همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

پیدا شدن فسیل یک دایناسور چهار بال


  

به تازگی فسیل دایناسوری در یکی از استان‌های چین کشف شده است که ظاهر عجیب و غریبی دارد. این دایناسور چهار بال دارد و تا کنون غول پیکرترین دایناسور 4 بال کشف شده است.

مجله مهر- عطیه همتی: «چانگی یواپتور» نام این دایناسور است که فسیل آن به تازگی در استان «لیائولینگ» چین کشف شد. این دایناسور در همین منطقه زندگی می کرده و متعلق به دوره زمین شناسی «کرتاسه» است.

طول این دایناسور از پوزه تا انتهای پرهای دمش 132 سانتی متر و حجم آن به اندازه یک هواپیمای بدون سرنشین است. طول بال‌های این دایناسور حدود 30 سانتی متر است و پژوهشگران معتقدند این بال‌ها به این دایناسور اجازه می‌داد هنگام پرواز سرعتش را کم کند و حتی فرود مطمئنی به روی زمین داشته باشد. به گفته پژوهشگران، پرها روی اندام انتهایی این دایناسور به صورت غیر عادی بیرون زده و ممکن است آن‌ها نیز بال‌های پشتی این موجود باشند که در حالت پرواز از آنها استفاده می‌کرده است.

 

"

قبلا نیز دایناسور 4 بال دیگری به نام « مایکروراپتور گوی» کشف شده بود. گفته می شود «چانگی یواپتور» نیز از گروه همین دایناسور است. بعضی هم اعتقاد دارند روند تبدیل دایناسور ها به پرندگان از همین دایناسورهاست که بعد ها جهش و تکامل پیدا کرده است و به شکل پرندگان امروزی درآمده اند.

دوره زمین شناسی «کرتاسه» متعلق به 145 تا 66 میلیون سال پیش است. کرتاسه یک دوره با آب و هوای نسبتا گرم است و در نتیجه حجم آب دریاها و اقیانوس‌ها بالا و رودها و دریاچه های داخلی کم عمق بود. در کنار این دریاها خزندگان و جانوران زیادی زندگی می‌کردند که با این شرایط منقرض شدند. اما نسل دایناسورها همچنان ادامه داشت. در همان زمان گروه جدیدی از پستانداران، پرندگان و گیاهان گل‌دار ظاهر شدند. این دوره زمین شناسی با انقراض بزرگی از جمله پایان دوره دایناسورهای غیرمرغی و خزندگان بزرگ دریایی همراه بوده است.

دایناسورهای بال‌دار زیادی در گذشته کشف شدند که حتی بال‌های آن‌ها کاربرد پرواز کردن نداشته است. به گفته برخی پژوهشگران، چون بال‌های این دایناسورها در سن بلوغ ظاهر می‌شده، بیشتر جنیه زینتی داشته و برای جلب توجه جنس مخالف به کار می‌رفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد