همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

آموزش پرورش قارچ خوراکی صدفی -دکمه ای

پرورش قارچ خوراکی صدفی


خرید محصولات آموزشی کشاورزی و پرورش قارچ تحویل در منزل

مقدمه


قارچ خوراکی از زمانهای بسیار قدیم در دامنه کوهها و دشت ها و روی تنه درختان روییده و مردم از آن استفاده خوراکی می کردند . از آن جایی که تولید این محصول بر روی ضایعات استحصالی محصولات زراعی و باغی ممکن می باشد می تواند به عنوان روشی برای استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی و تامین بخشی از غذای جامعه مورد توجه قرار گیرد .

قارچ صدفی « پلوروتوس » از جمله قارچ های تجزیه کننده هستند که مستقیما روی بسترهای کشت قادر به رشد هستند و نیازی به عملیات تخمیر اولیه یا کمپوست سازی که برای کشت قارچ های دگمه ای ضروری است ، ندارند . این نوع قارچ ها علاوه بر ظاهر زیبا و عطر و طعم دلپذیر ، منبع غذایی ارزشمندی برای انسان به حساب می آیند و انواع مختلفی از گونه های آن در جهان شناخته شده است . کلاهک این قارچ به حالت مسطح و گاهی جمع شده و شیپوری شکل با کناره های صاف یا موجدار و ساقه آن غیر مرکزی و کناری و کوتاه می باشد و به صورت طبقه طبقه در محل کشت رشد می کند ، رنگ کلاهک بسیار متنوع و متغیر بوده و بسته به نوع گونه ، سن ، شرایط اقلیمی و نوع بستر کشت فرق می کند .

ارزش غذایی قارچ خوراکی صدفی

1 ـ با پرورش و تغذیه قارچ صدفی تازه می توان ضمن تهیه غذاهای لذیذ و مقوی و ارزان ، کمبود پروتئین ، ویتامین های A ـ B ـ E ـ K و املاح معدنی از قبیل کلسیم ، آهن و فسفر مورد نیاز بدن را تامین کرد .

2 ـ مصرف قارچ صدفی تازه علاوه برتاثیر مطلوب بر کلیه ها و کبد ، بعضی از مشکلات روده ای را نیز بر طرف می کند .

3 ـ استفاده از آن در صنعت دارو سازی توصیه شده و دارای خواص درمانی می باشد .

4 ـ از فرآوری آن می توان در صنایع تبدیلی از جمله کنسرو ، کمپوت ، مربا ، ترشی استفاده کردو یا به صورت پودر بسته بندی و به بازار فروش عرضه نمود .

وسایل مورد نیاز برای پرورش قارچ خوراکی صدفی

1 ) کاه و کلش گندم ، جو ، برنج ( به عنوان بستر کشت ) 2 ) اسپان یا بذر قارچ 3 ) دماسنج ، رطوبت سنج ، دستگاه رطوبت ساز 4 ) کیسه پلاستیکی در اندازه40Í70 و یا 45Í90 سانتی متر و کیسه مشکی 5 ) سمبه ( موکت بر ) و طناب 6 ) مواد ضد عفونی کننده و پنبه 7 ) ماسک ، دستکش و آبپاش 8 ) بشکه 220 لیتری یا وسیله ای برای ضد عفونی کاه و کلش و اجاق گاز 9 ) ظروف بسته بندی ، چاقو ، ترازو ، سلفون .



روش کار

1 ـ ابتدا کاه و کلش ( مواد سابستریت) را خرد کرده و خیس می کنیم و در گونی ریخته و سر آن را با نخ بسته ، می گذاریم در داخل بشکه آب به مدت 90 دقیقه بجوشد تا کاملا ضدعفونی شود . روی گونی ها سوراخ هایی برای خروج آب ایجاد می کنیم . کیسه های جوشیده شده را به مکان تمیز انتقال داده تا به مدت 24 ساعت آب اضافی آن خارج گردد . رطوبت مطلوب در بستر و یا همان کاه های ضدعفونی شده باید به نحوی باشد که وقتی یک مشت کاه را در دست فشار می دهید چند قطره آب از آن بچکد و در غیر این صورت با آب پاش آن را مرطوب می کنیم .



2 ـ کاه های ضد عفونی شده را در داخل کیسه های پلاستیکی لایه به لایه ریخته و با دست خوب فشرده نموده و سپس بر روی آن یک لایه بذر قارچ را به اندازه یک مشت بپاشید . این عمل را تا ارتفاع 30 ـ 20 سانتی متر به صورت لایه به لایه تکرار کنید تا کیسه پلاستیکی کاملا پر شود و سر کیسه را با نخ بسته و به اتاق رشد منتقل نمایید . در این مرحله که به آن عملیات تلقیح می گویند بایستی محل ، دستها ، لباس و ابزار کار حتما ضدعفونی شود .

3 ـ در هر پلاستیک حدود 250 گرم اسپان یا بذر قارچ کافی است و وزن متوسط هر کیسه در اندازه 40Í70 سانتی متر باید حدود 6 ـ 5 کیلو گرم و در اندازه 45 Í 90 سانتی متر حدود 11 ـ 9 کیلو گرم باشد .



4 ـ کیسه های پر شده و آماده را با یک کیسه نایلونی به رنگ مشکی بپوشانید تا به مدت سه روز در این حالت باقی بماند . این عمل باعث می شود که رطوبت لازم حفظ شود . در این مرحله تامین حرارت بسیار ضروری است .

5 ـ در اطراف کیسه های پلاستیکی ( بستر آماده شده ) تعداد 40 عدد سوراخ به قطر 2 سانتی متر یعنی در هر هفته بعد از برداشت کیسه مشکی حدود 20 برش ضربدری به فواصل 15 سانتی متر ، که در طول 2 هفته به 40 عدد می رسد و بعد از آن تا زمان برداشت کامل می توان در هر جایی که مسیلیوم ( جاهای سفید ) رشد کرده سوراخ ایجاد کنید تا بوته ها رشد کنند . در کف پلاستیک ایجاد تعداد 5 ـ 4 عدد سوراخ جهت خروج آب اضافی لازم است .

6 ـ تامین رطوبت به میزان 95 ـ 85 درصد در این مرحله و تا مرحله اتمام تولید و رشد پایانی قارچ ضروری است .

7 ـ در شرایط مطلوب و با حفظ دما و رطوبت بعد از 25 ـ 20 روز چین اول قابل برداشت می شود . طول دوره رشد به مدت حدود 2 ماه می باشد که در 4 ـ 3 مرحله محصول برداشت می شود .



مراقبت های دوران تولید و برداشت

ـ مکان کاشت و رشد بایستی کاملا تمیز ، بهداشتی و ضدعفونی شده باشد .

ـ دمای 25 ـ 20 درجه سانتی گراد قابل تایید و در فصل زمستان نسبت به تامین حرارت باید اقدام کرد . درجه حرارت بالاتر یا پایین تر از این حد باعث کندی یا توقف رشد آن می شود .

ـ بهترین میزان رطوبت 95 ـ 85 درصد می باشد که از زمان اولیه تا مرحله اتمام تولید بایستی رعایت شود .

ـ از تابش مستقیم نور آفتاب به سالن پرورش خودداری نمایید . تابش نور طبیعی بایستی به صورت غیر مستقیم بوده و از نور مصنوعی مانند لامپ های فلورسنت و مهتابی استفاده شود .

ـ تهویه مناسب جهت داشتن کلاهک های طبیعی ضروری است و به ازای هر 2 ساعت حدود 10 دقیقه تهویه لازم است در غیر این صورت :

1 ) قارچ ها دارای ساقه بلند و کلاهک ریز و در بعضی مواقع فاقد کلاهک خواهند بود .

2 ) قارچ ها به شکل توده مرجانی رشد می کنند .

3 ) قارچ ها چند سانتی متر بیشتر رشد نمی کنند .

4 ) اسپورها سطح بستر کشت را آلوده نموده و یا در اتاق پخش خواهند شد .

ـ با نصب توری مناسب بر روی در و پنجره ها از ورود حشرات جلوگیری نمایید .

ـ برای برداشتن محصول از وسایل استریل شده استفاده نموده و با پیچاندن و حرکت دورانی صحیح قارچ را ازبدنه جدا نمایید .

ـ بهترین زمان برداشت قارچ قبل از برگشت لبه های قارچ ( کلاهک ها ) به طرف بالا می باشد .

ـ به علت پخش اسپور در سالن پرورش حتما ار ماسک استفاده گردد .

ـ در صورت مشاهده کپک سیاه یا آلودگی ، محل آلوده شده را با نوار چسب پهن مسدود و یا در صورت زیاد بودن ، آن را از محل جدا و در صورت مشاهده 50 % سطح آلوده بستر را از محل کشت خارج و در محل مناسبی دفن کرده و یا بسوزانید .


مزایای پرورش قارچ خوراکی

1 ـ استفاده مناسب از ضایعات کشاورزی و بقایای گیاهی ، به عنوان بستر کشت قارچ .

2 ـ استفاده از کمپوست آن به عنوان کود آلی در باغ ها و مزارع و همچنین خوراک دام

3 ـ استفاده بهینه از فضای موجود و بالا بودن عملکرد در واحد سطح .

4 ـ بهینه سازی رژیم غذایی افراد جامعه از طریق سهل الوصول کردن این ماده غذایی و ارائه محصول قارچ با ارزان ترین قیمت برای مردم .

5 ـ سلامت غذایی بالا به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی در تولید .

6 ـ قابلیت فریز کردن این قارچ به صورت بخار پز و در آب جوشیده .

7 ـ فرآوری محصولات آن براحتی انجام می گیرد .

8 ـ ایجاد اشتغال مولد برای افردا بیکار ، کم بضاعت و جویای کار و فارغ التحصیلان .

9 ـ بر خلاف قارچ هایی که از طبیعت جمع آوری می شود در موارد قارچ های خوراکی پرورشی این اطمینان خاطر وجود دارد که حتما قابل خوردن هستند .





نگارش: رقیه مظفری


بخش مقالات کشاورزی
مقالات کشاورزی
نخود
زراعت
آفتابگردان
آبیاری
عدس
لوبیا
تریپس
حشرات
گلرنگ
سویا
بادام زمینی
گندم
قارچ خوراکی
انگور
بیماری های گیاهی
حشره شناسی
دانستنی های کشاورزی
سایت های مهم کشاورزی
ماش
هلو
باریجه
گیلاس
آویشن
زعفران
گشنیز
فیکوس
پسته
زیتون
کلزا
بابونه
نیشکر
تریتیکاله
یونجه
تاج ریزی
بنگ دانه
اویارسلام
کنجد
شیرین بیان،
ماریتیغال
شابیزک
سنبل الطیب
شقایق
سیب زمینی
زالزالک
فلفل
سیر
جایزه ها
istgah.com iran-tejarat.com تبلیغات شما
فروشگاه
برای فروش محصولات خود کلیک کنید
معرفی کالا در بازارچه
قارچ، سرشار از پروتئین گیاهی
جام جم آنلاین: قارچ‌ها با داشتن ارزش غذایی فراوان، کم‌کالری، فاقد سدیم، چربی، کلسترول و سرشار از پتاسیم و منبع غنی از پروتئین گیاهی هستند. در قارچ انواعی از ویتامین‌های گروه B و همین طور C وجود دارد که برای سلامت پوست، چشم، بافت‌ها، تامین انرژی مورد نیاز بدن، سلامت سیستم عصبی و ماهیچه‌ای بسیار موثر است.

خصوصا وجود ویتامین12 B در آن برای کسانی که رژیم گیاهخواری دارند مفید است، چراکه ویتامین12 B فقط در منابع حیوانی یافت می‌شود. همچنین اسید فولیک قارچ بسیار بیشتر از دیگر سبزی‌ها بوده و در جبران کم‌خونی نقش بسیار موثری دارد.

ویتامین D موجود در قارچ به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از عارضه پوکی استخوان کمک کرده و باعث می‌شود که کلسیم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوان‌ها به کار رود.

قارچ خاصیت ضدسرطانی و آنتی‌باکتریال دارد و به کاهش فشار خون به دلیل غنی بودن از پتاسیم کمک کرده و به علت دارا بودن کروم در کنترل طبیعی بیماری دیابت موثر است.

مواد معدنی دیگر موجود در قارچ شامل فسفر، کلسیم، منگنز و مس است که تنظیم‌کننده حرکات دستگاه‌های تنفسی و گردش خون، مفید برای بیماران قلبی، کلیوی و کاهش‌دهنده کلسترول است چراکه 2 تا 3 درصد چربی داشته و در مویرگ‌ها رسوب نمی‌کند و کاملا دفع می‌شود. هیدروکربن‌های موجود در آن نیز حالت فیبری داشته و ملین بوده و جذب نمی‌شود، بلکه معده و روده را شستشو می‌دهد.

توصیه

1- قارچ دارای 2 نوع خوراکی و سمی است که نوع خوراکی آن فاقد بوی بد و به رنگ سفید متمایل به شیری است و نوع سمی آن سیاه رنگ یا سرخ و سفید است و بیشتر در بیخ و انتهای درختانی مثل زیتون، انجیر و گردو می‌روید و بسیار سمی و خطرناک است و توصیه می‌کنیم که از مصرف قارچ‌های ناشناخته، فله‌ای و بدون بسته‌بندی بهداشتی جدا خودداری کنید تا از عوارض آن در امان باشید.

2- امکان نگهداری قارچ به مدت 2 ماه در فریزر و 4 روز در یخچال است.

3- در پختن قارچ باید متوجه بود که زیاد چرب تهیه نشود، زیرا چربی زیاد هضم آن را مشکل می‌کند.

4- بهتر است که قارچ را بیشتر به صورت پخته مصرف کرد.

5- توصیه می‌کنیم افراد پیر و محروم از نور آفتاب و کسانی که در بیمارستان به مدت طولانی بستری‌اند تا حد امکان 3 مرتبه در هفته یک پرس قارچ و حتی‌الامکان آن را با شیر و محصولات لبنی میل کنند.

فاخره بهبهانی
کارشناس تغذیه و صنایع غذایی

http://jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100939380340



Mushroom: plant without flowers or chlorophyll, fast-growing, especially in dark, damp locations.
Scale: small, hard plate that covers and protects the mushroom.
Tubes: duct.
Pores: small holes.
Stipe, stalk: part of the mushroom between the cap and the soil.
Scales: small, hard plates that cover and protect.
Volva: thick membrane covering the foot.
Ring: membrane that envelops part of the stem.
Gills: each of the gills forming the head.
Cap: top of the mushroom.









نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد