همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کاهش تقاضای بیمه بیکاری یعنی کاهش نرخ بیکاری؟


  

کاهش تقاضای بیمه بیکاری یعنی کاهش نرخ بیکاری؟
کاهش تقاضای بیمه بیکاری سندی برای کاهش نرخ بیکاری از سوی مسئولان بیان شده است. این در حالیست که برخی کارشناسان معتقدند، کاهش دریافت بیمه بیکاری به دلیل افزایش قرار‌دادهای موقت یعنی همان اشتغال غیر مولد است.
به گزاش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چند روز گذشته بود که محمد حسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی از کاهش آمار افرادی که از مقرری بیکاری استفاده می کنند، خبر داد و گفت: در سال گذشته 215 هزار نفر مستمری بیکاری می‌گرفتند، اما امسال آمار این افراد به 186 هزار نفر رسیده است.
محمدحسن زدا با اشاره به اینکه آمار افرادی که بیمه بیکاری استفاده می کنند بر اساس عوامل و موارد مختلفی کاهش داشته است، افزود: یکی از این دلایل می‌تواند بالا رفتن آمار اشتغال باشد که نسبت به گذشته در جامعه بهتر شده است.
همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور چند شب گذشته در تلویزیون در رابطه با وضعیت اشتغال گفت: بر مبنای آنچه وزارت کار در مورد بیمه های جدید امسال می‌گوید شاهد کاهش افرادی هستیم که به دنبال بیمه بیکاری می‌آیند و این یعنی بیکاری کاهش یافته است. همچنین بیمه‌های جدید برای کارفرما و کارگرها اضافه شده است.
وی نیز با این گفته به نوعی تأکید کرد که کاهش میزان تقاضا برای بیمه بیکاری به معنی کاهش نرخ بیکاری است.
به گزارش تسنیم، در حالی مطابق آماری که زدا گزارش داده است،29 هزار نفر از تعداد متقاضیان بیمه بیکاری کاسته شده است که تعدادی نسبت به این موضوع انتقاد دارند و بیان می‌کنند که کاهش این آمار به معنی کاهش نرخ بیکاری نیست. چرا که تعداد بسیاری از افرادی  که بیکار شده اند به دلیل مبلغ اندک بیمه بیکاری تمایلی به دریافت ندارند. یا شاید هم بروکراسی تکمیل پرونده برای دریافت بیمه بیکاری باعث شده است که عطایش را به لقایش ببخشند.
کاهش متقاضیان بیمه بیکاری به خاطر افزایش قرارداد موقت است
اما فتح الله بیات در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به اینکه متأسفانه میزان قراردادهای موقت در کشور در حال گسترش است گفت: بیش از 85 درصد قرارداد‌های کار به صورت موقت است. بیش از 50 درصد قرار‌دادهای موقت به صورت یک ماهه یا سه ماهه در واحدهای تولیدی مشغول هستند که کارشان ماهیت مستمر و دائم دارد و نباید به صورت موقت با آنها قرارداد منعقد شود.
بیات با بیان اینکه نرخ بیکاری متناسب با فصل‌های سال تغییر می‌کند افزود: مرکز آمار ایران مشاغل فصلی را جزو مشاغل پایدار می‌داند، اما واقعیت این است که کارگران فصلی که اکثراً‌ در امور ساختمانی فعالیت دارند در فصل‌های پاییز و زمستان بیکار هستند.
رئیس اتحادیه کارگران قرادادی و پیمانی سراسر کشور بیان می‌کند: در هر کجای کشور آن دسته از کارگرانی که بیمه شوند، مشمول مزایای بیمه ای از جمله بیمه بیکاری خواهند بود. اما مسئله اینجاست آن دسته از کارگرانی که قرار دادشان یک ماهه و سه ماهه  است و به عبارت بهتر قرارداد کوتاه مدت دارند به دلیل کم بودن مبلغ بیمه بیکاری، پس از بیکار شدن به سراغ بیمه بیکاری نمی‌رود. چرا که مبلغ آنقدر اندک است که برای هیچ کاری در زندگی او کارآیی ندارد.
بیات درباره علت اینکه  مسئولان اعلام می‌کنند متقاضیان بیمه بیکاری کاهش یافته است  می‌گوید: علت آن این است که بیشتر نیروی کار شاغل در کشور دارای قراداد موقت و پیمانی هستند. اگر کارگران دارای استخدام دائم باشند و دارای سابقه و سنوات کار باشند، به صورت طبیعی پس از بیکار شدن از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، اما کارگران قرارداد موقت و پیمانی کارگر رغبتی برای دریافت مبلغ اندک بیمه بیکاری ندارد.کاهش متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به معنی افزایش قرادادهای موقت است.
وی با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان تعداد قرار‌دادهای موقت بیشتر می‌شود افزود: معمولاً‌ کارفرمایان در نیمه دوم سال از کارگران فصلی که در پاییز و زمستان بیکار شده‌اند، برای کارهای دائم با انعقاد قرار داد یک ماهه و سه ماهه استفاده می کند و در پایان سال با اتمام قرار داد دیگر با آن‌ها ادامه همکاری نمی‌کند. به همین دلیل است که در پایان هر سال مشاهده می‌کنیم که بسیاری از کارگران بیکار می‌شوند. علت آن این است که قراردادشان موقت بوده و کارفرما دیگر ادامه همکاری با آنها نداشته است.
 به گزارش تسنیم، شاید بتوان گفت کاهش نرخ بیکاری بیشتر از آنکه در نتیجه ایجاد شغل باشد و از کاهش تقاضای بیمه بیکاری به این نتیجه رسید که اشتغال ایجاد شده می‌توان گفت کاهش نرخ بیکاری نتیجه از دست رفتن فرصت های شغلی یعنی خروج شاغلان از بازار کار و افزایش جمعیت غیرفعال است. نگاهی به آمارهای مرکز آمار بیانگر این است که  تعداد بیکاران از 2میلیون و 500هزار نفر در بهار گذشته به 2میلیون و 200هزار نفر در تابستان رسیده است.
همچنین تعداد شاغلان نیز از 22 میلیون و 170 هزار نفر در تابستان 92، به حدود 21 میلیون و 500 هزار نفر در تابستان امسال کاهش یافته است. به عبارتی 670 هزار شغل در این مدت از بین رفته است. عملکرد یکساله دولت در زمینه بیکاری با استناد گزارش‌های مرکز آمار حاکی از کاهش بیش از 997 هزار نفری جمعیت فعال است که بیکاری تک رقمی را به ارمغان آورده و به اعتقاد کارشناسان اگر اشتغالی بوده، اشتغال ناقص و غیر پایدار بوده است.
کاهش تقاضای بیمه بیکاری سندی برای کاهش نرخ بیکاری از سوی مسئولان بیان شده است. این در حالیست که  می‌توان گفت کاهش دریافت بیمه بیکاری به دلیل افزایش قرار‌دادهای موقت یعنی همان اشتغال غیر مولد است.

مجموعه های آموزشی مناسب برای کارجویان


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد