همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

زنان 8 برابر بیشتر از مردان دچار مشکلات تیروئید می شوند


  

مدیر برنامه ملی تیروئید وزارت بهداشت؛

زنان 8 برابر بیشتر از مردان دچار مشکلات تیروئید می شوند/اجرای برنامه مدیریت بیماری های تیروئیدی در دوران بارداری

مدیر برنامه ملی تیروئید وزارت بهداشت گفت: زنان 8 برابر بیشتر از مردان دچار مشکلات ناشی از کمبود ید می شوند.

به گزارش خبرنگار وب دا؛ دکتر شهین یاراحمدی در نشست خبری هفته جهانی تیروئید، ضمن بیان این مطلب گفت: معمولاً در زنان  بعد از یائسگی و نیز بعد از سن 65 سالگی احتمال ابتلا به تیروئید  افزایش می یابد. همچنین سابقه بیماری در خانواده، سابقه بیماری لوپوس و تخمدان پر کیست زمینه ابتلا به تیروئید را در افراد ایجاد می کند.

دکتر یاراحمدی، کشیدن سیگار، در معرض قرار گرفتن با اشعه X و هسته ای، استرس شدید، شوک از دست دادن عزیزان، ضربه شدید به گردن، رژیم غذایی نامناسب و کمبود ید را از عوامل موثر در ابتلا به تیروئید برشمرد.

وی، گواتر ساده، گره های تیروئیدی، کم کاری و پرکاری تیروئید، التهاب تیروئید و بدخیمی های تیروئید را از انواع مشکلات غده ی تیروئید ذکر کرد.

مدیر برنامه ملی تیروئید وزارت بهداشت در ادامه افزود: معاینات بالینی، آزمایش های هورمونی، انجام سونوگرافی، اسکن تیروئید و انجام نمونه گیری از گره تیروئید برای تشخیص مشکلات تیروئیدی در افراد بکار می رود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت مراجعه خانواده ها به آزمایشگاه ها و مراکز دولتی برای غربالگری نوزادان گفت: بعضی از مراکز غیردولتی از کیت های غیر استاندارد استفاده می کنند که امکان تشخیص مشکلات تیروئیدی در نوزادان را ندارند.         

دکتر یاراحمدی اجرای برنامه مدیریت بیماری های تیروئیدی در دوران بارداری را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت در حوزه بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: این برنامه در سال 93 به صورت آزمایشی در 6 استان کشور اجرا می شود.

به گفته وی استمرار اجرای موفق برنامه مبارزه با کمبود ید در کشور، استقرار برنامه ثبت غربالگری و مراقبت بیماران شناسایی شده در کل کشور از طریق سیستم پرتال از دیگر برنامه های مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر است./206


١٠:١٠ - چهارشنبه ٣١ اردیبهشت ١٣٩٣

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد