همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

آموزش و پرورش بروجرد صد ساله شد/ از همایش یکصد سالگی تا ایجاد موزه آموزش و پرورش بروجرد


  

در سالهای غروب دوره قاجار ایده و فکر ارتقاء فرهنگ در میان متفکران و اندیشمندان، زبان به زبان و سینه به سینه چرخید7.jpg و سپس برای فرهنگ عمومی و قالب مردم ایران مکتوب شد و بدین طریق قسمتی از مراودات علم و دانش از مرزهای فکری و دینی فراتر رفت و تبدیل مکتب خانه ها به مدارس را باعث گردید و انگیزه ای شد تا مردم این دیار فرزندانشان را بیش از پیش برای کسب علم و دانش به این مراکز گسیل دارند. بروجرد نیز با وجود جوانان با ذوق و استعداد خارق العاده مردمش، از نظام نوین آموزشی استقبال کرده و در کوتاه ترین مدت، فرهنگ این سامان و تشکیلات آن، به یکی از بزرگترین و معتبرترین سازمان های آموزش نوین در کشور تبدیل شد.
 
 
سابقه، ایده و طرح تفصیلی
اوایل سال 89 در دوره ریاست آقای ابوالفتحی، جلسه ای که با معاون ایشان داشتم طرح همایش یکصدسالگی و ایجاد موزه آموزش و پرورش بروجرد را ارائه دادم؛ اما در آذر سال 90 و بطور جدی، اردیبهشت سال 91 این موضوع را پیگیری کردم و به مصداق «دوصد گفتار به نیم کردار نیست» از آنجایی که در بروجرد ساکن نیستم، از طریق مکالمه تلفنی با آقایان کاوند و شاهوردی و نیز چند تن دیگر از دوستان مذاکرات متناوبی انجام پذیرفت و منتج به جلسه حضوری گردید.
اردیبهشت 1391مصادف با روز عید غدیر، جلسه ای با حضور آقایان یارمحمدی (رئیس میراث فرهنگی)، مصطفی فرهاد، محمد زندی، پویا اتحاد، حجت الله زیار، محمد مبین نوروزی، شاهوردی رئیس آموزش و پرورش و کاوند معاون ایشان در محل آموزش و پرورش برگزار و نگارنده بعنوان پیشنهاد دهنده، ضمن توضیح درباره ضرورت ایجاد موزه آموزش و پرورش، طرح توصیفی که هم اکنون پیش رویتان است را قرائت و نسخه ای در اختیار حاضرین قرار دادم. با پیگیری های اینجانب، حجت الله زیار (معاون اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری) که قبلا قول جذب بودجه را از طریق مکالمه تلفنی داده بود، از تهران به بروجرد آمد و در جلسه حضور پیدا کرد و ضمن تاکید بر همایش یکصد سالگی و ایجاد موزه آموزش و پرورش بروجرد، خطاب به شاهوردی گفت: «جناب آقای شاهوردی، شما نامه درخواست ایجاد موزه آموزش و پرورش بروجرد را به دست من برسانید، تامین بودجه مورد نیاز جهت مرمت دبیرستان امام و ایجاد موزه بر عهده من» در آن جلسه مقرر شد آموزش و پرورش بروجرد فعلا یکی از اتاق های دبیرستان امام خمینی ره (پهلوی سابق) را بعنوان ستاد اجرایی آماده و بنا بر پیشنهاد نگارنده، محمد گودرزی (مدیر وبلاگ پیرآمون تاریخ و فرهنگ بروجرد) بعنوان مسول ستاد در آنجا مستقر و نامه درخواست موزه از طریق مراجع مربوطه تنظیم و ارسال گردد تا مرحله جذب بودجه انجام شود. یک هفته بعد، ضمن ارسال نسخه ای از طرح توصیفی پیش رو، به محمد گودرزی، با ایشان تماس گرفتم اما ایشان از موضوع بی اطلاع بودند و اظهار داشتند از طرف آموزش و پرورش ارتباطی با من برقرار نشده. مجددا با شاهوردی تماس گرفتم و موضوع را یادآوری کردم؛ یک هفته بعد مجددا با محمد گودرزی تماس گرفتم و باز هم ایشان گفتند با من تماسی گرفته نشده. بعداز یکی دوهفته جهت اطلاع از اجرای طرح، با آقایان شاهوردی و کاوند تماس گرفتم که متاسفانه تلفن های اینجانب کلا بی پاسخ ماند.
براستی چه انگیزه ای می تواند باعث شود (البته بر آگاهان پوشیده نیست) که یک مدیر، پیشنهاد و ایده ای را دریافت کند، طرح توصیفی و قول جذب بودجه مناسب برای اجرای آن پرژه را نیز به او بدهند و او امتناع کند؟ اینها را نوشتم تا در تاریخ ثبت بشود بلکه آیندگان پاسخی برای این سوال بیابند.
لذا از آنجایی که تا اکنون اراده ای مشاهده نشده است، پیشنهاد مزبور را در سال  «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» این بار به مسولبن فرهنگی شهر، نمایندگان محترم جناب آقای علاءالدین بروجردی و بهرام بیرانوند از طریق هفته نامه وزین سفیر قلم و سایت وزین روزهای بروجرد تقدیم می نمایم؛ امید که مقبول افتد.

برگشت به موضوع
در سالهای غروب دوره قاجار ایده و فکر ارتقاء فرهنگ در میان متفکران و اندیشمندان، زبان به زبان و سینه به سینه چرخید و سپس برای فرهنگ عمومی و قالب مردم ایران مکتوب شد و بدین طریق قسمتی از مراودات علم و دانش از مرزهای فکری و دینی فراتر رفت و تبدیل مکتب خانه ها به مدارس را باعث گردید و انگیزه ای شد تا مردم این دیار فرزندانشان را بیش از پیش برای کسب علم و دانش به این مراکز گسیل دارند.

بروجرد نیز با وجود جوانان با ذوق و استعداد خارالعاده مردمش، از نظام نوین آموزشی استقبال کرده و در کوتاه ترین مدت، فرهنگ این سامان و تشکیلات آن، به یکی از بزرگترین و معتبرترین سازمان های آموزش نوین در کشور تبدیل شد. گزافه نیست اگر بگوییم فرهنگ بروجرد درختی را ماند که ریشه اش در آن شهر و برگ هایش مناطق همجوار و از میوه های آن جهان اسلام متنبع شده است.

نهضت فرهنگی بروجرد در قالب مدارس نوین، از سال 1322 قمری ( 1280 ش) آغاز شد. در این دوران، اداره ای بنام اوقاف برای رسیدگی به حساب موقوفات وجود داشت که اطفال اغنیا هم در مکاتب آن زمان به طرز نچندان خوبی به تحصیل مشغول بوده اند. بعداز آن، عده ای از محترمین شهر در صدد می افتند با کمک مامورین دولتی دبستانی به سبک جدید تاسیس کنند. این نیت خیر در سال 1332ه.ق ( 1290 ش)  عملی شد و دومین دبستان به احترام باصرالسلطنه رئیس دارایی وقت بروجرد، بنام «دبستان باصری» گشایش یافت.
از این رو با توجه به قدمت و مرکزیت آموزش و پرورش بروجرد و نقش این شهر در بسط فرهنگ در منطقه، همایش یکصد سالگی و ایجاد موزه ای برای حفظ میراث معلمان و مدیران فرهنگ بروجرد، بایستی در سرلوحه ای اهداف متولیان امر قرار گیرد؛ در این جهت بهتر است کمیته ای تشکیل و برنامه و ایده ها به اشتراک گذاشته شود.
 
1.jpg
 
موزه آموزش وپرورش بروجرد
محل این موزه می تواند دبیرستان امام خمینی (پهلوی سابق) باشد که دارای مجموعه ای از هنر ایرانی و اروپایی است.

هدف از تاسیس
موزه با ایجاد زمینه های مناسب برای استفاده از تجارب گذشتگان، فراهم آوردن شرایطی برای مقایسه وضعیت آموزشی گذشته و حال، تجلیل از پیشکسوتان و طلایه داران نظام تعلیم و تربیت، حفظ یاد و نامشان، فکر بازدید کننده را به کار می گیرد و اعتماد به نفس به بازدید کننده القاء می کند .

دیگر اهداف موزه:
  • فراهم کردن زمینه تعامل بین بازدید کننده و محتوای موزه به عنوان روشهای آموزش از گذشته تا اکنون.
  • عادت دادن بازدید کننده به تفکر و مشاهده دقیق.
  • تقویت روحیه پژوهش و تحقیق.
  • فراهم کردن بستری مناسب جهت استفاده پژوهشگران.
  • فراهم کردن زمینه رشد اندیشه خلاق.
  • مواجه دانش آموزان با پدیده هائی که منجر به طرح سوال و کنجکاوی می شود.
  • تقویت روحیه احساس لذت از تاریخ.
  • آشنایی با روشهای آموزشی قدیم.
  • تقویت روحیه احساس خودباوری و اعتماد به نفس.
  • گردآوری میراث گذشته گان به منظور حفظ و احیاء نام و یاد آموزگاران.
این مکان نیز میتواند میعادگاه فرهنگیان، دانش آموزان، دانشجویان، پژوهشگران و شیفتگان فرهنگ باشد.

معرفی زیر مجموعه ها:

بخش نمایش تاریخ و فرهنگ بروجرد
در این بخش با ارایه ی تصاویری از مدارس قدیمی، دانش آموزان، وسایل کمک آموزشی و کتابهای درسی  قدیمی، سیر تحول آموزش و پرورش بروجرد به نمایش گذاشته می شود. تصویر و زندگی نامه ی دبیران و مدیران آموزش و پرورش، بخشی از تاریخچه آموزش و پرورش را در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد.

همچنین تصاویر و آثار مشاهیر و فرهنگیان پیشگامی چون رازانی، سید کمال الدین بروجردی، و... زینت بخش این بخش خواهد بود.

واحد آرشیو

مجموعه ای نفیس از اسناد وزارت معارف و آموزش و پرورش و نیز مدارک تحصیلی دوره های مختلف آموزشی و آلبومهایی از تصاویر دانش آموزان، مدیران و مدارس قدیمی در این واحد نگهداری می شود .
همچنین آمار نامه ها و اسناد مربوط به تشکیلات اداری و آموزشی موجود، مرجع ارزشمندی برای تحقیقات مختلف به شمار می روند که با توجه به ضوابط موزه که بعدا تعریف خواهد شد در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان قرار می گیرد .

کتابخانه
در این قسمت میتواند علاوه بر تعدادی کتابهای خطی یا چاپ سنگی، مجموعه‌ای از کتابهای درسی قدیمی نگهداری گردد. کتابهای تخصصی مربوط به مشاهیر و تاریخ بروجرد، سالنامه‌های مدارس، مجلات و روزنامه های قدیمی و نشریات مربوط به آموزش و پرورش بروجرد نیز بخشی از کتابخانه موزه را تشکیل می‌دهند .
از جمله نفایس این کتابخانه میتواند مجموعه ای از روزنامه های بروجرد در دوره های مختلف باشد.

واحد سمعی و بصری
در این واحد میشود فیلم های ویدیویی با موضوعاتی نظیر سخنرانی های مقامات رسمی آموزش و پرورش، مراسم های بزرگداشت مقام معلم، همایش ها و گردهم آیی های مختلف، جشن ها و مراسم مدارس گوناگون، فیلم های مستند موزه داری و لوح های فشرده رایانه ای ( CD ) در زمینه های تاریخی و معرفی اماکن دیدنی بروجرد و معرفی موزه های بزرگ جهان ، مجموعه ی جالبی گرد آوری کرد که اطلاعات سودمنددی را به بازدید کنندگان عرضه بدارد.
همچنین در این قسمت میشود شرایط مناسبی فراهم گردد تا بازدیدکنندگان در بدو ورود با ارایه ی توضیحاتی برای استفاده ی بیشتر از موزه راهنمایی شوند.

نمایشگاه آثار معاصر
در موزه مکان دایمی با امکانات مناسب برای فرهنگیان و دانش آموزان رشته های مختلف هنری و علمی در نظر گرفته شود که در آن جا بتوانند آثار و آفرینش های ارزنده ی خویش را در زمینه های عکاسی، نقاشی، پیکرتراشی، خطاطی و ... به نمایش بگذارند.

نمایشگاه افتخارات علمی و ورزشی
تصویر و شرح حال اولین معلم ورزش بروجرد به همراه جام ها و مدال های ورزشی در کنار تصاویری از اولین دانش آموزان و نیز نمایش افتخارات و رتبه های به دست آمده توسط فرهنگیان و دانش آموزان در عرصه های کشوری و منطقه ای زینت بخش این قسمت خواهد بود.

آموزش و پروش در دفاع مقدس
فعالیتهای گوناگون فرهنگیان و دانش آموزان رزمنده و بسیجی در طول سال های دفاع مقدس و آثار برجا مانده از شهیدان عزیز فرهنگی این واحد را آراسته خواهد کرد.

واحد رایانه و پژوهش
به منظور حفظ سلامت اسناد و مدارکی که در موزه نگهداری می شود. این اسناد به صورت لوح های فشرده ( CD ) در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد و علاوه بر این، واحد رایانه با تهیه نرم افزارهای ویژه، امکان دسترسی به اطلاعاتی در مورد موزه آموزش و پرورش، موسسات آموزشی و ... را برای علاقه مندان فراهم خواهد آورد.

واحد رایانه و پژوهش بستر تحقیقاتی در زمینه سیر تحول آموزش و پرورش، بازخوانی و نقد اسناد و مدارک آموزشی، فعالیت های ارزشمندی میتواند داشته باشد.

همکاری با موسسات و پژوهشگرانی که برای تحقیق به موزه مراجعه می نمایند و برنامه ریزی برای برگزاری همایش های علمی و فراخوان مقالات از دیگر فعالیت های این خواهد بود.

انتشارات موزه
چاپ مجموعه مقالات « سیر آموزش و پرورش با نگاهی ویژه به شهرستان بروجرد »، انتشار گزارشی از تاسیس و فعالیت های موزه به همراه مقالات تخصصی و معرفی منابعی که در موزه نگهداری می شود، تهیه و چاپ بروشورهای تبلیغاتی، کارت پستال و کارتهای دعوت و تبریک و همکاری برای انتشار زندگی نامه شهیدان فرهنگی بروجرد، چاپ آثار معلمان و دبیران آموزش و پرورش و نیز موسسات وابسته به آن و در چشم انداز میان مدت، انتشار نشریه ای با صاحب امتیازی آموزش و پرورش بروجرد میتواند از عمده فعالیت های این بخش از موزه باشد.

باید توجه داشت که موزه بدون هرگونه حب و بغض سیاسی و یا قومی چیدمان گردد و آن چه که دارای ارزش و اهمیت فرهنگی می باشد و پیشینه تاریخ تعلیم و تربیت بروجرد را نشان بدهد در آن جای بگیرد.

بدیهی است ارزش هر جامعه  به شخصیت ها و انسان های والای آن جامعه و خدماتی است که به اجتماع نموده اند می باشد. آنان که مردم را به سوی علم و دانایی دعوت کردند و با دانش خود باری از دوش خلق برداشتند، آنها که یار و همراه بندگان خدا بودند نه بار خاطر آنان؛ افرادی که با تلاش و زحمات شبانه روزی خود رهگشای علم و هنر و فظیلت برای آیندگان بودند. افتخار هر ملت و مملکت بر مردان و زنان فرهنگی و عالم، عارف و هنرمند و تلاشگر آن است، آنان که علم و عرفان ، هنر، شعر، خط، نقاشی و هر آنچه در توانشان بود برای هدایت جامعه بکار بردند. چه یادی بهتر از اینان که تا جوانان این دیار از«توانستن های» گذشته آنان ؛ سایه شوم تصور «نتوانستنهای»اکنون را از ذهن خود دور کنند.

آری! این مکان می تواند موزه ای باشد که نام سازندگان تاریخ، معارف، هنر و عشق را در خود جای دهد.
باشد که آیندگان ما را ببخشند...

............
بهروز نوروزی: پژوهشگر و عضو هیئت مدیره موسسه صبح بیداری حکمت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد