همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کشف بی نظیر یک خانواده میکروارگانیسم درمرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران


  محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به جداسازی، شناسایی و ثبت یک خانواده مخمر شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این موفقیت اعلام کرد: در جریان مطالعه تنوعی زیستی با هدف جمع آوری و شناسایی گونه های مخمری موجود در زیستگاه های بومی ایران، محققان مرکز ملی ژنتیکی و زیستی ایران توانستند دو جدایه شبه مخمری را شناسایی و ثبت نمایند.
بر اساس این دستاورد تحقیقاتی مشخص گردید که آنالیزهای ریخت شناسی، فیزیولوژیک و مولکولی این جدایه ها به معرفی خانواده جدیدی منجر گردید که به پاس تلاش های زنده یاد فریدون ملک زاده Fereydouniaceae نام گرفت.
وی افزود: به طور کلی مخمرها قارچ های تک سلولی هستند که به دلیل پتانسیل آنزیماتیک بالا نقش مهمی در تجزیه مواد و گردش آنها در طبیعت ایفاء می کنند. توانایی تولید ترکیبات زیستی ارزشمند نظیر رنگیزه های کاروتنوئیدی، ویتامین ها، اسیدهای آلی، الکل، و سوخت زیستی مخمرها را به عنوان میکروارگانیسم هایی توانمند در صنعت بیوتکنولوژی مطرح ساخته است. از دیرباز نقش مخمرها در تولید پروتئین تک یاخته و خمیر مایه نانوایی حائز اهمیت بوده است و امروزه در شکل پروتئین های نوترکیب، پروبیوتیک ها، استارترهای صنایع تخمیری و کنترل کننده زیستی آفات گیاهی به صنایع دارویی، غذایی و کشاورزی راه یافته است؛ به طوری که به دلیل غنای گلوتامیک اسیدی، از مخمرها به عنوان یک طعم دهنده غذایی مطمئن استفاده می شود.
فاضلی همچنین گفت: خانواده مخمری کشف شده متعلق به راسته Urocystidales در زیر شاخه Ustilaginomycotina است و جنس و گونه بومی Fereydounia khargensis را در خود جای داده است. اطلاعات حاصل از این پژوهش در مجله معتبر Mycological Progress به چاپ رسید و مخمر کشف شده به عنوان یک ذخیره ارزشمند در بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با شماره دسترسی IBRC-M 30116T نگهداری می شود.
لازم به ذکر است طی سه سال گذشته در دنیا فقط ۶ خانواده جدید مخمر کشف گردیده است که این آخرین مورد ثبت شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد