همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

بهترین زمان برای ارتقای لپ تاپ فرا رسیده است


 

 

نمایشگاه CES 2015 که به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناوری سال، دو هفته پیش در لاس‌وگاس برگزار شد، چندان برای دوستداران تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها پربار نبود. اما اینتل در کنفرانس خبری خود در این نمایشگاه، با معرفی فناوری‌های مختلف نشان داد سال 2015 بهترین زمان برای ارتقای لپ‌تاپ و خرید یک دستگاه ایده‌آل برای انجام امور مختلف است.

آنچه اینتل قولش را به کاربران داده، دستگاه‌هایی با وزن کمتر، کارایی بهتر و عمر باتری بالاتر است. تمام این موارد به‌کمک فناوری‌ها و پلتفرم جدید اینتل میسر شده و شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ نیز در نمایشگاه تمام و کمال به استقبال این پلتفرم تازه رفتند. با کلیک همراه باشید تا بیشتر با آنچه اینتل برای سال 2015 آماده کرده، آشنا شویم.

بازگشت به اوج

چند سالی است که همه منتظرند لپ‌تاپ‌ها کم‌کم میدان را خالی کنند و سکان کشتی پردازش‌های عمومی و امور روزمره را به تبلت‌ها بسپارند. انعطاف‌پذیری بالاتر تبلت‌ها در کنار وزن کمتر که حمل آن را ساده‌تر می‌کند، باعث شده هر روز به تعداد کاربران تبلت‌ها افزوده شود؛ اما کنفرانس اینتل ـ که یکی از شرکت‌های بسیار مهم دنیای فناوری است و نقشی تعیین‌کننده در آینده محصولات دیجیتال دارد ـ در CES2015 اعلام کرد زمان آن رسیده تا شاهد بازگشت دوباره لپ‌تاپ‌ها به دوران طلایی‌شان باشیم و نقش پررنگ‌تر آنها در امور روزمره و کاری را بیشتر حس کنیم.

هر سال شاهد افزایش کارایی لپ‌تاپ‌ها بوده‌ایم، اما این‌بار به‌نظر می‌رسد رویکرد اینتل نسبت به قبل کمی متفاوت است. امسال بالاخره اینتل از پلتفرم Broadwell که تا پیش از این فقط در قالب نسخه‌های آزمایشی و نمایشی مهمان نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های مختلف بود، به‌صورت نسخه نهایی رونمایی کرد.

Broadwell از معماری ساخت 14 نانومتری پشتیبانی می‌کند و همزمان با معرفی نسخه نهایی توسط اینتل، مجموعه کاملی از پردازنده‌های ساخته شده براساس این معماری برای انواع لپ‌تاپ‌ها در رده‌ها و گروه‌های مختلف (از پردازنده‌های سلرون گرفته تا Core i7 و پردازنده جدید Core M) نیز معرفی شدند تا نیاز کاربران در تمامی سطوح را پوشش دهند. طبق آماری که اینتل ارائه کرده، 600 میلیون رایانه در سراسر دنیا نزدیک به چهار سال است که به‌روزرسانی نشده‌اند و ارائه Broadwell با مشخصات بسیار مناسب می‌تواند فرصت خوبی برای ارتقای محصولات مختلف باشد.

چرا Broadwell مهم است؟

آخرین نسل از پردازنده‌های اینتل که با نام Haswell شناخته می‌شوند، از ترانزیستورهایی با اندازه 22نانومتری بهره می‌برند. در Broadwell این اندازه به 14 نانومتر کاهش یافته و این یعنی اینتل می‌تواند تعداد بیشتری ترانزیستور را در فضای مشابه با قبل جای دهد (یک پردازنده دو هسته‌ای از این سری 9‌/‌1 میلیارد ترانزیستور دارد). افزایش تعداد ترانزیستور به معنی افزایش کارایی خواهد بود و به‌علت استفاده از پردازنده‌هایی با اندازه کوچک‌تر، گرمای ناشی از پردازش و همچنین توان مصرفی نیز کاهش خواهد یافت.

کاهش توان مصرفی تا آنجاست که بیشتر پردازنده‌های این سری فقط 15 وات توان مصرفی داشته و این یعنی عمر لپ‌تاپ جدید شما در مقایسه با نمونه‌های مشابه پیشین حدود 30 درصد افزایش یافته است. اینتل اعلام کرده پردازنده گرافیکی نیز نسبت به قبل ارتقا یافته، اما از آنجا که این شرکت در زمینه ارتقای قدرت پردازش همواره پیشرفت کندی داشته، بعید است این ارتقای گرافیکی به‌معنی اجرای جدیدترین بازی‌ها با جزئیات گرافیکی مناسب روی لپ‌تاپ‌های فاقد کارت گرافیک مجزا باشد.

به‌گفته اینتل، حتی در سیستم‌های دسکتاپ نیز ممکن است از پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل استفاده شود که این مساله به معنی کمرنگ‌تر شدن مرز بین پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ است. لپ‌تاپ‌های جدید می‌توانند از یک دستیار صوتی جدید بهره ببرند و به‌کمک نسخه تازه WiDi، تصویر 4K را به‌صورت بی‌سیم به تلویزیون ارسال کنند (WiDi فناوری اختصاصی اینتل برای برقراری اتصال مستقیم و بی‌سیم بین لپ‌تاپ و صفحه نمایش‌های مختلف برای انتقال صدا و تصویر است.)

فناوری جالب دیگر Realsense است که امکان اسکن فضای جلوی لپ‌تاپ را فراهم کرده و کاربر این امکان را می‌یابد با حرکات دست، دستورات مختلف را اجرا کرده یا از انجام بازی مورد علاقه خود لذت ببرد.

اسباب‌بازی‌های تازه

تقریبا تمام سازندگان مطرح لپ‌تاپ از جمله دل، ایسوس، اچ‌پی، لنوو و ایسر ، همگی محصولات خود را به Broadwell ارتقا داده‌اند. تشابه پین‌های پردازنده‌های جدید اینتل با نمونه‌های قبلی باعث شده سازندگان لپ‌تاپ بدون آن‌که نیاز باشد محصولات خود را ارتقای کلی و همه‌جانبه دهند و بتوانند با ارتقای ساده بایوس و نصب پردازنده‌های جدید، همان محصولات سال قبل خود را با کالبدی تازه به بازار بفرستند. به‌همین دلیل ممکن است در میان محصولات جدید معرفی شده، مدل‌هایی را ببینید که بسیار مشابه قبل هستند، اما از پردازنده جدید اینتل بهره می‌برند.

حتی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی (مانند محصولات Alienware از زیرمجموعه‌های Dell) نیز ارتقا یافته و در نمونه‌های جدید شاهد کاهش وزن و ضخامت هستیم (این موارد برای یک لپ‌تاپ مخصوص بازی که عموما وزن و ضخامت زیادی دارند نکته مثبتی به شمار می‌آید). صفحه‌نمایش‌هایی با دقت 4K نیز قابلیت دیگری است که در برخی لپ‌تاپ‌های جدید شاهد استفاده از آن خواهیم بود.

کسانی که به محصولاتی غیر از ویندوز علاقه‌مندند، می‌توانند از Chromebookهای جدید شرکت‌های مختلف نیز استفاده کنند که در مقایسه با دیگر محصولات، ارزان‌تر بوده و با ساختاری ساده می‌تواند بهترین گزینه برای کاربرانی با سطح نیاز ساده و معمولی باشد. علاقه‌مندان محصولات اپل نیز باید خوشحال باشند، زیرا به‌نظر‌ می‌رسد همزمان با عرضه این پلتفرم جدید از سوی اینتل، اپل نیز قرار است یک نسخه 12 اینچی از Macbook Air را با این پلتفرم تازه به بازار عرضه کند. می‌توان انتظار داشت نسخه جدید مک‌بوک‌ایر کارایی بهتر و عمر باتری بیشتری در مقایسه با نسل قبل داشته باشد.

از قافله عقب نمانید

اگر شما هم یکی از 600 میلیون رایانه‌های ذکر شده در آمار اینتل را در اختیار دارید، بهتر است دست به کار شده و با ارتقای سیستم خود در سال 2015، مجموعه فناوری‌های جدید اینتل را در اختیار داشته و زندگی دیجیتال تازه‌ای را آغاز کنید. علاوه بر کارایی، توان مصرفی کم نیز می‌تواند عامل جذاب دیگری برای ارتقا به‌شمار آید. در ضمن دیگر لازم نیست لپ‌تاپ سنگین و حجیم را جابه‌جا کرده و آخر روز را با کمردرد سر کنید. در نسل تازه، وعده وزن و ضخامت کم، می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند.

بابک ولی‌زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد