همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

2015 سال جهانی خاک


  

خاک، منبع طبیعی و محدود حیات است که پایه تغذیه همه موجودات زنده، سوخت، چرخه غذا و... شناخته می‌شود؛ بنابراین زندگی بسیاری به آن بستگی دارد. اما خاک در مقیاس زمانی انسان غیرقابل تجدید است.

انجمن خاک ایالات متحده آمریکا با همکاری سازمان‌های دیگر در سراسر جهان از جمله سازمان مشارکت خاک جهان (GSP)، با هدف افزایش سطح آگاهی و ترویج پایداری منابع محدود خاک سال 2015 را سال خاک نامیده‌اند. همچنین برای هر ماه در سال جهانی خاک، عنوانی انتخاب شده است که بازتاب ارزش خاک در محیط زیست طبیعی و جامعه است.

خاک نقش مهمی در حفظ رفاه انسان ها، فراهم کردن سطحی که روی آن زندگی می‌کنیم، فعالیت‌های کشاورزی و پایداری محیط‌زیست ایفا می‌کند. همچنین خاک مانند یک اسفنج ذخیره آب برای جلوگیری از جاری شدن سیل و پاک نگه داشتن آب و هوا عمل می‌کند. خاک زیستگاه حیاتی برای بسیاری از موجودات، از میکروب‌ها گرفته تا کرم‌های خاکی و موش‌هاست و برای همه موجودات زنده حکم یک رابط را دارد.

خاک باروری که سطح زمین را می‌پوشاند بسیار محدود است و به‌طور فزاینده‌ای به علت مدیریت ضعیف، شهرسازی و... در معرض تخریب قرار دارد. افزایش جمعیت انسان‌ها و افزایش رفاه، صنعتی شدن و شهرنشینی، نیاز به خاک بویژه برای تهیه غذا و مواد خام را افزایش داده است. بسیاری از این برداشت‌ها، محیط زیست را به خطر انداخته است.

شادی توکلی‌مهر‌

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد