همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

درآمد خانوار معیار توزیع یارانه


رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد:
درآمد خانوار معیار توزیع یارانه
 رئیس مرکز آمار ایران هزینه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را 30 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: فرم شناسایی دهکهای درآمدی ابتدای مرداد ماه سال جاری توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، محمد مدد در مورد نحوه همکاری مرکز آمار ایران برای اجرای طرح تحولات اقتصادی گفت: برای اینکه بتوانیم عدالت را در پرداخت یارانه ها اجرا کنیم، درمرحله اول باید اقشار مختلف و توانایی های اقتصادی آنها را بشناسیم.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: در سیستمهای اقتصادی موجود، اطلاعات هیچکدام از خانوارها مشخص نیست، اما با پرسشنامه ای که تهیه شده به طور یقین اطلاعات حاصل تعیین می کند که هر فرد در کدامیک از دهکها قرار می گیرد، برای اینکه ما در آینده بتوانیم مشخص کنیم دارایی های افراد چگونه است، نیاز داشتیم پرسشنامه هایی تهیه و هویت افراد را از نظر نام و نام خانواگی، شماره ملی، نام پدر و تعداد اعضای خانوار را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: سطح تحصیلات، شغل و درآمدی که از شغل اصلی افراد کسب می شود یا درآمدهایی که از مشاغل دیگر یا اجاره بها دریافت می کند، نیز باید مشخص شود برای اینکه این میزان درآمد را بتوانیم با شاخصهای دیگر کنترل کنیم باشد مشخص شود که افراد، صاحبخانه یا مستاجر هستند، یک ساختمان چقدر زیربنا و چقدر ارزش دارد و ارزش تقریبی سایر املاک و میزان وامی که فرد از بانک دریافت کرده است و همچنین تعداد و نوع خودروی وی نیز مشخص شود.

مدد تصریح کرد: با توجه به این امر در این پرسشنامه سعی کرده ایم از طریق سیستم خود اظهاری، اطلاعات دقیق را دریافت کنیم، هر کدام از ستونهای پرسشنامه نیز به پایگاه های اطلاعاتی کشور متصل شده است، ما نزدیک 20 پایگاه اطلاعاتی کشور را به هم متصل کرده ایم که بتوانیم هر کدام از این سئوالات را به راحتی به وسیله آن پایگاه ها کنترل کنیم.

وی اضافه کرد: به طور مثال اگر کسی شماره ملی خود را اشتباه داده باشد، نخستین کاری که می کنیم ( بعد از جمع آوری پرسشنامه ) به دلیل اینکه به پایگاه ثبت احوال متصل هستیم، آن را کنترل می کنیم و اگر پرسشنامه ای دوبار پر شده باشد به عنوان خطا تلقی و حذف می شود، بنابراین تا ستون شماره 10 پرسشنامه را می توانیم با پایگاه ثبت احوال کنترل کنیم یا با پایگاه نیروی انتظامی و کارت سوخت می توانیم تعداد و نوع خودرو و ارزش آن را تعیین کنیم یا با بانک اطلاعات بانک مرکزی می توانیم تسهیلاتی را که فرد از بانکها گرفته تعیین کنیم یا با اتصال به بانک سهام عدالت که هم اکنون اطلاعات حدود 25 میلیون نفر را درج کرده است، می توانیم اطلاعات زیادی را به دست آوریم.

وی اظهارداشت: در حال حاضر این هماهنگی ها انجام شده و موافقتها صورت گرفته و مشخصات پایگاه ها ارائه شده است، بنابراین مردم باید بدانند که به هر سئوال با دقت پاسخ دهند.

تفاوت آمارگیری طرح یارانه و سرشماری عمومی

رئیس مرکز آمار ایران گفت: طرح هدفمند کردن یارانه ها یک نوع سرشماری است که در زمینه درآمدها انجام می شود، در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، 56 سئوال داشتیم و اصراری به آگاهی از هویت فردی نبوده اما این اطلاعات، آماری نبود و به دلیل آنکه قرار است برای هر فرد حساب بانکی گشوده شود، بنابراین لازم است اطلاعات داخل پرسشنامه ها درست وارد شود و بر اساس این پرسشنامه، دهکهای درآمدی مشخص شوند.

پیش بینی هزینه اجرای طرح

وی هزینه این کار حدود 30 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم برای چاپ فرم، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و دستمزد آمارگیران در نظر گرفته شده و حدود 36 هزار و 400 ایستگاه آمارگیری خواهیم داشت و 48 هزار نفر در این طرح با مرکز آمار ایران همکاری خواهند کرد.

مدد تصریح کرد: در هر استان، استاندار رئیس ستاد طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار خواهد بود و مشابه طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن این طرح از رده های فرمانداری تا آبادی انجام می شود، با وزارت آموزش و پرورش نیز هماهنگ شده که در مدارس هر آبادی این کارها انجام شود.

به گفته وی برای دسترسی به فرم نیز کارهایی انجام شده است؛ این فرم به طرق مختلف در اختیار مردم قرار می گیرد، از جمله پایگاه اطلاع رسانی مرکز آمار ایران ( www.amar.org.ir) که فرم ها باید در قطع A3 باشد در حال حاضر روزانه 12 هزار نفر وارد پایگاه اطلاع رسانی مرکز می شوند و فرمها را برداشت می کنند.

نحوه دریافت و تکمیل فرم ها

رئیس مرکز آمار ایران گفت: متقاضیان پس از دریافت فرمها از طریق پایگاه مرکز آمار ایران با دفاتر پستی یا دستگاه های دولتی، باید آنها را تکمیل کنند، طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است که از اول مرداد این فرمها به صورت رایگان در اختیارعموم مردم قرار گیرد و از مردم خواهشمندیم که هر خانوار تنها یک فرم در اختیار داشته باشد.

وی ادامه داد: پس از تکمیل فرمها توسط سرپرست خانوار باید به نزدیکترین مسجد محل مراجعه و قرار است که در مسجد این فرمها مهر و امضا شود تا اطلاعات قبل از ورود به ایستگاه، کنترل اولیه شود.

مدد گفت: سپس سرپرست خانوار این اطلاعات را تائید می کند و مدارکی را که باید به ایستگاه ارائه شود، تحویل می دهد این مدارک شامل شماره ملی همه اعضای خانوار، شناسنامه خانوار و قرار داد اجاره مستاجران است، این اسناد برای انتقال اطلاعات اقتصادی خانوار مورد نیاز است.

وی اظهارداشت: مامور ایستگاه آموزشهای لازم را فرا گرفته و فرمهای مخصوصی دارد که این فرمها الکترونیکی و ICR است، اطلاعاتی که سرپرست خانوار تکمیل کرده و به تائید مسجد محل رسانده با دقت زیاد در فرم اصلی درج می شود.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: در انتها نیز سرپرست خانوار باید فرم اصلی را دوباره تائید کند بعد از این مرحله با خانوار کاری نداریم و اقدامها به شکل کامپیوتری انجام می شود، بعد از اینکه کار سرپرست خانوار در ایستگاه به اتمام رسید، رسیدی همراه با یک کد رهگیری به خانوار می دهیم که اگر در آینده با هر نوع سوال یا اشکالی مواجه شد با این کد، اشکالها را بر طرف کند.

زمان توزیع پرسشنامه ها

وی تصریح کرد: از اول مرداد که این پرسشنامه ها توزیع می شود تا 12 مرداد ماه کار خانوارهای یک، دو و سه نفره به مدت 5 روز انجام می گیرد، در مورد خانوارهای 4 نفره در 5 روز بعدی و خانوارهای 5 نفر و 6 نفره نیز به فاصله 5 روز 5 روز، کارها انجام می شود، اطلاعات خانوارهای 7 نفره به بالا و سایر نیز در 10 روز آخر صورت خواهد گرفت.

برآورد میزان توزیع یارانه ها

مدد گفت: ابتدا باید اطلاعات را جمع آوری کنیم و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، مشخص کنیم که دهک یک تا 4، چند نفر و دهک پنجم تا هفتم چند نفر و هشتم تا دهم چند نفر را شامل می شود، بر اساس اطلاعات این پرسشنامه میزان پرداختی به هر کدام از این خانوارها مشخص خواهد شد.

معیار توزیع یارانه ها، درآمد خانوارها است

وی معیار توزیع یارانه ها را درآمد خانوارها عنوان کرد و گفت: هدف این است که خانوارهای با درآمد پائین تر بتوانند سهام بیشتری دریافت کنند.

به گفته وی کشورهای درحال توسعه رشد سریعتری دارد، در نتیجه جمعیت سالمند جهان به طور افزایشی در کشورهای در حال توسعه متمرکز خواهد شد، در حال حاضر با وجود آنکه جمعیت کشورهای در حال توسعه جوان است، 64 درصد از جمعیت جهانی افراد 60 سال و بالاتر در این کشورها زندگی می کنند و در 20 سال آینده این رقم به 71 درصد خواهد رسید.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: افزایش جهان شمول نرخ وابستگی پیری وضعیتی را منعکس می کند که در آن افزایش تعداد مشتریان صندوقهای بازنشستگی و نظامهای مراقبتهای بهداشتی همراه با کاهش افراد گروه سنی جمعیت فعال قابل تصور است. و افزایش هزینه ها و بار ناشی از خدمات حمایتی دوران پیری تنها اندکی از طریق کاهش اندازه جمعیت در سنین جوان تر متعادل می شود.

مدد اظهارداشت: در کل، سالمندی جمعیت در دهه های آینده برای همه کشورها در تمام سطوح فرآیند توسعه، اجتناب ناپذیر است. اگر چه توزیع سنی جمعیت در آینده تا حد زیادی به وسیله تغییرات در باروری، مرگ و میر و مهاجرت بین المللی تعیین می شود، اما میزان و شدت سالمندی جمعیت تحت تاثیر روندهای جمعیت شناختی گذشته است.

وی با بیان اینکه یک بخش اساسی از سالمندی جمعیت در طول دهه های آینده در همه مناطق جهان مورد انتظار است، افزود: بعید به نظر می رسد که مداخله های سیاستی مانند بسته های تشویقی افزایش فرزند آوری این پیش بینی ها را به طور اساسی تغییر دهد، به طور مشابهی اگر چه افزایش تعداد مهاجران بین المللی می تواند روند جعیت فعال را تا حدودی تغییر دهد، این احتمال وجود ندارد که این پدیده اثر چندانی برفرآیند سالمندی جمعیت جهان دردهه های آینده داشته باشد.

رئیس مرکز آمار ایران خاطرنشان کرد: به طور خلاصه تغییرات در ساختار سنی جمعیت به خوبی شناخته شده و تا اندازه زیادی قابل پیش بینی است، دراین راستا واکنشها و پاسخهای سیاستی باید جلوتر از زمان باشد تا انطباق با تغییرات جمعیتی دراز مدت را آسان کند، حتی اگر سالمندی جمعیت اجتناب ناپذیر است، نتایج و پیامدهای آن به سنجش ها و مقیاسهای طراحی شده برای بررسی و پایش چالشهای مربوط به سالمندی جمعیت بستگی دارد.


نظر خود را در کادر زیر بنویسید

* نام و نام خانوادگی :
* آدرس ایمیل:
موضوع پیام:
*پیام:

فرم تماس از پارس تولز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد