارت شناسایی، اعضای تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، آزادگان، جانبازان و خانواده‌های معظم شهدا، کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های وابسته و خانواده‌های آنها هستند.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/187249823547636787
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد