همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

طرح تشدید بازرسی و نظارت وزارت بازرگانی عملیاتی می شود

طرح تشدید بازرسی و نظارت وزارت بازرگانی عملیاتی می شود

تهران - معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گوید: همزمان با افزایش تقاضا برای خرید سال نو و تمایل بیشتر مردم برای سفرهای نوروزی طرح تشدید بازرسی ونظارت ازسوی وزارت بازرگانی اجرا می شود.  

به گزارش ایرنا براساس اعلام قبلی مسئولان، طرح تشدید بازرسی و نظارت ایام عید از11 اسفند ماه جاری با حضور
10 هزار بازرس متشکل از نیروهای دولتی، اصناف و افتخاری طرح تشدید بازرسی ها آغاز می شود و تا 20 فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "سیدجواد تقوی" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: گستردگی گروه های نظارت و بازرسی، سطح هماهنگی و آمادگی دستگاه ها برای برخورد با متخلفان، سرعت بخشی به شکایات و استقرار گروه های بازرسی سیار از جمله امتیازات برنامه های بازرسی امسال نسبت به سال گذشته است.
وی با تاکید براینکه برنامه های تدارک دیده شده با هدف تنظیم و کنترل بهتر بازارعرضه وتقاضا صورت می گیرد، افزود: از مجموع بازرسان سه هزار بازرس سازمان حمایت به صورت مستقیم، دو هزار نفر توسط اصناف و پنج هزار بازرس افتخاری درطرح تشدید نظارت حضور دارند.

** کالا و خدمات اولویت بازرسی
این مقام مسئول، اولویت بازرسی ها را با کالا و خدمات شامل البسه، کیف وکفش، آجیل، مواد پروتئینی، قند وشکر، حمل ونقل درون شهری وبرون شهری، اقامتگاه ها، رستوران ها، مراکز تفریحی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی عنوان کرد و یادآور شد: درهماهنگی های صورت گرفته با تعزیرات حکومتی با هرگونه سوء استفاده احتمالی برخورد خواهد شد و درصورت تکرار تخلف واحد پلمپ و حتی ممکن است به ابطال جواز کسب نیز منجرشود.
تقوی گفت: طرح مقدماتی تشدید بازرسی و نظارت ازیکم اسفند ماه آغاز شده و برای اجرای طرح اصلی (11اسفند ماه) هماهنگی لازم با دستگاه های مختلف از جمله استانداران، فرمانداران، ائمه جماعات، دستگاه های مختلف، سازمان حمل ونقل، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی صورت گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به اینکه دراین مدت پرونده های تخلف خارج از نوبت رسیدگی می شود، تصریح کرد: حداکثر زمان رسیدگی به تخلفات دربازرسی های سالانه دو هفته است که این میزان در ایام سال نو به یک هفته خواهد رسید.

** تشدید بازرسی ها
تقوی به تعامل انجام شده با روسای شورای اصناف کشور و سازمان تعزیرات حکومتی اشاره کرد و گفت: تلاش برآن است تا با حضور گسترده گروه های نظارت و بازرسی به صورت ثابت و سیارکاررسیدگی به تخلفات پیگیری شود.
وی با تصریح براینکه طرح بازرسی سیار در دو نوبت صبح و عصر برای نخستین بار امسال در ایام عید اجرا می شود، گفت: با توجه به استقرار کیوسک ها درمحل مراکز فروش پرتردد، قاضی کشیک سازمان تعزیرات همراه با بازرس سیار درمحل تخلف حضور یافته ودرصورت اثبات تخلف رای صادر می کند.

** کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات 124
تقوی ، مدت زمان رسیدگی به تخلفات اعلام شده ازسوی مردم از طریق تلفن 124 در استان تهران را 30 دقیقه و سایر استان ها 15 دقیقه اعلام کرد و افزود: میانگین زمان رسیدگی به تخلفات 18 دقیقه برآورد شده است.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان افزود: در طرح ویژه بازرسی و نظارت نوروزی تلاش برآن است تا علاوه برحضور بازرسان رسمی، صنوف و افتخاری برخی تشکل های بخش خصوصی سازمان پایانه ها نیز دراین طرح مشارکت داشته باشند.
تقوی از تلفن 124 بعنوان حلقه وصل مردم با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنننگان نام برد و گفت: این شماره تلفن در طول ایام عید بصورت دو شیفته و زنده آماده دریافت شکایات مردمی خواهد بود و از ساعت 22 شب به بعد ازطریق دریافت پیام گیر شکایت مردم را دریافت می کند و بلافاصله رسیدگی می شود.

** 5/5 میلیون بازرسی درطول 10 ماه
وی درادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران اظهارداشت: در طول 10 ماه امسال در مجموع 5/5 میلیون بازرسی در سطح کشور و حوزه های خرده فروشی و عمده فروشی انجام شد که از این میزان برای 530 هزار واحد پرونده تخلف تشکیل شده و 760هزار مورد تخلف درمیان آنها شناسایی شد.
وی درباره افزایش تعداد تخلفات نسبت به پرونده ها، توضیح داد: دربرخی پرونده ها ممکن است بیش ازیک تخلف اعلام شده باشد.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات وزارت بازرگانی، میزان شکایات مردمی در این مدت را 259 هزار مورد ذکر کرد و افزود: از این رقم به 94 درصد شکایات رسیدگی شد.

** بازار مرغ و میوه
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، گفت: وزارت بازرگانی علاوه برانجام تدابیر لازم برای عرضه مرغ کافی درایام عید، کنترل بازار مواد پروتئینی و مرکبات رااز مدت ها پیش آغاز کرده و تلاش بر آن است درقالب تنظیم بازارگوشت مرغ با نرخ مشخص با توجه به نوسانات به بازارعرضه شود .
وی تصریح کرد: در خصوص کنترل دام سنگین نیز تحت مدیریت تنظیم بازاراقدامات مورد نیاز انجام می شود.

** تورهای مسافرتی
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولید کنندگان درپاسخ به پرسش خبرنگاران و قیمت تورهای مسافرتی، گفت: نرخ های اعلام شده مبانی قانونی داشته، ضابطه مند بوده وسلیقه ای نیست.
تقوی با تاکید براینکه وزارت بازرگانی هیچ دخالتی در قیمت گذاری ها ندارد، اظهار داشت: درصورت رعایت نشدن ضوابط قیمتی از سوی هر تور مسافرتی و یا هتل ها با آنها برخورد می شود.
وی یادآور شد: آنچه وزارت بازرگانی دربازرسی هابه آن توجه می کند پایه نرخ کارشناسی قیمت است که هزینه های مختلفی را دربر می گیرد.
به گفته وی، براساس قانون سازمان ها می توانند براساس ضوابط و مصوبات خود نرخ ها را تعیین کند.

** 20 درصد افزایش نرخ بلیت اتوبوس
مقام مسئول در وزارت بازرگانی درپاسخ به پرسشی درخصوص افزایش نرخ بلیت اتوبوس درایام عید، گفت: براساس مصوبه شرکت های حمل و نقل زمینی همه ساله 20 درصد به نرخ بلیت ها درایام عید افزوده می شود وبلافاصله پس ازاین مدت به نرخ قبلی بازمی گردد.
این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دلیل این امر را جبران هزینه خالی بودن مسیر بازگشت اتوبوس از مراکز پرمسافر درایام عید بیان کرد.

** بازرسی از 130 شرکت هواپیمایی
تقوی با اشاره به اینکه اقدام خودسرانه برخی شرکت های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت منجر به بازرسی از 130 شرکت و تشکیل 10 پرونده تخلف شد.
این مقام مسئول ادامه داد: از11 شرکت هواپیمایی نیز خواسته شد تا مستندات و مدارک خود را درخصوص بلیت هواپیما به سازمان حمایت اعلام کنند.

** تجدیدنظرقانون نظام صنفی
این مقام مسئول در وزارت بازرگانی افزود: برای رفع برخی ازمسائل پیش روی در حوزه نظارت وبازرسی و بازدارندگی بیشتر، موضوع تجدید نظر در خصوص قانون نظا م صنفی مطرح شده و اکنون در دولت قرار دارد.
اقتصام ** 1601** 1558

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد