همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

تجاری‌سازی ۸۰ دانش فنی با کمک بخش خصوصی تاریخ : ۲۰ آبان ۱۳۹۳


  

تاکنون ۸۰ دانش فنی به بخش خصوصی واگذار شده و در برنامه داریم که این تعداد را در سال‌های آینده افزایش دهیم.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در این باره گفت: در راستای کاهش تصدی‌گری‌های دولتی، تجاری‌سازی تحقیقات کشاورزی به بخش خصوصی سپرده می‌شود تا دولت امکان بررسی و تحقیق بر سایر مسائل را داشته باشد.
اسکندر زند افزود: تاکنون ۸۰ دانش فنی به بخش خصوصی واگذار شده است و در یک سال اخیر نیز ۱۵ دستاورد و دانش فنی در فرآیند واگذاری قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری برخی از تحقیقات را برای واگذاری به بخش خصوصی آماده می‌کنیم.
زند درباره کمبود بودجه در بخش تحقیقات ادامه داد: امسال بدترین سال برای تحقیقات از لحاظ شرایط اقلیمی و اختصاص بودجه‌های تحقیقاتی بود، زیرا اختصاص یک تا سه درصد از اعتبار تحقیقات امسال از بودجه بخش‌های اجرایی اختصاص یافت و علاوه بر آن، شرایط اقلیمی نیز مناسب نبود.
وی تصریح کرد: تقبل فرسودگی زیرساخت‌های قبلی و کسری سنواتی بودجه‌های گذشته نیز مزید بر علت شد و بدین‌ترتیب دست تحقیقات را از اعتبار خالی گذاشت.
زند اظهار امیدواری کرد که در بلندمدت بتوان از فروش دانش فنی که البته در صورت تولید انبوه عملیاتی می‌شود، بخشی از اعتبارات تحقیقات را تأمین کرد.
وی یادآور شد: در صورت ترویج یافته‌های تحقیقاتی و جذب مشتری خواهیم توانست برای این بخش اعتبارسنجی کنیم و از آنجا که بخش خصوصی برای تبلیغات دست بازتری دارد، تجاری‌سازی را در دستور کار قرار دادیم.

فاصله دوره تولید بذور تا معرفی ارقام کوتاه می‌شود
معاون تحقیقاتی وزیر جهاد کشاورزی درباره ارقام جدید در بخش تحقیقات تأکید کرد: محققان کشورمان با وجود کمبودهای بودجه‌ای اقدام به معرفی ارقام مقاوم و متحمل به شرایط نامساعدتی چون خشکسالی می‌کنند و امید می‌رود که با حمایت‌های بیشتر دولت بتوان فاصله دوره تولید تا معرفی ارقام را کم کنیم.
زند پیرامون مباحثی که در موافقت یا مخالفت با انواع بذور کشاورزی از دنیا صورت می‌گیرد و نمونه آن در خبرگزاری ایانا نیز بازتاب داشته است، اظهار داشت: ارقام موجود در کشور در حال حاضر کفاف نیازهای فعلی را نمی‌دهد، بنابراین ناگزیر هستیم بخشی از ارقام مقاوم به خشکی و شوری را در شرایط خشکسالی کشور وارد کنیم، اما امید است که تکیه دولت بر ارقام داخلی باشد و از محققان داخلی برای تولید بیشتر حمایت کند.
وی همچنین گفت: در سال جاری سیاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر آن است که ارقام امیدبخشی که منجر به تولید تجاری خواهند شد را قبل از ثبت به تکثیر بذر برسانند تا در سه سال بعدی که ثبت رسمی آنها انجام می‌شود، بذر آماده در کشور وجود داشته باشد.
وی در ادامه افزود: امسال معرفی ۲۵ رقم را تا پایان سال در برنامه داریم و برای سال آینده نیز پیش‌بینی شده است که حدود ۳۰ تا ۳۵ رقم جدید به بخش کشاورزی معرفی شود.
معاون تحقیقاتی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: واردات بذرهای مقاوم می‌تواند تنوع ایجاد کند و کمکی باشد برای تحقیقات در زمان حاضر، اما امید می‌رود که این واردات جای حمایت‌های دولتی از محققان داخلی را نگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد