همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

ضعف مایکروسافت در حذف یک دکمه


ضعف مایکروسافت در حذف یک دکمه
قرار است نسخه Consumer Preview ویندوز 8 آخر ماه جاری میلادی عرضه شود، مایکروسافت سخت به‌دنبال این است که برای حذف دکمه Start از این سیستم عامل، دلیل قانع‌کننده‌ای بیابد، اما بسیاری هنوز راضی نشده‌اند که چرا این دکمه از این سیستم عامل حذف شده است.

با توجه به این‌که دکمه استارت(گوی استارت) در ویندوز 8 دیگر در گوشه سمت چپ تسک‌بار دسکتاپ‌های ویندوزی وجود نخواهد داشت، باید در نظر گرفت علاوه بر گوی استارت، دو چیز دیگر نیز گم شده ‌است اما حذف نشده‌اند. نخست این که محیط دسکتاپ دیگر محیط آغازین ویندوز 8 نخواهد بود و بعد از ورود با صفحه دیگری روبه‌رو خواهیم شد. دوم آن‌که دکمه استارت حذف نشده و در تمام نسخه‌های ویندوز8 وجود خواهد داشت.

گفته شده است هر دستگاه کامپیوتر یا تبلتی که به ویندوز8 مجهز است، باید دکمه‌ای فیزیکی به‌نام ویندوز داشته باشد تا بتواند لوگوی ویندوز8 مایکروسافت را روی دستگاه خود بزند.

اما گفتنی است با وجود حذف شدن گوی ویندوز در گوشه پایین سمت چپ صفحه‌ها در ویندوز8، هنوز آن ناحیه به‌صورت جادویی کار منو را می‌کند و کافی است باماوس آن گوشه را کلیک کنیم تا منویی باز شود. مایکروسافت اندیشیده است از آنجایی که بسیاری ناخودآگاه به آن ناحیه می‌روند تا کار با سیستم را آغاز کنند، از این رو قابلیت را در آنجا قرار داده است اما دیگر خبری از رابط کاربری نیست.

اما در نگاه دوم می‌توان به این سوال رسید که آیا ایجاد دکمه سخت‌افزاری به‌جای دکمه نرم‌افزاری روی صفحه، قدمی به جلوست یا قدمی به عقب؟

پیش از پاسخ به این سوال بیایید آیفون و آیپد اپل را بررسی کنیم. هیچ کدام از این دستگاه‌ها هیچ نوع دکمه روی صفحه Home یا استارت ندارند. آیا مایکروسافت از اپل «کپی» کرده است؟ شاید! اما مساله این نیست. تفاوت اینجاست که در بستر iOS هیچ وقت نیازی به حضور دکمه استارت یا Home احساس نشده است. ویندوز از طرف دیگر این قابلیت را از ویندوز 95 به بعد داشته است و مردم عادت دارند با آن کار کنند و حذف آن، حتی اگر کاملا حرکتی نمادین است و تنها رابط کاربری‌اش حذف شده است، می‌تواند صحت این کار را در نظر بسیاری به شک بیندازد.

می‌توان از طرفی به این نتیجه رسید که حذف یک قابلیت نرم‌افزاری و ایجاد یک دکمه سخت‌افزاری برای منوی استارت قدمی به عقب باشد، چرا که افرادی را که ترجیح می‌دهند از ماوس به‌جای کیبورد استفاده کنند به‌گونه‌ای نامحسوس جریمه می‌کند. تبدیل یک دکمه نرم‌افزاری به معادل سخت‌افزاری آن و بعد فروش OEM، در حالی که همه می‌دانیم شرکت‌های تولیدکننده محصولات کامپیوتری دکمه‌های فیزیکی را در عجیب‌ترین جاهای ممکن می‌گذارند، ممکن است تجربه ای کاملا متفاوت برای کاربران مختلف ویندوز8 ایجاد کند. اگر مایکروسافت شجاعت به‌خرج می‌داد و این قابلیت را ‌همراه رابط کاربری‌اش دفن می‌کرد، عمل بهتری به‌نظر می‌رسید اما وسط اینجا و آنجا ماندن، نشان از ضعف این شرکت در حرکت روبه‌جلو و انجام استراتژی‌های رادیکال دارد.

محمدرضا قربانی

منبع: CNET

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد