همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ایستگاه آخـر پردازنده‌ها


  

مقایسه بهترین پردازنده‌های اینتل و ای.ام.دی

ایستگاه آخـر پردازنده‌ها

این روزها به‌تدریج به آخر زمان پردازنده‌ها نزدیک می‌شویم. تعجب نکنید این موضوع حقیقت دارد و توفان فناوری، افق آینده پردازنده‌ها را کاملا تغییر خواهد داد. البته این تغییر به زمان نیاز دارد و فعلا اوضاع قطعات سخت‌افزاری و پردازنده‌ها مانند گذشته است.

شما می‌توانید پردازنده‌ای را انتخاب و مادربوردی متناسب با آن را پیدا ‌کنید و آنها را همراه قطعات سخت‌افزاری مورد نیاز همچون کارت گرافیک، حافظه رم، پاور و دیسک سخت دیگر در کیسی اسمبل ‌کنید. تنها نکته‌ای که در مورد پردازنده باید مدنظر قرار دهید، این است که شما فقط از بین تراشه‌های این دو شرکت تولیدکننده شما می‌توانید پردازنده‌ قدرتمندی را برای ارتقا از طریق دستکاری تنظیمات برگزینید یا این‌که تراشه کم حرارت و کم مصرف را برای انجام کارهای معمولی روزمره یا رایانه سینمای خانوادگی و پخش محتوای رسانه‌ای انتخاب کنید.

البته اوضاع به این منوال نخواهد ماند و تا 18 ماه آینده دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. شرکت ای.ام.دی می‌خواهد با ادغام پردازنده و واحد شتاب یافته گرافیکی (APU) در قالب یک سیستم روی تراشه نسل پردازنده‌های کلاسیک را از میان بردارد و انتقام شکست‌های متوالی خود را از اینتل بگیرد. از سوی دیگر فناوری‌های فرا قابل حمل یا Ultra-mobile و فراز و فرود‌های دیگری که در زمینه فناوری نوین به وجود آمده، بلای جان این واحد‌های مرکزی پردازشی شده است. پس از این دیگر نمی‌توانید پردازنده‌ها را جدا بخرید و همه آنها از پیش روی مادربورد‌ها لحیم‌کاری می‌شوند و ما حق انتخاب پردازنده‌ها را نخواهیم داشت. پس تا فرصت باقی است، از این دوران طلایی که در آن قرار داریم و از مزایای انعطاف‌پذیری و قابلیت انطباق فوق‌العاده‌ای که پردازنده‌های امروزی دارند، بهره ببرید.

اگر بازیخور یا طراح انیمیشن و مهندس طراح هستید، گزینه‌های فوق‌العاده‌ای از هر دو شرکت اینتل و ای.ام.دی برای انتخاب شما در بازار موجود است. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم پردازنده‌هایی را به شما معرفی و با هم مقایسه کنیم که تا پنج سال آینده یعنی فرا رسیدن زمان تحول کامل و تغییرشکل کامل پردازنده‌ها بتوانند به بهترین وجه به شما خدمت کرده و تمام نیازهای رایانه‌ای شما را برآورده کنند.

پردازنده‌های ای.ام.دی

1 ـ AMD A10-5700 3.4-4.0 GHz 4M Cache

این تراشه یکی از سریع‌ترین پردازنده‌های ای.ام.دی است که فناوری آن براساس معماری 32 نانومتری به نام ترینیتی است. چهار هسته پردازشی مستقل فعال (غیرمجازی) دارد که با فرکانس عملیاتی 4‌/‌3 گیگاهرتز کار می‌کنند. این پردازنده به لطف نگارش سوم فناوری توربو کور براساس نیاز پردازشی می‌تواند تا 0‌/‌4 گیگاهرتز به‌صورت خودکار افزایش سرعت داشته باشد. ویژگی‌های دیگر این مدل پردازنده حافظه نهان سطح چهار مگابایتی و هسته پردازشگر گرافیکی رادئون

HD 7660D است که فعلا قدرتمندترین هسته گرافیکی تعبیه شده در پردازنده جهان است و از حافظه رم دو کاناله DDR3 با فرکانس 1866 پشتیبانی می‌کند. این پردازنده از سوکت متمایز با سوکت‌های دیگر ای.ام.دی که به FM2 معروف است، بهره می‌برد.

قیمت: 409 هزار تومان ‌/‌ سوکت: FM2

2 ـ AMD FX-4300 3.8 GHz

این پردازنده با سرعت سیکل ساعت 8‌/‌3 گیگاهرتز جزو پردازنده‌های قدرتمند و حرفه‌ای شرکت ای.ام.دی است و در طراحی آن سعی شده از سرعت پردازشی بالاتر و قابلیت‌های افزون بر پردازنده‌های نسل پیشین ای.ام.دی استفاده شود؛ بنابراین افزودن آن به پیکربندی سخت‌افزاری سیستم، تاثیر بسزایی در افزایش توانایی آن خواهد داشت. پراهمیت‌ترین عامل در کارایی سیستم رایانه، سرعت آن است. در طراحی این پردازنده دقت فراوانی شده تا بتوانید با آسایش و اطمینان برنامه‌های نرم‌افزاری خود را اجرا کنید. این پردازنده دو هسته‌ای است و حافظه نهان کمتر و آهسته‌تر از پردازنده یاد شده بالا دارد.

قیمت: 365 هزار تومان ‌/‌ سوکت: AM3

3 ـ AMD FX-6300 3.5 GHz – X6

در میان پردازنده‌های جدید ای.ام.دی، سرعت پردازنده‌های سری FX بالاتر رفته و بهینه‌سازی فوق‌العاده‌ای روی آنها انجام شده است. همین عامل سرعت است که می‌تواند توانایی‌های سیستم شما را افزایش دهد. این پردازنده با کد رمز ویشرا شناخته می‌شود و جزو سریع‌ترین پردازنده‌های ای.ام.دی است که برای سوکت +AM3 طراحی شده است. اولین عدد پس از حرف اف ایکس در پردازنده‌های ای.ام.دی نشان دهنده تعداد هسته‌های پردازشی آنها است، بنابراین این پردازنده از شش هسته پردازشی برخوردار است. فرکانس پایه آن 5‌/‌3 گیگاهرتز بوده و مجموعا از 14 مگابایت حافظه نهان سطح 2 بعلاوه سطح 3 ( شش مگابایت سطح 2 و هشت مگابایت سطح 3) بهره برده است. فناوری توربوی هوشمند قادر است سرعت سیکل ساعت این پردازنده را به صورت خودکار تا 1‌/‌4 گیگاهرتز افزایش دهد. از دیگر مشخصات این تراشه می‌توان قفل باز شده فرکانسی (قابلیت بالای اورکلاک شدن) و کنترلر حافظه از نوع دو کاناله با باس (گذرگاه) تا حد 1866 مگاهرتز اشاره کرد. توان مصرفی این پردازنده معادل 95 وات است.

قیمت: 408 هزار تومان/ سوکت: AM3

4 ـ AMD Zambezi(Vishera) FX-8350

این پردازنده‌ اف ایکس با معماری انقلابی پایل درایور (Piledriver) از انواع هشت هسته‌ای بوده که نوع توسعه یافته پردازنده بولدوزر ای.ام.دی با ارتقای کارایی 15درصد بیشتر با مصرف انرژی پایین‌تر است. این پردازنده جزو قوی‌ترین پردازنده‌های این شرکت محسوب می‌شود که طراحی آن بر اساس معماری 32 نانومتری و سوکت AMD+ است. بهره بردن از هشت هسته پردازشی با فرکانس 0/4 گیگاهرتز در کنار مجموعا 16 مگابایت حافظه نهان سطح 2 بعلاوه سطح 3 باعث شده این پردازنده گزینه ایده‌آلی برای کار با نرم‌افزارهای سنگین و بازی‌های مدرن رایانه‌ای باشد. این تراشه می‌تواند با استفاده از فناوری توربو هوشمند به‌ صورت خودکار تا 2‌/‌4 گیگاهرتز در چهار هسته فعال خود افزایش سرعت داشته باشد. از دیگر مشخصات این پردازنده می‌توان به قفل باز فرکانسی و کنترلر حافظه دو کاناله DDR3 سازگار با حافظه رم 1866 مگاهرتزی و توان مصرفی 125 واتی اشاره کرد.

قیمت: 630 هزار تومان ‌/‌ سوکت: AM3

پردازنده‌های اینتل

1 - Intel Core i3-4130

پردازنده‌های هزول‌ اینتل ازتوانایی خوبی در اجرای بازی‌های رایانه‌ای برخوردارند، گرچه، این روزها بسختی می‌توانیم پردازنده جالبی را در میان پنتیوم‌های دو هسته‌ای این نسل پیدا کنیم، در مقابل نتایج بنچ‌مارک‌های به دست آمده از پردازنده‌های Core i3 هزول، بیانگر آن است که اینتل با بهره‌گیری از فناوری ابر چندنخی (Hyper-Threading) یا همان امکان ایجاد هسته‌های پردازشی مجازی موفق شده تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد این پردازنده‌ها بگذارد. با این‌که ضریب سیکل ساعت پایه در این پردازنده قفل است و با بیشتر کردن سرعت کلاک پایه یا BCLK اورکلاک کردن پردازنده بیش از 4 تا 7 درصد امکان‌پذیر نیست، اما کماکان Core i3-4130 انتخاب مناسبی برای بازیخورهایی است که تصمیم دارند در آینده پردازنده خود را به پردازند‌ه‌ای سریع‌تر از خانواده LGA 1150 ارتقا دهند.

قیمت: ۴۱۲ هزار تومان ‌/‌ سوکت: LGA 1150

2 ـ Intel Core i5-4570

پردازنده‌های Core i5 اینتل به عملکرد فوق‌العاده در بازی‌های رایانه‌ای سنگین و قیمت مناسب معروف هستند. زمانی که Core i5-3350P در بازار ناپدید شد، به علت قیمت و عملکرد مناسبِ Core i5 4570، به‌اجبار این پردازنده در فهرست انتخاب ما قرار گرفت. با این‌که ضریب کلاک پایه‌ این پردازنده قفل است و نمی‌توان آن را اورکلاک کرد، ولی برای به دست آوردن نرخ فریم بالا در بازی‌ها به اورکلاک پردازنده نیاز نیست و این پردازنده براحتی از پس این نوع پردازش‌ها بر می‌آید. در واقع تاثیر اورکلاک کردن پردازنده در بیشتر بازی‌ها ناچیز است، پس بهتر است به فکر کارت گرافیک بهتر باشید.

قیمت: 000/745 تومان ‌/‌ سوکت: LGA 1150

3 ـ Intel Core i5-4670k

پردازنده Core i5-4670K فقط ۲۰۰ مگاهرتز سریع‌تر از Core i5 4570 است. با این حال ضریب سرعت سیکل ساعت پایه در سری تراشه‌‌های K قفل نیست؛ بنابراین اگر اهل اورکلاک کردن هستید با خیال راحت می‌توانید با افزایش فرکانس، عملکرد این پردازنده را به طور چشمگیری ارتقا دهید. (البته در نظر داشته باشید افزایش فرکانس، افزایش دمای پردازنده را در پی خواهد داشت؛ بنابراین سیستم خنک کننده پردازنده نیز یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار دهید). در واقع تنها دلیل پرداخت مبلغی بیشتر، امکان افزایش فرکانس با تغییر ضریب کلاک پایه است. پس اگر برنامه‌ای برای اورکلاک کردن ندارید، این پردازنده برتری چندانی نسبت به Core i5 4570 ندارد.

قیمت: ۸۴۷ هزار ‌/‌ سوکت: LGA 1150

جواد ودودزاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد