همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

مقایسه 2 لپ تاپ سبک


  

با شروع سال تحصیلی، دانشجویان رشته‌های فنی و تخصصی به لپ‌تاپ‌هایی نیاز دارند که برای کاربری عمومی و چند رسانه‌ای طراحی شده باشند و در کارهای اداری‌ و ‌مهندسی نیز بهترین قابلیت‌ها و کارایی را داشته باشند. لپ‌تاپ‌های رده چند رسانه‌ای که یکی از قوی‌ترین لپ‌تاپ‌ها به حساب می‌آیند و مناسب بازی‌های رایانه‌ای سبک بوده، برای گیمر مناسب‌ترین انتخاب هستند. در اینجا دو نوع از با کیفیت‌ترین‌ لپ‌تاپ‌های رده متوسط بازار را با هم مقایسه می‌کنیم.

Lenovo IdeaPad S510p-D

سری آیدیا‌پد اس 510 پی لنوو یکی از لپ‌تاپ‌های رده متوسط برای رفع نیازهای عمومی کاربران است که قیمت مناسبی دارد.

طراحی و ساخت

این لپ‌تاپ همه پیش نیاز‌های یک اولترابوک را ندارد. طبق استاندارد شرکت اینتل، ضخامت اولترابوک‌ها باید حداکثر 21 میلی‌متر باشد که اس 510 پی حدود 25 میلی‌متر ضخامت دارد. برخلاف ظاهر فلزی دستگاه در نظر اول، بدنه آن کاملا پلاستیکی است. کیفیت ساخت این نوت‌بوک مقداری پایین‌تر از حد انتظار است. پلاستیک بدنه آن کیفیت خوبی ندارد و به دلیل وزن بسیار پایین دستگاه، نمی‌توان آن را با یک دست باز کرد، اما بدنه از استحکام بالایی برخوردار است.

صفحه‌نمایش و بلندگوها

آیدیا‌پد اس 510 پی از یک صفحه‌نمایش 6/15 اینچی ال.سی.دی با نور پس زمینه ال.ای.دی بهره می‌برد که دقت تفکیک‌پذیری تصویری یا رزولوشن برابر با 1366×768 را دارد. کنتراست و روشنایی صفحه‌نمایش پایین‌ بوده و به علت براق بودن صفحه‌نمایش در کنار روشنایی ضعیف آن نمی‌توان براحتی از آن در فضای باز و زیر نور مستقیم آفتاب استفاده کرد. به علت نوع TN بودن پنل صفحه‌نمایش این نوت‌بوک، زوایای دید نمایشگرش خیلی جالب نیست. وب‌کم تعبیه شده در بالای صفحه‌نمایش برای انجام تماس‌های اینترنتی کیفیت نسبتا خوبی دارد. دو بلندگوی استریوی تعبیه شده در پایین لبه جلویی لپ‌تاپ صدای شفاف و قدرتمندی را تولید می‌کنند، اما بهتر است علاقه‌مندان دنیای موسیقی یا تماشای ویدئو از بلندگوهای خارجی یا هدفون استفاده کنند.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

این مدل نیز مانند بیشتر نوت‌بوک‌های ساخت شرکت لنوو از یک صفحه‌کلید جزیره‌ای با نام AccuType استفاده می‌کند. صفحه‌کلید این لپ‌تاپ‌ 15 اینچی مانند دیگر مدل‌ها، دارای بخش عددی یا نامریک ـ پد جداگانه است. کلیدها، ترکیب‌بندی و عمق مناسبی دارند و مشکل ابعاد کوچک کلیدهای Enter و Shift در آن برطرف شده است. ابعاد و حساسیت تاچ‌پد این لپ‌تاپ بسیار خوب است و فرمان‌های چند لمسی را نیز پشتیبانی می‌کند.

درگاه‌های اتصال

با وجود ضخامت پایین دستگاه، لنوو بیشتر درگاه‌های اتصال لازم را روی اس 510 پی گنجانده است. در سمت چپ دستگاه، پورت شبکه و در کنار این پورت، یک پورت HDMI و دو پورت USB 3.0 نیز قرار دارد. در سمت راست، یک پورت USB 2.0، یک فیش 5/3 میلی‌متری خروجی و ورودی صدا و گرداننده نوری لوح فشرده دستگاه قرار دارند. برای ارتباط بی‌سیم نیز، به وای ـ فای استاندارد 802.11b‌/‌g‌/‌n و کنترلر اینتل و فناوری بلوتوث نسل چهارم مجهز شده است.

سخت‌افزار داخلی و باتری

لنوو اس 510 پی مدل‌های متفاوت با پیکربندی سخت‌افزارهای مختلفی دارد تا بتواند پاسخگوی هر نیازی باشد. همه مدل‌ها به نسل چهارم پردازنده‌های کم‌مصرف Core i7 و Core i5 اینتل مجهز هستند، ولی مدل‌های ارزان‌تری با پردازنده‌های اینتل Core i3نیز در بازار وجود دارند. پردازشگرهای گرافیکی نسل هفتم شرکت انویدیا نیز وظیفه انجام پردازش گرافیکی این نوت‌بوک‌ها را به عهده دارد. به هر صورت، نوت‌بوک‌های اس 510 پی از دستگاه‌های قدرتمند رده مالتی مدیا محسوب می‌شوند و برای رفع نیازهای روزمره، مرورگری وب و گشت و گذار در اینترنت، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی مناسب است، اما قدرت پردازشی این دستگاه‌ها فقط از عهده اجرای بازی‌های سبک برمی‌آید. سیستم خنک‌کننده این نوت‌بوک‌ها عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌‌کند و حتی هنگامی که نوت‌بوک زیر بار محاسباتی سنگین باشد، دمای بدنه خنک است و فن‌های سیستم سرمایش آن، صدای بسیار کمی دارند. باتری همه مدل‌های آیدیا‌پد اس 510 پی چهار سلولی هستند و در تست مرورگری اینترنت از طریق وای ـ فای، مدل‌های مختلف باتوجه به نوع پردازنده مرکزی، بین 3 تا 5‌/‌3 و در پخش ویدئو دو ساعت شارژدهی کردند که نسبتا ضعیف محسوب می‌شود. بنابراین اگر طول عمر باتری برای شما اهمیت دارد، آیدیا‌پد اس 510 پی نوت‌بوک مناسبی برایتان نیست.

HP ProBook 450 G1 E9Y39EA

سال گذشته، شرکت اچ.پی نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌های اداری و حرفه‌ای خود را با نام پروبوک (ProBook 450) معرفی کرد. لپ‌تاپ‌هایی نسبتا حرفه‌ای با صفحه‌نمایش 5/16 اینچی با روکشی مات، بدنه‌ای با کیفیت ساخت خوب که براحتی می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای کاربران حرفه‌ای، اداری و خانگی باشد.

طراحی و ساخت

این لپ‌تاپ‌ها نزدیک به 23 میلی‌متر ضخامت داشته و وزنی معادل 3/2 کیلوگرم دارند که برای یک لپ‌تاپ 6/15 اینچی کاملا مناسب است، بنابراین مشکل خاصی بابت جابه‌جایی و حمل‌ونقل آنها نخواهید داشت. همان‌طور که گفته شد، بدنه این لپ‌تاپ‌ها از جنس پلاستیک بسیار مقاومی ساخته شده و مقاومت بالایی دارد که موجب سبکی وزن این دستگاه‌ها می‌شود. جنس روکش داخلی و محل استراحت دست‌ها از آلومینیوم مات است که حس کار با یک دستگاه شیک و گران‌قیمت را به کاربر می‌دهد. پرو بوک 450 جی وان از طراحی ویژه‌ای برخوردار است، طوری که محافظ زیرین لپ‌تاپ مجهز به یک قاب کشویی است که با فشار دادن قفل‌های دو طرف آن به داخل می‌توانید براحتی به قطعات داخلی دستگاه دسترسی داشته باشید و ارتقای قطعات دستگاه فوق‌العاده راحت است. همچنین، عنصر زیبایی و باریکی به این دستگاه افزوده شده و با قیمت مناسبی که دارد، طرفدارهای بسیاری برای خود پیدا کرده است.

درگاه‌های اتصال

از لحاظ امکانات ارتباطی، سری450 لپ‌تاپ‌های بسیار کاملی ‌هستند. کابل برق، پورت VGA، پورت شبکه با سرعت گیگابیتی، پورت HDMI و دو پورت USB 3.0 در لبه چپ دستگاه ورودی قرار دارند. در قسمت راست این لپ‌تاپ نیز خروجی و ورودی جداگانه صدا، دو پورت USB 2.0 و گرداننده نوری دستگاه قرار گرفته‌اند و درگاه کارتخوان در لبه جلویی لپ‌تاپ تعبیه شده است. علاوه بر این، بعضی از مدل‌های این لپ‌تاپ‌ها، به حسگر اثر انگشت نیز مجهز شده‌اند. برای ارتباط بی‌سیم نیز این لپ‌تاپ، پورت شبکه بی‌سیم با استاندارد 802.11b‌/‌g‌/‌n و بلوتوث داخلی دارد.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

پرو بوک 450 جی وان دارای کیبورد و تاچ‌پد بسیار خوبی است که این یک مزیت بزرگ برای کاربران اداری محسوب می‌شود. کیبورد جزیره‌ای این لپ‌تاپ، تایپ‌کردن را برای کاربران لذت‌بخش کرده و تجربه تایپ با کمترین میزان خطا را برای آنها به ارمغان می‌آورد. زاویه مناسب محل استراحت دست‌ها و صفحه‌کلید، میزان خستگی هنگام تایپ با این دستگاه را کاهش می‌دهد. وجود کلیدهای نمرات نیز، استفاده از آن را آسان کرده است. تاچ‌پد این لپ‌تاپ، بزرگ، با کیفیت و دارای حساسیت بالایی است و نیاز به استفاده از ماوس را در بیشتر مواقع از بین می‌برد. وجود دو کلید تاچ‌پد به صورت جداگانه در پایین و طراحی برجستگی آنها باعث راحتی کار با آنهاست.

صفحه‌نمایش و بلندگوها

لپ‌تاپ پرو بوک 450 جی وان دارای صفحه نمایش 6‌/‌15 اینچی TN است، اما نکته مثبت روکش مات آن است که در محیط خارج و زیر تابش مستقیم آفتاب، مزیت بسیار مهمی برای کاربران و همچنین جلوگیری از انعکاس نور در نمایشگر است. دقت تصویر 1366 در 768، کنتراست بالای تصویر و رنگ‌های زنده را می‌توان از خصوصیات صفحه نمایش آن دانست. امکان ارتباط تصویری نیز توسط یک وب‌کم با کیفیت HD 720p که در بالای قاب نمایشگر قرار گرفته فراهم می‌شود. بلندگوهای این لپ‌تاپ رو به بالا (Forward-Facing) طراحی شده که باعث می‌شود کیفیت صدا و حجم صدا بیشترشده و همچنین وضوح صدا بهبود یابد.

سخت‌افزار و باتری

تمام اعضای خانواده‌ پروبوک 450 از نسل سوم و چهارم پردازنده‌های اینتل Core و کارت‌های گرافیک قدرتمند آنها از سری HD 8750 و HD 8670 محصولات AMD Radeon است. سیستم سرمایش این لپ‌تاپ‌ها بهینه‌سازی شده و در عین کم صدایی، بدنه‌ را کاملا خنک نگه‌ می‌دارد. در نهایت، باتری لیتیوم ـ یون این لپ‌تاپ‌ها، شارژدهی لازم برای 5‌/‌2 تا 3 ساعت مرورگری وب با وای ـ فای را فراهم می‌کند.

مدل لپتاپ

LENOVO IdeaPad S510p-D

HP ProBook 450 G1 E9y39EA

پردازنده

Intel Core i7 4500U

Intel core i5 4200M

فضای ذخیره

یک ترابایت

750 گیگابایت

حافظه رم (گیگابایت)

4

4

گرافیک

GeForce GT 740M

2 گیکابایت

Radeon HD 8750M

2 گیگابایت

درگاههای اتصال

درایو نوری

Wi-Fi‌/‌LAN‌/‌BT‌/‌SD‌/‌HDMI USB 3.0 ‌/‌ USB 2.0

درایو نوری

Wi-Fi‌/‌LAN‌/‌BT‌/‌SD‌/‌HDMI‌/‌VGA

USB 3.0 ‌/‌ USB 2.0

مزایا

سختافزار قوی

شارژدهی بالای باتری

سیستم سرمایش بهینه

طراحی زیبا و ارگونومیک

قیمت (تومان)

1940000

1790000

 نکته: قیمت‌های ذکر شده تقریبی است و ممکن است در بازارها و فروشگاه‌های مختلف متفاوت باشد

جواد ودودزاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد