همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

بهترین دوربین های تلفن همراه

  
شاید تا همین چند سال پیش اگر کسی می‌گفت روزی بیشتر عکس‌های روزانه خود را با تلفن‌همراهتان ثبت خواهید کرد، آن را شوخی برداشت می‌کردید؛ اما امروزه دوربین یکی از مهم‌ترین ملاک‌های افراد برای خرید تلفن‌همراه محسوب می‌شود. اگر به سوال خریداران تلفن‌همراه توجه کنید، معمولا اولین سوال این است که دوربین آن چند مگاپیکسل است و این قابلیت هرچه بالا‌تر باشد، عامل برتری است. داستان دوربین تلفن‌های‌همراه طی این سال‌ها ادامه داشته و کم‌کم دوربین جلویی نیز مهم شد. تا چندی پیش برای بیشتر کاربران مهم نبود دوربین جلوی تلفن‌همراه آنها چه کیفیتی دارد و عمدتا دوربین جلو را یک قطعه بدون استفاده فرض می‌کردند؛ اما با پیدایش کلمه سلفی، دوربین جلو نیز اهمیت پیدا کرده است.

اگر با واژه سلفی آشنا نیستید، این را بدانید به عکس‌هایی سلفی گفته می‌شود که فرد از خود و با دوربین جلوی تلفن‌همراه می‌گیرد. بنابراین مهم‌ترین عامل در سلفی، داشتن یک دوربین جلوی قوی است. پیدایش شبکه‌های اجتماعی عکس‌محور نظیر اینستاگرام نیز باعث شد کیفیت دوربین تلفن‌همراه اهمیت زیادی پیدا کند. کار به جایی رسیده که بعضی از تلفن‌های‌همراه دوربین جلوی قوی‌تر یا همتراز با دوربین عقب خود دارند. به‌نظر ‌می‌رسد آینده از آن تلفن‌های‌همراهی است که دوربین‌های سلفی یا جلوی قوی‌تری داشته باشند. اگر دوست دارید بدانید چه تلفن‌های‌همراهی در سال گذشته میلادی بهترین دوربین‌ها را داشته‌اند، در کلیک این هفته این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

آنچه خوبان همه دارند

تا امروز تلفن‌همراهی ساخته نشده که دوربین آن یک دوربین ایده‌آل و فوق‌حرفه‌ای محسوب شود و هنوز کیفیت دوربین تلفن‌های‌همراه با کیفیت دوربین‌های حرفه‌ای فاصله دارد. اما اگر بخواهیم گزینه‌ای نزدیک به دوربین‌های حرفه‌ای انتخاب کنیم، انتخاب ما آیفون۶پلاس و دوربین هشت مگاپیکسلی iSight آن است. ویژگی فوکوس بسیار سریع آیفون۶‌پلاس باعث شده دوربین این تلفن‌‌همراه نسبت به دیگر رقبا متمایز باشد و بتوانید بسرعت روی سوژه دلخواه فوکوس کرده یا فوکوس خود را روی سوژه موردنظر قفل کند. مهم‌ترین برتری آیفون۶پلاس سرعت آن است.

سیستم لرزشگیر دستی پرچمدار فعلی اپل حتی آن را نسبت به آیفون۶ متمایز کرده است. این ویژگی که در محصولات اپل فقط در آیفون۶پلاس دیده می‌شود، باعث شده لرزش دستان شما به فیلم یا عکس منتقل نشود و بخوبی بتوانید از هر سوژه عکس‌هایی شفاف و واضح تهیه کنید. این سیستم لرزشگیر به‌‌ این صورت است که زمان فیلمبرداری یا عکاسی از پردازنده A8، پردازنده M8 و حسگر ژایروسکوپ گوشی استفاده کرده و در عمل لنز شما به‌صورت شناور در‌می‌آید. بنابراین دقیقا خلاف حرکات دست شما تکان خورده و تکان‌های شما را خنثی می‌کند، در نتیجه لرزش دست شما به هیچ عنوان به تصویر نهایی منتقل نمی‌شود.

این را نیز نباید فراموش کنیم که فیلمبرداری 240 فریم بر ثانیه در این گوشی، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد در فیلمبرداری را رقم خواهد زد. در‌ ‌نهایت این ویژگی‌های سخت‌افزاری کنار ویژگی‌های نرم‌افزاری iOS8 باعث شده بعد از گرفتن عکس با آیفون۶پلاس از دیدن نتیجه آن رضایت کاملی داشته باشیم.

حرفه‌ای‌ها هم راضی می‌شوند

معمولا عکاس‌ها، سختگیری بیشتری نسبت به کاربران معمولی درباره عکس‌های خود دارند. بنابراین اگر دوست داشته باشند گاهی دوربین حرفه‌ای خود را کنار گذاشته و با دوربین تلفن‌همراه عکاسی کنند، ترجیح می‌دهند این دوربین نیز بتواند نیازهای حرفه‌ای آنها را پاسخ دهد. شاید کاربران عادی دنبال یک تلفن‌همراه باشند که دوربین ایده‌آلی داشته باشد، اما عکاسان ترجیح می‌دهند یک دوربین ایده‌آل داشته باشند که یک تلفن‌همراه نیز باشد؛ همین باعث می‌شود انتخاب این دو قشر متفاوت شود.

بهترین گزینه برای این افراد تلفن‌همراه پاناسونیک لومیکس CM1 است؛ شاید بهتر است بگوییم دوربین لومیکس CM1 که به کاربر اجازه تماس گرفتن نیز می‌دهد. دوربین تلفن پاناسونیک قادر است عکس‌های ۲۰ مگاپیکسلی و ویدئوهایی باکیفیت 4K را ضبط کند. نکته مهم در این دوربین، اندازه حسگر آن است که فقط یک اینچ است، یعنی هم‌اندازه حسگری که در دوربین‌های حرفه‌ای نظیر CX نیکون یا RX100 سونی به‌کار گرفته شده است.

این حسگر، بزرگ‌ترین حسگری است که در یک تلفن‌همراه به‌کار‌گرفته شده و نسبت به لنزهای رایج که روی تلفن‌های همراه استفاده می‌شود، هفت برابر بزرگ‌تر است. همین سبب می‌شود شما با یک دوربین حرفه‌ای سر‌وکار داشته باشید که قابلیت تماس نیز به آن اضافه شده است. DMC-CM1 با اندروید ۴/4 عرضه شده و شما را از لحاظ نرم‌افزاری نیز بی‌نیاز می‌کند. پس اگر عکاس حرفه‌ای هستید، تلفن‌هوشمند پاناسونیک برای شما ساخته شده است.

ویژگی‌های بی‌نظیر

اگر بخواهیم ویژگی‌های دوربین تلفن‌های‌‌همراه را کنار هم قرار داده و آنها را مقایسه کنیم، آخرین پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی‌اس۵ می‌تواند رتبه بسیار خوبی کسب کند. سامسونگ در آخرین پرچمدار خود از یک دوربین با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی بهره برده تا آن را به یک دوربین قدرتمند و تقریبا بی‌رقیب تبدیل کند. گلکسی‌اس‌۵ نیز مانند آیفون۶پلاس فوکوس بسیار سریعی دارد و برای شکار سوژه فقط به 3/0 ثانیه زمان نیاز دارید؛ به‌این معنی که عکاسی با گلکسی‌اس‌۵ بسرعت پلک زدن خواهد بود.

چیزی که باعث می‌شود دوربین گلکسی‌اس‌۵ متمایز شود، ویژگی‌های نرم‌افزاری آن است. تنظیماتی نظیر تشخیص سریع چهره‌های حاضر در عکس، قابلیت عکسبرداری سریع و پشت سرهم برای انتخاب بهترین عکس از بین چند عکس مختلف، امکان پیشرفته تنظیم نور عکس و در ‌‌نهایت قابلیت جذاب فوکوس انتخابی باعث شده دوربین گلکسی‌اس‌۵ یک دوربین خاص محسوب شود.

با کمک قابلیت فوکوس انتخابی می‌توانید بعد از عکاسی از سوژه مشخص کنید فوکوس یا تمرکز روی کدام بخش از عکس باشد. فرض کنید با دوستانتان در یک ردیف و پشت سر هم ایستاده‌اید و از خود عکس می‌گیرید. با کمک این قابلیت می‌توانید مشخص کنید صورت کدامیک از دوستانتان شفاف و بقیه تار باشد و درواقع سوژه عکس خود را بعد از عکاسی تغییر دهید. این قابلیت در آخرین پرچمدار اچ‌تی‌سی یعنی M8 نیز دیده می‌شود.

قابلیت دیگری که دوربین این گوشی را خاص کرده، زوم صوتی است. این قابلیت زمانی مفید واقع می‌شود که در یک جمع در حال فیلمبرداری بوده و می‌خواهید صحبت‌های گوینده شفاف‌تر شنیده شود. با قابلیت زوم صوتی می‌توانید صدای فرد گوینده را بسیار شفاف گوش کنید.

سلفی‌دوستان بشتابند!

اشاره کردیم عصر سلفی فرارسیده و در هر مکان، مهمانی و مراسمی امکان ندارد افرادی را نبینیم که مشغول گرفتن سلفی باشند. تب سلفی گرفتن باعث شده شرکت‌های سازنده تلفن‌همراه نیز به فکر تقویت دوربین جلو بیفتند، زیرا در سلفی مهم‌ترین عامل، دوربین جلوی تلفن‌همراه است. کار به جایی رسیده که برای گرفتن سلفی‌هایی با حضور افراد بیشتر، دستگاهی به‌نام مونوپاد تولید شده تا شما با نصب گوشی روی آن بتوانید دوربین را از خود و دوستانتان دور کرده و در نتیجه یک سلفی با حضور افراد بیشتری بگیرید.

در واقع محدودیت دست در دور کردن دوربین از خود با این دستگاه ساده رفع شده است، اما حالا این سوال پیش می‌آید که بهترین دوربین برای گرفتن عکس‌های سلفی کدام است؟ انتخاب ما بدون شک گوشی اچ‌تی‌سی دیزایر آی است. دوربین جلو و عقب این گوشی هر دو ۱۳ مگاپیکسلی بوده، اما از نظر اندازه لنز با یکدیگر تفاوت دارند. دوربین جلوی این تلفن‌همراه فاصله کانونی ۲۲ میلی‌متری و دوربین عقب آن فاصله کانونی ۲۸ میلی‌متری دارد. نکته جالب این است که شما در این تلفن‌همراه با فلش جلو نیز رو‌به‌رو خواهید شد و می‌توانید حتی در شب و نور کم نیز سلفی‌های باکیفیتی بگیرید. از ویژگی‌های این فلش می‌توان به دوگانه بودن آن اشاره کرد که نمونه مشابه آن را پیش از این در آیفون دیده بودیم. فلش دوگانه باعث می‌شود همزمان نور سرد و گرم به سوژه عکس تابانده شده و در نتیجه ترکیب این دو نور با یکدیگر، سوژه عکس در نور تاریک بسیار واضح و طبیعی به نظر می‌رسد. پس اگر از علاقه‌مندان گرفتن عکس‌های سلفی هستید، بدون تردید، اچ‌تی‌سی دیزایر آی بهترین انتخاب شما محسوب می‌شود.

کیفیت باورنکردنی

امکان ندارد نامی از دوربین تلفن‌همراه بیاید و از لومیا ۱۰۲۰ یادی نکنیم. این دوربین ۴۱ مگاپیکسلی بخوبی می‌تواند بهترین عکس‌ها را به آلبوم خاطرات شما اضافه کند. شاید تنها ضعفی که باعث شده لومیا ۱۰۲۰ در صدر دوربین تلفن‌های‌همراه قرار نگیرد، سرعت کم آن است که ناشی از نرم‌افزار عکاسی لومیا ۱۰۲۰ است. شما برای گرفتن هر عکس با لومیا ۱۰۲۰ به حدود چهار ثانیه زمان نیاز دارید که این نسبت به رقبای این گوشی عدد خوبی به‌نظرنمی‌رسد. با این حال شاید با دیدن نتیجه کار و کیفیت بالای عکس‌های این دوربین به این نتیجه برسید که این چهار ثانیه ارزش صبر کردن را دارد. یکی از نکات مثبت دیگر این دوربین بزرگنمایی است، ‌طوری‌که بعد از آن، شاهد افت کیفیت عکس نخواهید بود که این نکته قابل توجهی محسوب می‌شود. در مجموع اگر کیفیت عکس مد نظر است و به سرعت در عکاسی نیاز ندارید، لومیا ۱۰۲۰ یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

قطعا با تلفن‌های همراه دیگر نیز می‌توان عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کرد. لومیا یا سونی از گوشی‌هایی هستند که کیفیت عکس بسیار خوبی دارند، اما اگر بخواهیم همه موارد را در نظر بگیریم، می‌توان گفت دوربین تلفن‌های همراهی که از آنها نام بردیم، بهترین‌ها در رده خود محسوب می‌شوند.

میلاد احرامپوش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد