همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

حمایت دولت از تحقیقات کشاورزی کافی نیست


  

معاون وزیر جهاد کشاورزی:
حمایت دولت از تحقیقات کشاورزی کافی نیست
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی توجه دولت و مسوولان به تحقیقات کشاورزی را ناکافی دانست و گفت: در راستای ارتقای بخش کشاورزی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، تداوم انجام تحقیقات کشاورزی به حمایت های بیشتر دولت نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسکند زند روز دوشنبه در مراسم رونمایی از 5 دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی و تجلیل 11 پژوهشگر و محقق کشاورزی به مناسبت روز پژوهش و همچنین واگذاری سه فناوری تحقیقاتی به بخش خصوصی، افزود: سال گذشته تحقیقات کشاورزی و محققان سخت ترین سال را سپری کردند لذا اگر از تحقیقات این گونه حمایت شود نه تنها این اقدام برازنده محققان بلکه زیبننده کشور نیست.
وی اضافه کرد: با چشم اندازی که رهبر معظم انقلاب برای بخش کشاورزی در نظر گرفته اند اعتبار و حمایت های بخش تحقیقات قابل مقایسه نیست بنابراین در آینده به دستاوردهای قابل توجهی در این بخش دست نخواهیم یافت.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه رییس جمهوری دولت تدبیر و امید نیز نظر ویژه ای به تحقیقات کشاورزی دارند آنچه هم اکنون رخ می دهد، شایسته این بخش و کشور نیست.
وی قدمت سازمان تحقیقات کشاورزی کشور را به عنوان یک سازمان تحقیقات کاربردی بیش از یکصد سال عنوان و تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا تحقیقات کشاورزی به شکل حاکمیتی اداره و تنها بخش اندکی از آن برای خصوصی سازی واگذار می شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی 20 درصد فناوری های تحقیقات کشاورزی را قابل واگذاری دانست و گفت: 80 درصد تحقیقات باید توسط دولت مورد حمایت قرار گیرد و تنها 20 درصد آن خصوصی سازی و تجاری سازی شود اما این در حالی است که به ما فشار می آورند که بخش عمده تحقیقات کشاورزی را خصوصی سازی کنیم.
وی اضافه کرد: در هیچ کشور دنیا با تحقیقات کشاورزی این گونه برخورد نمی کنند که در کشور ما این چنین با این بخش برخورد می شود.
وی اضافه کرد: تا جایی که بتوانیم دستاوردهای تحقیقاتی را واگذار می کنیم اما فناوری هایی که قابل واگذاری نیست به طور قطع به حمایت دولت و همکاری های بیشتر نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پنج دستاورد رونمایی شده در مراسم روز پژوهش شامل رقم جدید گندم درم (شبرنگ)، نخود (عادل)، شیوه های آسان، ایمن، پربازده برای تولید محصول سالم قارچ های خوراکی پلوروتوس، طراحی و ساخت کمباین سه ردیفه پنبه چین و رقم جدید پنبه خورشید بود.
همچنین در این مراسم یازده محقق بخش کشاورزی از کارگروه های منابع طبیعی و پایه، زراعی، باغی، دام و آبزیان با حضور سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد