همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

کسر خدمت سربازی محدود شد


براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی ناجا

کسر خدمت سربازی محدود شد

کسر خدمت سربازی محدود شد

به گزارش همیار آنلاین به نقل از همشهری آنلاین:
موارد کسر خدمت سربازی به خاطر سابقه جبهه یا جانبازی پدر و مادر و همچنین مدرک تحصیلی لغو شد.

سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه برخی مصوبات مربوط به ایثارگران از قبیل کسر خدمت به سبب سابقه جبهه و جانبازی والدین در قانون جدید وظیفه عمومی ذکر نشده، از ابتدای سال 91 دیگر از مدت سربازی مشمولان فرزند ایثارگران و جانبازان کسر نخواهد شد.مورد دیگر از کسر خدمت‌های لغو‌شده که شاید فراوانی بیشتری نسبت به مورد قبل داشته باشد، کسر خدمت برای دارندگان مدارک دانشگاهی است.


کسر خدمت به سبب مدرک تحصیلی دانشگاهی در سال 1391 متوقف شده و صرفا شامل مشمولانی است که تا پایان سال 1390 به خدمت اعزام شده‌اند.بنابراین در سال‌جاری، این نوع کسر خدمت‌ها اجرایی نخواهد شد و صرفا افرادی می‌توانند از این امتیازات بهره‌مند شوند که مشمول مصوبه سال 1390 شوند.

از دانشگاهیان کم نمی‌شود

خدمت سربازی در اصل 24 ماه است که سال‌هاست با موافقت فرمانده معظم کل قوا به 18 ماه کاهش یافته است. همچنین دارندگان مدارک دانشگاهی از امتیاز کسر خدمت برخوردار بوده‌اند.فروردین سال 90، سردار سیدموسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اجرای این موارد کسر خدمت را در سال 90 تایید کرد و گفت: مدت خدمت دوره سربازی در سال 90 همچنان 18 ماه خواهد بود که برای مشمولان دارای مدرک کارشناسی یک ماه، کارشناسی ارشد 2 ماه، دکتری 3 ماه و فوق‌دکترا 4 ماه کسر می‌شود. اما امسال تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و غیر آن مدت 18 ماه تمام به خدمت اعزام می‌شوند.
سردار کمالی اما در دی‌ماه سال 90 خبر داد که 18 ماه کنونی دوره خدمت سربازی هم در اواخر سال 92 به 24 ماه تمام بازخواهد گشت.

همانند سال گذشته

در ادامه اطلاعیه جدید سازمان وظیفه عمومی ناجا آمده است: در اجرای قانون احتساب خدمت بسیجیان جزء خدمت دوره ضرورت و قانون مقررات استخدامی سپاه، در سال 91 نیز همانند سال گذشته میزان صدور کسر خدمت برای بسیجیان حداکثر6 ماه خواهد بود.

تا پایان سال 90

اما مشمولانی که تا پایان سال 90 دفترچه خود را ارسال کرده باشند و نام‌شان در سامانه وظیفه عمومی ثبت شده باشد، همچنان می‌توانند از موارد کسر خدمت استفاده کنند. کلیه کسر خدمت‌هایی که در سال 1390 برای افراد مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی اعم از کارکنان وظیفه در حال خدمت و مشمولان دارای برگ اعزام صادر و در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) ثبت شده است، دارای اعتبار بوده و لازم‌الاجراست.

همچنین سربازانی که در سال 1390 به خدمت اعزام شده و تاکنون به هر دلیل کسر خدمت آنان صادر نشده است، همچنان در شمول مصوبه سال 1390 قرار داشته و صدور کسر خدمت آنان تا پایان خدمت بلامانع است.سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره نحوه اعمال کسر خدمت برای مشمولانی که در سال 1390 خود را معرفی و برگ آماده به خدمت برای آنان صادر و تاریخ اعزام آنان سال 1391 تعیین شده اعلام کرده که گواهی کسر خدمت این افراد باید در سال 1390 صادر شده و حداکثر تا 15 اردیبهشت سال‌جاری توسط یگان مربوط در سامانه وظیفه عمومی به ثبت برسد.

همچنین این دسته از مشمولان باید در موعد تعیین شده در برگ آماده به‌خدمت، به خدمت اعزام شوند در غیر این صورت از این امتیاز بهره‌مند نخواهند شد. ضمن اینکه از 16 اردیبهشت ماه ثبت کسر خدمت در سامانه وظیفه عمومی برای این دسته از مشمولان امکان‌پذیر نبوده و این مورد از سامانه حذف خواهد شد.

معافیت‌ها براساس قانون جدید

سازمان وظیفه عمومی درباره توقف اجرای بعضی از معافیت‌ها مانند معافیت سه برادری و توقف بعضی از امتیازات مانند کسر خدمت در سال 91 نیز اعلام کرد از آنجایی که تمامی معافیت‌ها و امتیازات مورد نظر در ارتباط با ایثارگران، مددجویان و سایر گروه‌ها، در قانون جدید وظیفه عمومی 22 آبان سال 90 در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده است؛ بنابراین تصمیم براین گرفته شد که کلیه معافیت‌ها و امتیازات سربازی برمبنای قانون جدید اجرایی شود.

معافیت‌هایی که حذف شد

آخرین روزهای آبان سال 90، معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خبرنگاران را به نشستی خبری فراخواند تا اخبار تازه‌ای از وضعیت قوانین خدمت سربازی و اجرای آنها ارائه کند.اخبار سیدموسی کمالی درباره «لغو معافیت دوبرادری»، «رد کاهش دوره سربازی»، «تکذیب افزایش حقوق سربازان»، «حذف معافیت تک‌فرزند ذکور با پدر بالای 60 سال» همه حکایت از سختگیرانه‌شدن قوانین تازه و همچنین برخورد سازمان نظام وظیفه با مشمولان داشت. کمالی حتی خبر داد که تا وضعیت خدمت سربازی افراد مذکر مشخص نشده است، نمی‌توانند از بانک‌ها وام دریافت کنند.

کمالی با اشاره به تصویب مجلس درباره معافیت دو برادری گفت: این طرح بعد از اصلاحیه‌هایی که روی آن انجام شد، قرار شد منوط به موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و درصورت وجود مشمولان مازاد باشد که در حال حاضر ستاد کل آن مصوبه را نمی‌تواند اجرا کند. کمالی خبر داد: با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که پیرامون این طرح صورت گرفت، برخی گمان کردند که طرح معافیت دوبرادری به‌صورت قانون درآمده و اجرا شده است، از همین رو زمان اعزام خود به سربازی را به تعویق انداختند.

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به مواد دیگری از قانون جدید سربازی خاطرنشان کرد: در گذشته تک‌فرزند ذکور پدر بالای 60‌سال از خدمت سربازی معاف می‌شد اما در قانون جدید این موضوع حذف شده و تنها کسانی که قادر به انجام امور خود نباشند و نیازمند به مراقبت تشخیص داده شوند می‌توانند از این معافیت استفاده کنند.


منبع

http://www.hamshahrionline.ir/news-165414.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد