همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

جویای کارها را مربی مهد می‌کنند، طلبه‌ها را نه!


  جویای کارها را مربی مهد می‌کنند، طلبه‌ها را نه!     
حدادیان فعال مسائل تربیتی کودکان گفت: یکی از مشکلات مهدکودک‌ها در خصوص مربی این است که مربیان تنها از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی یا کسانی که جویای کار هستند انتخاب می‌شوند و کسی سراغ طلاب حوزه علمیه نمی‌رود.
به گزارش خبرگزاری فارس، دور جدید نشست های فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی در حسینیه هنر با اکران دو اثر مستند درباره مجموعه های فعال در حوزه مسائل تربیتی کودکان و بحث و گفت و گو در این زمینه پیگیری شد.
در هفدهمین جلسه از این نشستهای هفتگی، ابتدا مستند «سنگر آسمانی» به کارگردانی محمدرضا امامقلی به نمایش درآمد. این اثر گزارشی، کوشش خادمان افتخاری راهیان نور را برای انتقال غیرمستقیم پیام های اخلاقی به کودکان در منطقه طلائیه به تصویر کشیده است.
در ادامه مستند «بحران خاموش» به کارگردانی سید محمدعلی صدری نیاروی پرده رفت.بحران خاموش روایتی صریح از وضعیت آموزشی کودکان در مهدکودک ها و تاثیرات آن بر آینده کشور است.
جدیدترین نشست نقد فیلمسازان سینمای انقلاب دو مهمان ویژه داشت. بهشته حدادیان، کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و طراح مهدکودک های مذهبی  و  حجت الاسلام سید یاسر موسوی مدیر موسسه فرهنگی تربیتی جهادی بنون و مجری ایده «سنگر آسمانی» برای زائران مناطق عملیاتی دفاع مقدس مهمانان ویژه این جلسه بودند و پس از اکران فیلمها به طرح بحث درباره موضوع جلسه پرداختند.
علاوه بر حاضران در حسینیه هنر، علاقه مندان از طریق درگاه Ammarfilm.ir به صورت مستقیم این نشست را مشاهده و پیگیری کردند.
* مهد کودک را جدی بگیریم
حدادیان سخنان خود را با گریزی به مستند بحران خاموش آغاز کرد و گفت: چیزهایی مثل آموزش رقص به کودکان که در این مستند دیدیم قسمت خوب ماجرای مهد کودک ها است و قصه به اینها ختم نمی شود، مسئله این است که دستهایی در کارند که می خواهند نسلها را فاسد کنند.
این کارشناس مسائل تربیتی با تأکید بر اینکه در موضوع تربیت کودک کلاه گشادی سر ما رفته است گفت: ما وقتی به رستوران می رویم و سفارش چلوکباب بدهیم اگر برای ما غذای دیگری بیاورند اعتراض می کنیم و شاید دیگر به آن رستوران خاص نرویم، در مورد طعام و پوشش کودکان خود به صورت جدی تری مراقب هستیم اما کاری با طعام روحی و فکری آنها نداریم.
وی افزود: اگر کسی از ما بخواهد حساب بانکی خودمان را به نام او بزنیم هرگز قبول نخواهیم کرد اما به راحتی عزیزترین عزیزانمان را در اختیار مهدکودک ها می گذاریم. من برای کسب شناخت از فضای مهدکودک ها و به بهانه ثبت نام دخترم به مراکز متعددی مراجعه کرده ام و مهد کودک های زیادی دیده ام، از این جهت باید بگویم خیلی از بچه هایی را که مهد کودک ها هستند باید پدر و مادردارهای یتیم بنامیم، چون والدین آنها در اینکه چه جورابی می پوشند مراقب هستند اما کاری به اینکه مربی شان به آنها چه می گوید ندارند.
* جواز آمریکایی شدن مهدها صادر شد!
وی ادامه داد: مؤسسه ای هم وجود داشت که به راحتی مجوز پلی کلینیک روانشناسی گرفته بود و با شعبه های زنجیره ای در کشور فعالیت می کرد، مسئول این مؤسسه می گفت قرار است ما به عملکرد تمام مهد کودک ها بر اساس یک برند آمریکایی نمره بدهیم، یعنی دیگر برگزاری کلاس زبان و صنایع دستی برای مهدکودک ملاک نیست، بلکه کارشناسان آمریکایی می آیند ما را ارزیابی می کنند که سطح و کیفیت کارمان چگونه بوده است.
* باید به فکر نسخه دیگری از مهد کودک ها برای جامعه ایرانی باشیم
در ادامه، حدادیان در پاسخ به سؤال مجری برنامه در خصوص جایگاه مهدکودک در سبک زندگی اسلامی گفت: در این که انسان موجودی اجتماعی است بحثی وجود ندارد اما نسخه رایج مهد کودک ها را نیز نمی توان در جمهوری اسلامی یا حتی خانواده های متدین جامعه پذیرفت، هر چه باشد مهد کودکی که در روز هشت ساعت بچه را از خانواده و والدین دور نگه دارد ضد ارزش است و ما باید به فکر نسخه دیگری از مهد کودک ها برای جامعه ایرانی باشیم.
* جویای کارها را مربی مهد می‌کنند، طلبه ها را نه!
این فعال مسائل تربیتی کودکان در ادامه گفت: یکی از مشکلات مهد کودک ها در خصوص مربی این است که مربیان تنها از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی یا کسانی که جویای کار هستند انتخاب می شوند و کسی سراغ طلاب حوزه علمیه نمی رود، من در تجربه ای که با یک مجموعه حوزوی در تهران داشتم دیدم بعد از یک دوره آموزشی ویژه مربیان آنها چقدر علاقه مند بودند و توجه داشتند که باید در مهد کودک به مثابه یک سرباز در جبهه جنگ نرم بجنگند.
وی تأکید کرد: صرف دانش برای موفقیت یک مادر یا مربی کافی نیست و کودکان ما به خانم های طلبه نیاز دارند، اما برای جذب مربی سراغ فضاهای دیگر می رویم.
* اتاق فکر مرکزی برای  مسئله کودک نداریم
حدادیان سپس با بیان اینکه تشتت و پراکندگی نهادهای نظارتی بر مهدکودک ها، یکی از چالش های مهد کودک هاست، افزود: آنطور که من مطلع هستم حدود چهارده مجموعه مختلف مثل سازمان تبلیغات، بسیج، شهرداری ها، بهزیستی، آموزش و پرورش، مراکز تربیتی قرآنی اجازه دارند برای تأسیس مهدکودک جواز صادر کنند. این تشتت ریشه خیلی از مشکلات موجود است و من پیشنهاد می کنم همانطور که برای جوانان یک وزارت خانه داریم مرکزی تشکیل شود که فعالیتهای مختلف در مورد کودکان را رصد و فرماندهی کند.
وی در ادامه با بیان اینکه بیش از بیست مجموعه مختلف دارای دغدغه دینی در مورد تربیت کودکان می شناسد گفت: بهتر است این مجموعه هایی که دارند جدای از هم کار می کنند منتظر دولت نمانند و خودشان هماهنگ و متحد شوند و یک اتاق فکر متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه تشکیل دهند.
* هراس ماهواره ها از یک ایده موفق برای کودکان
در ادامه این برنامه حجت الاسلام سید یاسر موسوی نیز به تشریح تجربیات مؤسسه بنون درباره مسائل تربیتی کودکان و به صورت خاص طرح «سنگر آسمانی» پرداخت.
وی با اشاره به اینکه طرح سنگر آسمانی نخستین بار در منطقه عملیاتی طلائیه ویژه کودکان خانواده های زائر اجرا شد گفت: در این طرح ما به مدت دو ساعت کودکان را تحویل می گرفتیم و سعی می کردیم متناسب با فضای آن مناطق پیام هایی در خصوص ایثار و شهادت به آنها برسانیم.
حجت الاسلام موسوی از نظارت مستمر اساتید بر این طرح خبر داد و خاطرنشان کرد: ما پس از هر سال نتیجه و گزارش کار را خدمت اساتیدی مثل استاد حقیقت و استاد راستگو ارائه می کنیم و آنها هم به صورت جدی کار را ارزیابی و نقد می کنند. در نخستین سالی که طرح اجرا شد و نتیجه به اساتید عرضه شد آنها تأکید داشتند که چون بر اساس آموزه های اسلامی کودک در هفت سال نخست زندگی باید آزاد باشد از آموزش مستقیم مفاهیم دینی به کودکان پرهیز کنیم و به جای آن از روش هایی مثل بازی کردن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه فعالان طرح سنگر آسمانی کاری می کردند که کودکان آنها را دوست خودشان بدانند افزود: شبکه های ماهواره ای بیگانه پس از آگاهی از این طرح بارها به تحلیل و نقد آن پرداختند که این امر نشانگر موفقیت تلاش همکاران ما در این پروژه است.
* سنگر آسمانی همان حلقه مفقوده است
مدیر موسسه فرهنگی تربیتی جهادی بنون در پاسخ به سوال مجری نشست درخصوص تکثیر ایده سنگر آسمانی در نقاط دیگر کشور گفت: ما چون دنبال این کار هستیم طرح را به تعدادی از اساتید دیگری غیر از اساتید ناظر خودمان مثل تئوریسین های مباحث فرهنگی، مورخان، اساتید جامعه شناسی و دیگر صاحب نظران فرهنگی ارائه کردیم.
حجت الاسلام موسوی با مثبت ارزیابی کردن نظر اساتید و متخصصان به طرح سنگر آسمانی خاطرنشان کرد: یکی از اساتید تاریخ که در آموزش پرورش است گفت طرح شما حلقه مفقوده آموزش و پرورش است و می شود از آن برای انتقال مفاهیم و اطلاعات تاریخی به دانش آموزان استفاده کرد. یکی از اساتید نیز پس از اینکه چند ساعت از ما درباره این طرح سوال کرد گفت باید از این طرح برای صدور انقلاب استفاده کنیم.
وی همچنین از راه اندازی خیمه آسمانی در مسجد مقدس جمکران خبر داد و افزود: در طرح خیمه آسمانی از ایده ها و روش های سنگر آسمانی مثل بازی و هیجان برای انتقال مفهوم انتظار و مهدویت به کودکان استفاده می شود، ضمن اینکه برخی از دوستان در تلاش هستند از این روش برای انتقال پیام مقاومت و ایستادگی به عنوان بهترین راه حل مبارزه با استکبار به کودکان استفاده کنند.
* تولید مستند با دوربین قرضی
حجت الاسلام موسوی در بخش پایانی سخنان خود به نحوه تولید مستند «سنگر آسمانی» پرداخت و گفت: قصد ما این بود که در این مستند بهترین تصاویر و صحنه ها ثبت شوند اما متأسفانه با کمترین حمایت و بیشترین سنگ اندازی ها مواجه شدیم تا جایی که اولین نسخه کار را با دوربین قرضی گرفتیم، یعنی وقتی دیدیم یکی از دوستان ما که به طلائیه آمده بود می خواهد به یک منطقه زیارتی دیگر برود و برگردد دوربینش را برای چند ساعت قرض گرفتیم و در همان مدت تصاویری گرفتیم و نسخه اول مستند را ساختیم، البته این کار بعداً تکمیل شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد