همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

یک میلیون هکتار از اراضی جنگلی استان لرستان از بین رفته است.


  

یک میلیون هکتار از اراضی جنگلی استان لرستان به‌علت آتش‌سوزی، قطع درختان و قاچاق چوب از بین رفته است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: کاهش سطج جنگل‌ها به‌ویژه جنگل‌های زاگرس از مهم‌ترین عوامل زیست‌محیطی سازمان جنگل‌ها است که هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

محمدتقی توکلی افزود: هرچند بخشی از درختان منطقه زاگرس به‌علت خشکیدگی که ناشی از پیری این درختان بوده است، از بین رفته، اما عرصه قابل توجهی از جنگل‌های این منطقه به‌علت قطع عمدی توسط ساکنان اطراف از بین رفته که باید مورد توجه سازمان جنگل‌ها قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: زراعت چوب یکی از راه‌های جایگزین پوشش جنگلی به‌شمار می‌رود که می‌تواند در بلندمدت جنگل‌های از دست رفته را بار دیگر به ثروت ملی اضافه کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: الگوهای مناسبی در کشورهای منطقه به‌ویژه روسیه برای زراعت چوب وجود دارد که هنوز مورد توجه مسئولان وزارت جهادکشاورزی قرار نگرفته است.

توکلی تصریح کرد: اتحادیه‌های فعال در حوزه جنگل‌بانی و تشکل‌های حفاظت از منابع سبز، از مهم‌ترین منابعی هستند که می‌توانند در صیانت از جنگل‌ها مؤثر باشند.

وی یادآور شد: واگذاری زراعت چوب به بخش خصوصی و یا حفظ و حفاظت از منابع طبیعی با استفاده از اعتبارات بخش خصوصی مثل اجاره مراتع می‌تواند برای صیانت از جنگل‌ها به کمک دولت بیاید.

توکلی تأکید کرد: عملکرد تشکل‌های فعال در حوزه جنگل‌بانی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی یکی از فاکتورهای اساسی در حفظ و صیانت از جنگل‌ها است که می‌تواند در دستور کار دولت قرار گیرد./

 

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد