همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

آشنایی با روند پذیرش دانشجو در دانشگاه امام صادق (علیه السلام)


  

آشنایی با روند پذیرش دانشجو در دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

ا

راه‌های کسب اطلاع در مورد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام): انتخاب رشته و دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد بوده و بی‌شک انتخاب آگاهانه، زمینه‌ساز درست‌ترین انتخاب خواهد بود.

با توجه به اهمیت این مسأله برای داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنان، این دانشگاه نیز فرصت‌هایی برای معرفی رسالت، اهداف، نیازها و ملاک‌های مورد نظر درباره پذیرش دانشجویان مورد نظر خود را فراهم کرده است. پیشنهاد ما به داوطلبین گرامی ‌و خانواده‌های آنان استفاده از همه فرصت‌ها برای شناخت بیشتر و عمیق‌تر است.

1.       نشریه پیام صادق و پیوست‌های آن: این نشریه برای همه داوطلبانی که در دانشگاه ثبت‌نام می‌نمایند، ارسال خواهد شد. با توجه به محدودیت ارسال این نشریه برای همه، مناسب آن است که داوطلبانی که نشریه را دریافت نمودهاند، دیگر دوستان خود را از وضعیت دانشگاه مطلع نمایند یا دیگران را جهت رجوع به نسخه الکترونیکی مندرج در سایت گزینش ترغیب نمایند تا پس از پایان مهلت تعیین شده، کسی براثر بی‌اطلاعی، از ثبت‌نام در دانشگاه بازنماند.

2.       پایگاه اینترنتی گزینش دانشگاه: داوطلبان گرامی ‌می‌توانند با مراجعه به این پایگاه به اطلاعات مورد نیاز درباره دانشگاه دسترسی داشته و از طریق همین سامانه، ثبت‌نام نمایند: http://gzn.isu.ac.ir

3.       مشورت با اساتید، دانشجویان و دانش‌آموختگان: با توجه به ارتباط نزدیک و مستمر اساتید، دانشجویان و دانش‌آموختگان با فضای دانشگاه و داشتن اطلاعات واقعی از آن، بهترین منبع برای کسب اطلاعات از وضعیت دانشگاه،  مشورت با گروه مذکور می‌باشد.

این دانشگاه طی سال‌های گذشته موفق به تربیت دانش‌آموختگان فراوانی از اقصا نقاط میهن اسلامی ‌گردیده است که شما می‌توانید با مشورت گرفتن از نزدیک‌ترین اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان محل زندگی خود، به وسیله این عزیزان اطلاعات صحیح و واقعی در مورد دانشگاه را به دست آورید.

 لازم به ذکر است که این امکان برای گزینش دانشگاه فراهم است که بنابر درخواست مدارس، مساجد، کانون‌های علمی‌– فرهنگی، پایگاه‌های مقاومت و ... افرادی را به آن مراکز اعزام نموده  تا در این زمینه مشاوره و اطلاعات لازم را در اختیار  داوطلبان قرار دهد.

 

برخی ویژگی‌های دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام): با توجه به برخی تصورهای نادرست در مدح یا ذم دانشگاه، لازم است داوطلبان گرامی‌ به نکات زیر توجه نمایند:

1.       تلفیق علوم انسانی و معارف اسلامی؛ رسالت دانشگاه: هدف از تأسیس این دانشگاه تلاش برای دست‌یابی به علوم انسانی اسلامی ‌بوده است و پس از تاکید رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای(مدظله العالی)‌، اساتید و دانشجویان نیز فعالیت بیشتری را در این مسیر از خود نشان داده‌اند؛ هرچند که رسیدن به این هدف بلند، همت و کار مضاعفی نیاز دارد.

در جهت نیل به این هدف، دانشگاه برای دروسی که زیربنای فکری اسلامی ‌دانشجویان را میسازد، اهمیت به‌سزایی قائل است لذا از جمله مهم‌ترین و پرحجم‌ترین دروس این دانشگاه، دروس معارف اسلامی ‌است که شرح آن در پایگاه گزینش و نشریه پیام صادق نیز موجود می‌باشد. لازم به ذکر است وجود واحد‌های معارف اسلامی باعث کاهش تعداد واحدهای دروس تخصصی رشته‌های دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌ها نشده است.

تذکر: اگر داوطلبی روحیه دروس معارف اسلامی ‌را نداشته باشد، ورود او به این دانشگاه توصیه نمیشود. همچنین اگر دانشجوی این دانشگاه به معارف اسلامی ‌به چشم دروس حاشیهای رشته تخصصی خود نگاه کند، نمی‌تواند فرد موفقی تلقی شود.

2.       وضعیت دینی و مذهبی: ممکن است به جهت تبلیغات سوء، تصویر نادرست و نامتعادلی از وضعیت دینی دانشگاه در ذهن مخاطبان پدید آمده باشد؛ هرچند دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) محیطی است که می‌کوشد تا آموزه‌های دینی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد اما این بدین معنا نیست که سخت‌گیری‌های خارج از عرف مذهبی در آن رواج داشته باشد، بلکه دانشگاه در هر سال تحصیلی داوطلبان همسو با اهداف خود را بر می‌گزیند، لذا به‌طور طبیعی دارای جمع مذهبی یک‌دست‌تری از دیگر نهادهای آموزشی است. البته این چنین نیست که این دانشگاه از آسیب‌های معمول فضای مذهبی جامعه کاملا دور باشد و مانند هر محیط دیگری  به آسیب‌هایی مبتلا نگردد.

3.       عدم اختلاط دانشجویان دختر و پسر: دانشگاه امام صادق(علیه السلام) دارای دو واحد برادران و خواهران می‌باشد که فعالیت‌های آنان به صورت هماهنگ اما مجزا برنامه‌ریزی شده است. یکی از علل استقبال خانوادهها از این دانشگاه و اصرار داوطلبان برای پذیرش در این مرکز علمی، محیط سالم و کم بودن جاذبههای گناه در آن است. اگر محیط دانشگاه محل فعالیت‌ها و تمایلات غیر علمی ‌و تربیتی باشد، نه تنها مسائل دینی- ارزشی بلکه بحث علمی ‌هم دچار آشفتگی می‌شود.

4.       پذیرش همزمان در دو رشته/محل: بنابر توافق صورت‌گرفته با سازمان سنجش، داوطلبان این دانشگاه، برخلاف دیگر مراکز آموزشی، نباید برای پذیرش در این مرکز، نام رشته‌های آن را در فرم انتخاب رشته درج نمایند. از این روی این امکان برای ایشان فراهم است که همزمان علاوه بر پذیرش اولیه در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) در دیگر مراکز آموزشی نیز پذیرفته شوند و در نهایت با بصیرت و مشورت، مرکز آموزشی مورد نظر خود را برگزینند.

5.       کارشناسی ارشد پیوسته: مقطع تحصیلی دانشجویان تمام رشته‌های این دانشگاه در واحد برادران، کارشناسی ارشد پیوسته است. یعنی دانشجویان این دانشگاه در پایان حدود هفت سال تحصیل، مدرک کارشناسی ارشد دریافت می‌کنند و برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد نیازی به شرکت در آزمون ندارند. البته این بدان معنا نیست که ورود به مقطع بعد برای همه دانشجویان فراهم باشد، بلکه دانشجویان باید امتیازات لازم را برای ورود به این مقطع بدست آورند.

6.       اعتبار مدرک دانشگاه: دانشگاه در قوانین و مقررات کلی، تابع قوانین وزارت علوم است اما با توجه به اهداف و وضعیت خاص خود دارای مجموعه قوانین مخصوص به خود نیز هست. بر این اساس مدرک دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم می‌باشد. مدرک دانشگاه کاملاً رسمی ‌و معتبر است و در مجامع مختلف علمی ‌اعم از داخل و خارج از کشور نیز مورد تأیید و شناخته شده است و به عنوان دانشگاهی موفق و معتبر قلمداد می‌شود.

7.       وضعیت شبانه‌روزی دانشگاه: در سال‌های اخیر با توجه به تصمیم مسؤولان، دانشگاه شبانه روزی نیست بلکه به صورت روزانه و تمام وقت میباشد.

8.       عدم وابستگی به نهادها یا جریان‌ها: این دانشگاه به هیچ دسته، گروه و حزب سیاسی و همچنین هیچ یک از نهادهای دولتی، نظامی ‌و ... وابسته نیست و به صورت یک مؤسسه مستقل به فعالیت می‌پردازد و خود را تنها به آموزه‌های دینی و آرمان‌های امام و رهبر معظم انقلاب پایبند می‌داند. ریاست حضرت آیه الله مهدوی‌کنی بر این دانشگاه نیز، بر اساس جنبه علمی ایشان است و ارتباطی به مشی سیاسی ایشان ندارد.

9.       دریافت شهریه: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های غیرانتفاعی محسوب می‌شود لکن تاکنون روال حاکم بر دانشگاه بر دریافت شهریه نبوده است تا دانشجویان واجد شرایط و همسو با اهداف و رسالت‌های دانشگاه آسوده خاطر و فارغ از نگرانی‌های مالی به تحصیل بپردازند.

10.    امکانات دانشگاه: در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها به نسبت تعداد دانشجویان و رشتههای موجود از وضعیت مطلوبی برخوردار است. خوابگاه نیز در سال اول به همه دانشجویان تعلق می‌‌گیرد و در سال‌های بعد دانشگاه سعی دارد حتی‌المقدور و با توجه به مقررات و امتیازاتی که دانشجویان در طول تحصیل احراز می‌نمایند، به افراد واجد شرایط خوابگاه اختصاص دهد.

 

ثبت‌نام در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام): داوطلبان محترم برای ثبت‌نام در دانشگاه، می‌بایست به نکات زیر توجه کافی داشته باشند:

1.       نحوه ثبت‌نام: هرچند دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) آزمون جدایی از آزمون سراسری ندارد اما ثبت‌نام در این دانشگاه به‌طور مجزا از ثبت‌نام آزمون سراسری صورت می‌گیرد. داوطلبان موظف‌اند شماره پرونده آزمون سراسری خود را که توسط سازمان سنجش ارائه شده است، در فرم مربوط به ثبت‌نام دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، درج نمایند. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه می‌توانند از دو طریق زیر هزینه ثبت‌نام را پرداخت و نسبت به ثبت‌نام خویش اقدام نمایند:

* ازطریق درگاه الکترونیکی مندرج در سامانه ثبت‌نام:

داوطلبان توجه داشته باشند که حتما پس از تأیید عملیات پرداخت، شماره ارجاع داخلی(کد 18 رقمی) سامانه ثبت نام را یادداشت نموده تا چنانچه ثبت نام با موفقیت به پایان نرسید بتوانند با توجه به این کد، ثبت نام خود را کامل و از سامانه رمز عبور و کد رهگیری دریافت نمایند.

* ازطریق واریز فیش بانکی در کلیه شعب بانک ملی:

داوطلبان می‌توانند با واریزی مبلغ 80000 ریال به شماره حساب 0101530085005 بانک ملی و در دست داشتن فیش واریزی نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است مادامی که از سامانه ثبت نام رمز عبور و کد رهگیری دریافت نکرده‌اند، این کار را ادامه دهند.

 

-         سامانه ثبت‌نام اینترنتی: داوطلبان می‌توانند همزمان با آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری توسط سازمان سنجش آموزش کشور، به پایگاه اینترنتی http://gzn.isu.ac.ir مراجعه کرده و مطابق کاربرگ (فرم) موجود در این پایگاه مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. لازم به ذکر است داوطلبان قبل از ورود به سامانه ثبت‌نام، اطلاعیه ثبت‌نام را با دقت خوانده و پس از واریز هزینه مربوطه اقدام به ثبت‌نام کنند.

تذکر 1: توصیه دانشگاه به داوطلبان آن است که حتی الامکان برای ثبت‌نام از روش نخست (ثبت‌نام اینترنتی) استفاده کنند تا هم از اشتباهات احتمالی در هنگام ثبت اطلاعات جلوگیری شود و هم فرآیند ثبت‌نام ایشان با سرعت بیشتری انجام پذیرد.

تذکر 2: افراد ثبت‌نام شده در این دانشگاه به سازمان سنجش معرفی می‌شوند و این سازمان افراد دارای بالاترین امتیازهای علمی را به دانشگاه معرفی می‌کند تا دیگر مراحل انتخاب دانشجو توسط خود این دانشگاه انجام پذیرد. لذا نیازی به درج نام رشته‌های این دانشگاه در فرم انتخاب رشته نمی‌باشد ولی ثبت‌نام اینترنتی یا پستی، برای متقاضیان ورود به دانشگاه لازم است.

2.       فرصت ثبت‌نام: مهلت ثبت‌نام دانشگاه با اتمام مهلت ثبت‌نام سازمان سنجش به پایان نمیرسد. کسانی که برای آزمون سراسری ثبت‌نام نمودهاند، میتوانند تا پایان بهمن ماه برای ثبت‌نام در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) اقدام کنند.

3.       سن داوطلبان: کلیه متولدین 1371 به بعد که می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و  همچنین شرایط مندرج در اطلاعیه را دارند، مجازند در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) نیز ثبت‌نام کنند. کسانی که سال‌های قبل شرکت کردهاند، اگر مشکل نظام وظیفه نداشته باشند و به لحاظ مقررات وزارت علوم و شرط سنی منعی نداشته باشند، میتوانند مجدداً در آزمون دانشگاه شرکت نمایند.

تذکر: کلیه طلابی که مشغول به گذراندن سطوح مختلف حوزه هستند، می‌بایست در آزمون سراسری با توجه به شرایط سنی این دانشگاه شرکت نمایند و زمان سپری شده در حوزه، شرط سنی داوطلبان طلاب را کاهش نمی‌دهد.

 

آزمون ورودی کتبی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام): همانگونه که  ذکر شد با وجود ثبت‌نام مجزا، آزمون کتبی این دانشگاه همان آزمون سراسری است. اما به جهت شرایط خاص این دانشگاه، تفاوت‌هایی در شرایط پذیرش دانشجو در این مرکز آموزشی با دیگر مراکز وجود دارد. این تفاوت‌ها عبارتند از:

1.       پذیرش از همه رشته‌های تحصیلی دبیرستان: با وجود آنکه دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) تنها در حوزه رشته‌های علوم انسانی فعالیت می‌کند، لکن با توجه به تجربه موفق در جذب دانشجویان دیگر رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه، خود را مقید به پذیرش دانشجو از رشته‌های علوم انسانی نمی‌داند و از همه رشته‌ها دانشجو می‌پذیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که چه بسا دانشجویان پذیرش شده از رشته ریاضی از دیگر دانشجویان موفق‌تر  باشند، لذا دانشگاه درصد بیشتری را به پذیرش ایشان اختصاص داده است.

تذکر: دانشگاه در رشتههای معارف اسلامی ‌و اقتصاد و نیز معارف اسلامی ‌و مدیریت، فقط دانش‌آموزان رشته ریاضی-فیزیک را جذب میکند.

2.       ضریب دروس در آزمون سراسری: ضریب دو درس عربی و معارف اسلامی ‌برای متقاضیان این دانشگاه 4 است. در حالی که در کنکور سراسری برای پذیرش در دیگر مراکز آموزشی ضریب این دو درس برای همه داوطلبان به ترتیب 2 و 3 میباشد. بقیه دروس ضرایب یکسانی با سازمان سنجش دارند.

3.       اهمیت معدل کتبی دیپلم: از جمله ملاک‌های پذیرش دانشجو برای این مرکز علمی، معدل کتبی دیپلم داوطلبان است. بنا به تناسب برای هر یک از رشته‌های تحصیلی دبیرستان سقف معدلی در نظر گرفته شده است که ملاک دعوت برای طی مراحل بعدی پذیرش در این دانشگاه است. البته این به معنای آن نیست که داوطلبانی که به هر دلیلی معدل کتبی دیپلم آنها چندان مطلوب نیست از این فرآیند حذف می‌شوند بلکه اگر داوطلبانی با وجود معدل کتبی نامطلوب، امتیاز خوبی در آزمون سراسری کسب کنند، امکان طی دیگر مراحل پذیرش در این دانشگاه را دارند.

 

آزمون ورودی شفاهی دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام): گفته شد که این دانشگاه برای پذیرش دانشجو شرایط خاصی را در نظر می‌گیرد. از جمله این موارد، آزمون شفاهی است. برای اطلاع بیشتر به موارد زیر توجه کنید:

1.       فلسفه گزینش: از آنجا که دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) مجموعه‌ای هدفمند و دارای رسالت خاص است، لذا بنابر حکم عقل باید در همه زمینه‌های علمی ‌و نیروی انسانی، دست به انتخاب اصلح در راستای اهداف خود بزند. در این میان گزینش نیروی انسانی و به‌ویژه دانشجو مهمترین عامل پیشبرنده یا بازدارنده هر مجموعهای است. بنابراین باید دانشجویی انتخاب شود که برای اهداف دانشگاه مستعد و قابل سرمایه‌گذاری باشد. به نظر میرسد در حال حاضر طریقه جذب دانشجو در دانشگاههای دیگر که ملاک جذب، صرفاً یک رتبه آزمون میباشد، بامشکل مواجه است. چه بسا فردی فقط بنا به رتبه آزمون و بدون سنجش دیگر ملاک‌ها در رشتهای پذیرفته شود که مطابق با استعداد و تواناییهای او نباشد.

دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) از میان هزاران داوطلب متقاضی، خود را موظف میداند که با توجه به محدودیت امکانات به تناسب اهداف، بهترین گزینهها و شایستهترین افراد را انتخاب کند.

 

2.       ملاک‌های انتخاب: دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) می‌کوشد که برای پذیرش دانشجو مسابقه و رقابت گستردهای ایجاد کند. در میدان این مسابقه ملاکهای دینی، اخلاقی، علمی، استعداد‌ها، تواناییها و صلاحیتهای عمومی ‌افراد در نظر گرفته میشود. اساس پذیرش در این دانشگاه بر مبنای انتخاب اصلح و بر پایه رقابت سالم میباشد.

در این روش، براساس ملاکهای مذکور و تواناییهای بالقوه و بالفعل به داوطلبان امتیاز داده میشود و در نهایت کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کنند با توجه به ظرفیت دانشگاه از بالاترین امتیاز به ترتیب انتخاب میشوند. در این روش اساساً مردودی بی‌معناست لذا اینکه «دانشگاه کسی را رد کرد» تعبیر صحیحی نیست، بلکه باید گفت سطح امتیاز داوطلبی به سطح امتیاز داوطلبهای بالاتر که ظرفیت رشتههای محدود دانشگاه را پر کردهاند، نرسیده است.

 

مراحل انتخاب: دانشگاه برای انتخاب و پذیرش دانشجویان خود مراحل گوناگونی را طی می‌کند. پس از برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش از میان ثبت‌نام‌کنندگان در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، دارندگان بالاترین امتیازهای علمی ‌را به صورت چند برابر ظرفیت، به این دانشگاه معرفی می‌کند. اسامی ‌این افراد در پایگاه اینترنتی این دانشگاه و ویژه‌نامه پیک سنجش اعلام می‌شود.

در این مرحله ملاک‌های مذکور، درباره هر یک از داوطلبان مورد بررسی قرار می‌گیرد و به هر یک از ایشان امتیازی تعلق می‌گیرد. با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه بالاترین امتیازها به عنوان پذیرفته شده نهایی این دانشگاه معرفی می‌شوند.

تذکر1: لازم به ذکر است داوطلبانی که ثبت‌نام آنها با موفقیت انجام شده است (رمز ورود و کد رهگیری را دریافت نموده‌اند) می‌توانند با توجه به کد ملی و رمز ورود از طریق سامانه ثبت‌نام دانشگاه از مراحل ثبت‌نام خود آگاهی یابند.

تذکر 2: با کلیه داوطلبانی که شرایط علمی دعوت به آزمون شفاهی را کسب نموده‌اند، در طی زمان برگزاری آزمون شفاهی تماس گرفته خواهد شد.

 

اعلام نتایج نهایی:

1.       زمان و کیفیت اعلام نتایج نهایی: به خواست پروردگار، نتایج نهایی در نیمه دوم شهریور ماه اعلام میشود. ابتدا به صورت تلفنی با پذیرفته‌شدگان تماس گرفته میشود و سپس اسامی ‌ایشان برای سازمان سنجش ارسال می‌شود.

2.       اردوی پیش‌دانشگاهی: هر ساله به منظور آشنایی بیشتر پذیرفته‌شدگان، اردویی تحت عنوان "اردوی بصیرت" برگزار می‌شود که در آن درباره دانشگاه آگاهیهایی کامل و جامع ارائه می‌گردد. پس از این اردو داوطلبان گرامی‌ با آگاهی و اطلاعات کامل تصمیم خواهند گرفت که آیا این دانشگاه را انتخاب نمایند یا خیر. لذا به کلیه داوطلبان قبولی نهایی دانشگاه که در انتخاب دانشگاه خود مردد هستند، توصیه می‌شود حتما در اردوی بصیرت شرکت کنند و تصمیم نهایی خود را برای ادامه تحصیل در این دانشگاه یا سایر دانشگاه‌ها به بعد از این مرحله موکول نمایند.

3.       اعتراض به نتایج نهایی: هر داوطلب حداکثر تا یک هفته پس از اعلام نتایج، شخصاً (نه خانواده و بستگانش) فرصت دارد که اعتراض خود را کتباً، از طریق سامانه اینترنتی یا ارسال نمابر به شماره 02188576030 اعلام نماید. در این موارد، کمیته تجدید نظر جهت جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان، تشکیل جلسه میدهد و کلیه تقاضاها را مجدداً بررسی و اعلام نظر میکند.

4.       انتخاب نهایی: طبق توافقی که با مسؤولان سازمان سنجش صورت گرفته است، فردی که هم در دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و هم در دانشگاه‌های سراسری قبول شده است، میتواند در اردوی پیش‌دانشگاهی این دانشگاه شرکت کند و با اهداف، شرایط و مسایل دانشگاه از زبان مسؤولان آن آشنا شود و آگاهانه تصمیم بگیرد. سازمان سنجش هم پذیرفته است که حق این اشخاص در دانشگاه‌های سراسری محفوظ بماند و اگر پس از مدت کوتاهی مثلاً بعد از یک یا دو هفته، تصمیم داوطلبی تغییر کند، میتواند در دانشگاه دیگری که در آن پذیرفته شدهاند، ثبت‌نام کنند. اما عدم شرکت در اردوی پیش‌دانشگاهی یا عدم ثبت‌نام در این دانشگاه، به منزله انصراف او تلقی میشود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد