همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

شبکه اجتماعی وبلاگ نیست


  

شبکه اجتماعی، وبلاگ نیست، این جمله خیلی پیچیده نیست و مفهومی را مطرح می‌کند که اتفاقا خیلی روشن و بدیهی به نظر می‌رسد، اما بسیاری از شرکت‌ها، رستوران‌ها و مجموعه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و امیدوار هستند مشتریانی را جلب کنند، این تفاوت را بین فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌هایی که باید در سایت یا وبلاگ خود انجام دهند، قائل نیستند.

یکی از پرسش‌های اساسی در این حوزه این است که آیا نوشته، عکس یا فیلم مورد نظر را می‌توانم در وبلاگ هم منتشر کنم و اگر این‌کار را انجام دهم چه تفاوتی می‌کند؟! اگر تفاوت زیادی نمی‌کند، حتما در وبلاگ خود منتشر کنید، زیرا مخاطب به قصد دیدن و شنیدن درباره شما به وبلاگتان سر می‌زند، اما در شبکه‌های اجتماعی اینچنین نیست.

تبلیغات موفق در شبکه‌های اجتماعی

نوشابه کوکاکولا در دنیا کمپینی را راه‌اندازی کرد به‌نام Share a coke with friends یا نوشابه‌ای را با دوستانتان شریک شوید. این کمپین روی بطری‌های نوشابه به‌جای آرم شرکت، اسم‌های مرسوم آن کشور مانند سارا، جان و مایکل را چاپ کرد. شرکت کوکاکولا در تبلیغاتی که برای این کمپین انجام داد، از مشتریان خود خواست با بطری‌هایی که به‌نام آنهاست عکس بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. اگر هم نام خود را میان بطری‌ها پیدا نکردند، می‌توانند نام یکی از دوستان خود را خریداری کرده و به یاد او نوشابه‌ای را به‌صورت نمادین شریک شوند.

در مدت کوتاهی صدها هزار تصویر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، افراد توجه بیشتری به این برند کرده و در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌کردند، به‌طوری که فعالیت صفحه فیسبوک مربوط به این نوشابه، افزایش 870 درصدی بازدیدکننده داشت.

به‌نظر شما دلیل این همه استقبال چه بود؟ این شرکت بخوبی کاربرد شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها را درک کرده و می‌دانست افراد، افتتاح شعبه جدید از یک شرکت را به اشتراک نمی‌گذارند، آنها طراحی یک بطری جدید برای یک نوشابه را نیز بندرت با دیگران به اشتراک می‌گذارند، اما قطعا خودشان و اتفاقات مربوط به خودشان را به اشتراک می‌گذارند. در این کمپین افراد اتفاق مربوط به خودشان را به اشتراک می‌گذاشتند و همین باعث رشد تصاعدی آن شد، چرا که برای دوستان فرد نیز جذاب بود و مدام این شبکه وسیع و وسیع‌تر می‌شد.

مثال دیگری نیز که این روزها حسابی سر و صدا کرده است، کمپین سطل آب یخ است که برای حمایت از بیماران مبتلا به ALS شکل گرفت. به این صورت که یک سطل آب یخ روی فردی ریخته می‌شود یا خودش این‌کار را شخصا انجام می‌دهد و از این طریق بیماران مبتلا به ALS را که یک بیماری مرتبط با عصب بدن است، برای چند ثانیه درک کرده و بعد از آن مبلغی را داوطلبانه کمک می‌کند.

این کمپین از طریق منتشر شدن فیلم افراد مشهور از بازیگران و بازیکنان فوتبال گرفته تا وزرا و روسای جمهور کشورهای مختلف شروع شد و تا جایی رشد داشت که در کمتر از چند هفته صدها تصویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بیش از 114 میلیون دلار کمک نقدی برای حمایت از بیماران ALS جمع‌آوری شد. شاید باورکردن این اعداد واقعا کار سختی باشد، 114 میلیون دلار طی چند هفته آن هم بدون هزینه‌ای برای انجمن و صرفا با یک فکر و ایده هوشمندانه.

موفقیت این کمپین در چه بوده است؟ دقیقا در این کمپین نیز افراد تصاویر خودشان یا افراد مشهور را به اشتراک می‌گذاشتند. این تصاویر همراه با سرگرمی و جذابیت، موضوعی جدی یعنی حمایت از بیماران ALS را یادآوری می‌کرد. کمپین به هدف خود رسید، عده زیادی در جهان با بیماری ALS آشنا شدند، کمک‌های نقدی زیادی جمع‌آوری شد و شاید انجمنی که تعداد کمی نسبت به آن شناخت داشتند، در سطح دنیا شناخته شد.

چگونه بازنشر پیدا کنیم؟

در پایان بسیاری از نوشته‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، جملاتی مانند «ارزش هر مطلب در به اشتراک گذاشتن آن است» نوشته شده است تا افراد ترغیب شوند مطالب را با دیگر دوستان خود به اشتراک گذارند؛ اما بهتر است این جمله را برای خودمان بنویسیم و در شبکه‌های اجتماعی برای کسب سود و رونق کسب و کار خود به یاد داشته باشیم «ارزش هر مطلب به ارزش‌هایی است که برای به اشتراک گذاشتن می‌کند.» این‌که ما چه چیزی را در ازای به اشتراک گذاشتن مخاطب به او می‌دهیم، اصلی‌ترین نکته‌ای‌ است که باید به آن توجه داشته باشیم.

بعد از ایده‌های ناب و خلاقانه برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، آنچه اهمیت ویژه‌ای دارد زمان‌های ارسال نوشته‌هاست. این موضوع در وبلاگ یا وبسایت به این مهمی نیست، چرا که در شبکه‌های اجتماعی نیمی از مشاهدات فقط در 30 دقیقه نخست بعد از درج یادداشت، عکس یا ویدئو اتفاق می‌افتد. این در حالی است که در وبلاگ‌ها یا وب‌سایت‌ها اینچنین نیست و احتمال دارد مخاطب حتی روزها بعد از ارسال نوشته‌های‌تان به سایت شما مراجعه و آنها را مشاهده کند.

پیدا کردن زمان مناسب برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، نسخه واحدی نداشته و نمی‌توان گفت چه ساعت و روزی مناسب این‌کار است، بلکه براساس مخاطبان این آمار جابه‌جا می‌شود و به‌گونه‌ دیگری خواهد بود.

در این میان آمارهایی وجود دارد که ما را در یافتن زمان مناسب کمک می‌کند. برای مثال روزهای تعطیل زمان مناسبی برای نوشته‌های تجاری نیست، زیرا این روزها معمولا اتفاقات شخصی افراد (مسافرت‌ها، مهمانی‌ها و...) زیاد بوده و بازدیدکننده‌ها سرگرم اتفاقات شخصی دوستان خود می‌شوند و کمتر زمانی را برای پست‌های تجاری شما صرف خواهند کرد. یا این‌که ساعت‌های 19 تا 22 معمولا زمانی است که افراد مشغول صرف شام یا تماشای تلویزیون هستند، این زمان بسیاری از افراد با تلفن‌های هوشمند خود شبکه‌های اجتماعی را نیز مرور می‌کنند، اما زمان مناسبی برای پست‌های تجاری نیست، زیرا تمرکز مخاطب بین شام، تماشای تلویزیون و نوشته‌های شما تقسیم خواهد شد.

به‌طور کلی آنچه در شبکه‌های اجتماعی حائز اهمیت است، فعالیتی هوشمندانه است؛ به‌این معنا که لازم است مواردی منتشر شود که ارزش به اشتراک‌گذاری داشته باشد و بدون یادآوری منتشرکننده، شخص مشتاق به اشتراک‌گذاری آنها باشد.

سجاد تقی‌زاده‌بهجتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد