همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کاهش سن بلوغ از 15 سال به 12 سال

امام جمعه موقت زنجان گفت: سن بلوغ از 15 سال به 12 سال رسیده است و این امر مشکلاتی را برای این قشر فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام رضا موسوی در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه در حال حاضر سن بلوغ از 15 سال به 12 سال رسیده است، خاطرنشان کرد: به تاخیر انداختن امر ازدواج موجب به‌گناه افتادن جوانان می‌شود، اگر والدین شرایط ازدواج فرزندان خود را فراهم نکنند، در گناه آنان شریک هستند. البته باید مسئولان نیز زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنند.

امام جمعه موقت زنجان با بیان اینکه باید پدر و مادر زمینه ازدواج فرزندان خود را فراهم کنند، افزود: ‌با تاخیر زمان ازدواج، در آینده فرزندان دچار مشکل می‌‌شوند و گاهی دیگر ازدواج نمی‌کنند. مسئولان باید برای ازدواج آسان و آگاهانه جوانان برنامه‌ریزی کنند.

مرگ یک دانشجوی 23 ساله علوم پزشکی شیراز

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صبح امروز (جمعه) بر اثر سقوط از ساختمان خوابگاه این دانشگاه جان سپرد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز جمعه اعلام کرد: جسد دانشجوی پسر حدود 23 ساله در مقابل ساختمان بررسی حفاظت فیزیکی این دانشگاه کشف شد.

بر اساس این اطلاعیه، پزشکی قانونی بر اساس بررسی های اولیه زمان مرگ این دانشجو را حدود ساعت چهار صبح روز جمعه اعلام کرده است.

دادستانی و حوزه انتظامی و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال بررسی موضوع هستند و تاکنون شواهد دال بر سقوط این دانشجوی پزشکی است که منجر به فوت شده است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام تسلیت و همدردی با بازماندگان این دانشجو اعلام کرده است که با توجه به دستور رییس دانشگاه مبنی بر رسیدگی سریع به موضوع ، همراه با دادستانی و حوزه انتظامی و سایر دستگاه های مربوطه به دنبال پی گیری جدی هستند و به محض کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر موارد را به اطلاع عموم و رسانه ها می رسانند.

پیشنهاد راه‌حل برای هزینه‌ پرداخت کارت‌خوان

مصطفی عابدی در شهروند نوشت:

بحث گرفتن هزینه از پرداخت‌های کارت‌خوان‌های مغازه‌ها و بانک‌ها به موضوعی مهم تبدیل شده است. اکنون که آقای رئیس‌جمهوری در نیویورک هستند بهتر است که معاون اول یا وزیر اقتصاد را مخاطب قرار داد و از آنان خواست که اجازه ندهند این اتفاق بیفتد. اصرار ما از این جهت نیست که تعیین این هزینه‌ها باری بر دوش مردم یا فروشندگان خواهد بود.  اگر دولت به هر دلیلی قیمت آب را افزایش دهد تا مصرف آن را کمتر کند و از این طریق موجب کاهش مصرف آب شده و شانس دسترسی مردم به آب را بهبود بخشد با آن مخالفتی نمی‌کردیم و احتمالا موافقت هم می‌شد. 

ولی این مورد متفاوت است زیرا گرفتن این پول از مردم و فروشندگان بر منطق قابل قبولی استوار نیست. اول از همه مقامات بانک مرکزی باید دلایل خود را در انجام این کار روشن کنند.  زیرا بر حسب این‌که دلایل انجام این کار چه باشد راهکار حل آن نیز متفاوت است. دو دلیل طرح شده که به هر کدام جداگانه پرداخته می‌شود. گفته شده که به دلیل بی‌هزینه بودن این پرداخت‌ها و تراکنش‌ها تعداد آنها زیادتر از معمول است درنتیجه از طریق تعیین هزینه برای آن می‌خواهند حجم آنها را کم کنند تا مردم برای پرداخت ارقام کوچک از کارت‌خوان استفاده نکنند و از این طریق ترافیک کار کمتر شود.  پیش‌بینی کرده‌اند که با تعیین هزینه برای این کار تا ‌درصد قابل‌توجهی از تراکنش‌ها کاسته خواهد شد.

قبلاً هم برای گرفتن موجودی حساب، هزینه تعیین کردند و گفته شد که از تعداد تراکنش‌های تعیین موجودی تا حد زیادی کاسته شد. کسی به آن کار اعتراضی نکرد زیرا تعیین موجودی حساب، انتخاب فرد است و جزو وظایف جاری بانک محسوب نمی‌شود. الان اگر بخواهند استفاده از تراکنش را کم کنند دو راه وجود دارد؛ یکی این‌که انجام تراکنش‌های زیر مبلغ معینی را غیرممکن کنند.  مثلا زیر ۵‌هزار یا ۱۰‌هزار تومان را از جریان نقل و انتقالات کارتی در فروشگاه‌ها حذف کنند. راه دیگر این است که برای این گونه تراکنش‌ها هزینه تعیین کنند. طبیعی است که فروشگاه‌ها زیر بار دریافت الکترونیکی برای این مبالغ اندک نمی‌روند و پول نقد مطالبه خواهند کرد و مردم هم برای اینگونه پرداخت‌ها پول نقد استفاده می‌کنند.

علت دیگری که برای تعیین هزینه‌ خرید و فروش الکترونیکی مطرح شده پوشش دادن هزینه‌های شرکت شاپرک است. در این زمینه باید طبق یک قاعده‌ منطقی عمل کرد. هرکس نفع می‌برد هزینه می‌پردازد. در این‌جا پنج گروه نفع‌برنده هستند؛  مردم، فروشندگان، بانک‌ها، بانک مرکزی و دولت.  نفع مردم این است که نیازی به حفظ پول نقد و اسکناس ندارند.

هنگام خرید مستقیماً از بانک پول را برداشته و به فروشنده می‌دهند. نفع فروشنده این است که نیازی به شمردن پول و نقل و انتقال آن ندارد. پول مستقیماً از مردم به حسابشان واریز می‌شود. نفع بانک‌ها این است که نیازی به نگهداری پول نقد و پرداخت آن به مردم و سپس دریافت آن از فروشندگان ندارند. همواره پول مردم در حساب آن‌هاست و فقط از حسابی به حسابی دیگر منتقل می‌شود. ضمن آن‌که در هزینه‌های انسانی آنها صرفه‌جویی می‌شود.  حداقل چند روز هم پول مردم بیش از گذشته نزد آنان می‌ماند که سود قابل‌توجهی دارد.  نفع بانک مرکزی در این است که از استهلاک اسکناس‌ها که هزینه‌ زیادی را برای آنان دارد، خلاص می‌شوند. ضمن آن‌که قدرت نظارت آن بانک را بر امور پولی افزایش می‌دهد. نفع دولت در این است که نظارت آن بر نقل و انتقال پول، خرید و فروش فروشگاه‌ها را بیشتر می‌کند.  امنیت جامعه را افزایش می‌دهد و...   

با توجه به موارد فوق، شاید سودبرندگان اصلی به ترتیب بانک‌ها، بانک مرکزی، دولت، مردم و فروشندگان هستند. درحالی‌که می‌خواهند هزینه‌ها را معکوس بگیرند.  راه‌حل چیست؟ برقراری رقابت رفع انحصار. اجازه دهند بانک‌ها و فروشندگان و مردم خودشان تصمیم بگیرند. به این معنا که بانک‌هایی که علاقه‌مند هستند هزینه‌ نقل و انتقالات را خودشان بپردازند و یا حتی مثل سال‌های گذشته جوایزی هم برای فروشگاه‌ها در نظر بگیرند، وارد میدان شوند به شرطی که حق توافق پشت پرده را علیه مردم نداشته باشند و کاملا رقابتی عمل کنند. هر بانکی هم که نخواست، اعلام کند که هزینه‌ نقل و انتقال به عهده‌ فروشگاه است. اگر این کار شد آن وقت خواهیم دید که کدامیک از بانک‌ها حاضر می‌شوند که هزینه‌ نقل و انتقال را به فروشندگان و مردم منتقل کنند؟ و آیا برای آنان به‌صرفه است که خودشان پرداخت کنند یا از مردم بگیرند؟

اخراج شناگر ژاپنی از اینچئون به‌خاطر دزدی

یک شناگر ژاپنی بدنبال اقرار به ربودن دوربین روزنامه نگار کره جنوبی در جریان بازیهای آسیایی، از تیم ژاپن اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نائویا تومیتا که در دوره قبلی بازیهای آسیایی مدال طلای شنا گرفته بود، احتمالا با اتهامات کیفری به علت ربودن دوربین متعلق به یک رسانه کره جنوبی روبرو خواهد شد.

تومیتا روز پنجشنبه و بعد از تماشای مسابقه هم تیمی های خود اقدام به گذاشتن دوربین در کیف خود کرد که دوربین های مدار بسته این تصاویر را ضبط کردند. مسئولان تیم ژاپن اظهار داشتند او به برداشتن این دوربین اقرار کرده است.

تسویوشی آئوکی رییس کاروان ژاپن ضمن اظهار عذرخواهی عمیق در این باره گفت: نمی توانم چنین اتفاقی را قبلا در بازیهای آسیایی و در مورد یک ورزشکار ژاپنی به یاد بیاورم. این کار نقض اساسی ترین اصول اخلاقی است. 

آئوکی گفت تومیتا باید هزینه بازگشت خود را به ژاپن بپردازد.

این ورزشکار 25 ساله امسال نتوانست در بازیهای آسیایی اینچئون مدالی کسب کند.

ماجرای نامه وزارت اطلاعات به ارتباطات درباره وایبر

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که اولتیماتوم وزارت اطلاعات برای حذف وایبر و واتس‌آپ نیست بلکه برای حذف مفسده‌ای است که در این شبکه‌های مجازی وجود دارد.

سید رمضان شجاعی کیاسری در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: نمی‌شود با فن‌آوری مقابله کرد؛ بلکه باید راه و روش‌هایی را پیگیری کنیم که بتوانیم از این فن‌آوری‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم؛ منتها باید مفسده و تخریبی را که به اخلاق و فرهنگ جامعه صدمه وارد می‌کند از اصل کار واتس‌آپ و وایبر و هر گونه خدمات مجازی که ارائه می‌شود جدا کنیم.

او ادامه داد: اصل بر این است که باید راهکاری برای نوع استفاده و استفاده مطلوب از این ابزارها داشته باشیم؛ بستن آنها مشکلی را حل نمی‌کند.

به گفته شجاعی کیاسری همه دنیا این کار را انجام می‌دهند و ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم؛ بنابراین وزارت ارتباطات باید راهکارهایی در این راستا پیشنهاد دهد.

او همچنین درباره نامه وزارت اطلاعات به وزارت ارتباطات گفت: اولتیماتومی که وزارت اطلاعات داد برای حذف این شبکه‌های مجازی نیست بلکه برای حذف مفسده‌ای است که برای آنها وجود دارد. باید راهکاری در این زمینه پیدا شود که وزارت ارتباطات می‌تواند این کار را انجام دهد.

هشدار پلیس در مورد امنیت گوشی‌های هوشمند

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران در رابطه با نفوذ و دسترسی به اطلاعات کاربران گوشی‌های هوشمند هشدار داد.

به گزارش ایسنا، باقریان گفت: با افزایش فروش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و کم رونق شدن بازار رایانه های رومیزی، ویروس نویسان و طراحان حملات سایبری هم ترجیح می دهند تلاش های خود را بر روی سرقت اطلاعات حساس کاربران گوشی های همراه و تبلت ها متمرکز کنند. این مطلب به خوبی گویای آن است که طی سال‌های اخیر بدافزارهای گوشی تلفن همراه رشدی سریع داشته‌اند واغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که می توانند خود را به صورت جعلی در نرم‌افزارهای رایج ارسال کرده و در بین گوشی‌های تلفن همراه منتشر شوند.

باقریان تصریح کرد:یکی از چالش‌هایی که شرکت‌های ارائه کننده سیستم‌ عامل های گوشی های هوشمند با آن مواجه هستند آن است که هر چه محصول آن‌ها از محبوبیت بیشتری در بین مردم برخوردار شود به همان اندازه علاقه هکرها و ویروس‌نویسان به آن بیشتر می‌شود. براساس آخرین آمار بیش از یک سوم کاربران گوشی های هوشمند حتی برای حفاظت از امنیت خود از کلمه عبور هم استفاده نمی کنند و فناوری های تازه ای مانند HTML5 به سادگی آلت دست بدافزارنویسان شده اند.

این مقام انتظامی ادامه داد:از بهترین روش ها برای جلوگیری از هک شدن گوشی های هوشمند میتوان به باز نکردن لینک های موجود در ایمیل های ناشناس، عدم استفاده از بازی ها و اپلیکیشن های موجود در منابع غیرمعتبر،حفاظت از اطلاعات مکانی و شخصی وای فای و خاموش نگه داشتن بلوتوث، استفاده از نرم افزارهای امنیتی و بروز نگه داشتن گوشی اشاره کرد.

به نوشته سایت پلیس، رئیس پلیس فتا غرب تهران در پایان از کلیه کاربران خواست تا با حفظ هوشیاری و رعایت هشدارهای ارائه شده از سوی مراجع انتظامی خود را از دام بزه کاران مصون نگه دارند.

هشدار شدیدالحن فرمانده نزاجا به داعش

فرمانده نیروی زمینی ارتش از برگزاری رزمایش پهپادی نزاجا همزمان با رزمایش این نیرو در جنوب شرق کشور خبر داد و گفت: این رزمایش نیمه دوم امسال برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» این مطلب را روز شنبه و در حاشیه برگزاری مراسم رژه یگان های منتخب نیروی زمینی ارتش در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

وی در خصوص استفاده از پهپادهای جدید در این رزمایش نیز گفت: ما با صنعت، تعاملاتی داشته ایم و به حمدالله پهپادهایی که داریم هم به لحاظ برد عملیاتی و هم حمل بار قابلیت های بهتری را کسب کرده اند.

امیر پوردستان اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده از سوی این نیرو با صنعت قراردادهای جدیدی هم برای خرید پهپادهای جدید در دستور کار داریم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص آخرین وضعیت مرزهای غربی نیز توضیح داد: اکنون در مرزهای غربی کشور یگان های نیروی زمینی مستقر هستند و با توجه به حضور داعش در کشور عراق ما سعی کرده ایم مرزها را تقویت کنیم و آمادگی لازم را برای دفاع از مرزهای یاد شده را داریم.

وی گفت: امروز من به عنوان یک سرباز اعلام می کنم که اگر گروهک تروریستی داعش به مرزهای ما نزدیک شود آنها را در عمق خاک عراق مورد هدف قرار خواهیم داد و اجازه نزدیک شدن آنها را به خاک مقدس جمهوری اسلامی نخواهیم داد.

۳۱مصدوم در واژگونی اتوبوس؛ دست ۳تن قطع شد

واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافری در محور نائین - یزد موجب مصدوم شدن ۳۱ نفر و قطع دست 3 نفر شد.

به گزارش «تابناک»، مجتبی خالدی، مدیر مرکز کنترل هماهنگی بحران وزارت بهداشت از واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در جاده نائین-یزد خبر داد.

وی گفت: این اتوبوس که از تهران عازم یزد بوده است، در ساعت 3:33 بامداد امروز دچار سانحه شده و واژگون می‌شود.

به گفته خالدی در این حادثه 31 نفر مصدوم شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

مدیر کنترل هماهنگی بحران وزارت بهداشت با بیان اینکه مصدومی که حالش وخیم است یک خانم مجهول‌الهویه 27 ساله است گفت: دست 3 نفر از مصدومان نیز به علت جراحات وارده قطع شده است.

وی یادآور شد، هر 3 نفر این افراد در بیمارستان فرخی یزد بستری هستند که تلاش‌ها برای پیوند دست این افراد در جریان است.

خالدی در گفت‌وگو با فارس خاطرنشان کرد: با حضور نیروهای اورژانس 14 دقیقه بعد از وقوع حادثه، 9 زن و 22 مرد مجروح به بیمارستان‌های امام جعفر میبد، ضیایی اردکان، فرخی یزد الزهرا اصفهان و کاشانی اصفهان منتقل شدند.

مبتکر تشکیل داعش معرفی شد

رئیس‌جمهور چچن اعلام کرد که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد «داعش» توسط فرمانده سابق نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «رمضان قدیروف» رئیس‌جمهور چچن صریحا اعلام کرد: اطلاعاتی در دست دارم که نشان می‌دهد «داعش» توسط فرمانده سابق نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان تشکیل شده است.

«دیوید پترائوس» فرمانده سابق نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان بود که پس از پایان مأموریت در افغانستان به عنوان رئیس سازمان «سیا» هم مدت زیادی کار کرد.

تاکنون کارشناسان زیادی آمریکا را متهم به تشکیل گروه تروریستی داعش کرده‌اند، اما این اولین بار است که از جزئیات ایجاد و سازماندهی داعش گفته سخن به میان می‌آید.

به نقل از پایگاه خبری افغانستان رو، رئیس‌جمهور چچن همچنین گفت: با توجه به اطلاعات به دست آمده از برخی منابع، ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش توسط دیوید پترائوس آمریکایی استخدام شده است.

قدیروف هشدار داد: مسئله تروریسم در عراق، سوریه و سایر کشورهای منطقه خطرناک می‌شود و آمریکا و اروپا به گسترش این روند کمک می‌کنند.

طبق گفته‌های رئیس جمهور چچن، آمریکا گروه‌های بسیاری را تشکیل داده، آن‌ها را حمایت مالی می‌کند و سپس این گروه‌ها را به جان یکدیگر می‌اندازد تا در این جنگ ده‌ها و صدها هزار نفر بی‌گناه کشته شوند .