اشاره:
برنامه
کسب و کار یا طرح توجیهی برای یک پروژه یا فعالیت تجاری در هر سازمان
اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک سند اصلی تلقی می شود که مقیاسی
خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا بواسطه آن بتوانند میزان موفقیت های
خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود تصمیم گیری کنند. این
برنامه بر اساس تواناییهای شرکت در نیروی انسانی, تجهیزات و سرمایه تهیه
می شود.
اشاره: ***************************************************** خلاصه مدیریتی که تشریح کننده رنوس اهداف و دیدگاه های شما باشد شرح مختصری از چگونگی آغاز به کار شرکت اهداف شرکت شما سوابق گروه مدیریتی خدمات یا محصولاتی که در طرح شما پیشنهاد شده کشش بازار برای کالاها و خدمات شما استراتژی بازاریابی دورنمای اقتصادی سه الی پنج ساله
نحوه نوشتن یک برنامه کسب و کار
برنامه
کسب و کار یا طرح توجیهی برای یک پروژه یا فعالیت تجاری در هر سازمان
اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک سند اصلی تلقی می شود که مقیاسی
خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا بواسطه آن بتوانند میزان موفقیت های
خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود تصمیم گیری کنند. این
برنامه بر اساس تواناییهای شرکت در نیروی انسانی, تجهیزات و سرمایه تهیه
می شود.
به عنوان مثال داشتن یک برنامه کسب و کار مناسب هنگام ارائه
تقاضای دریافت وام ازموسسات اعتباری همچون بانک ها نقش موثری در تصمیم
گیری آنها برای حمایت از شرکت شما و پروژه های در دست اجرای شما دارد.
در ادامه با اطلاعات مورد نیاز برای تهیه یک برنامه کسب و کار آشنا می شویم.
اولین
بخشی که باید در طرح خود بیاورید و معمولا از حدود ۲ الی ۳ صفحه بیشتر
نباید تجاوز کند خلاصه مدیریتی نام دارد. خلاصه مدیریتی استراتژی کسب و
کار شما را معرفی می نماید و مطمئنا مهمترین بخش برای مدیران و موسسات
اعتباری است. توجه داشته باشید که اکثر مدیرانی که قرار است به به جریان
افتادن پرونده طرح شما برای دریافت کمک و حمایت مالی تایید کنند همیشه
دچار مشکل کمبود وقت هستند و از این رو نباید انتظار داشته باشید که با
دقت کامل برای خواندن طرح شما که در چندین صفحه تهیه شده وقت بگذارند.
برای
اینکه بتوانید در عرض چند دقیقه اهداف و اولویت ها و برنامه های خود را
برای آنها بازگو کنید باید مطالب کل طرح را به صورت اجمالی و قانع کننده
همراه با اعداد و ارقام پیشنهادی در صفحات محدودی به صورت تایپ شده در
اختیار آنها قرار دهید. اگر شما نتوانید در دو, سه صفحه مسئول رسیدگی به
برنامه کسب و کار خود را قانع کنید که طرح کسب و کارتان قابل اطمینان و
ارزشمند برای سرمایه گذاری است مطمئن باشید که جلسه را دست خالی ترک
خواهید کرد.
همچنین این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان
و مشتریان بالقوه شما که نیاز دارند از ذهنیات و اندیشه شما آگاه شوند
دارای اهمیت زیادی است.
به
صورت واضح اساس شکل گیری و آغاز به کار شرکت را شرح دهید و نحوه رسیدن به
ایده و شروع این کسب و کار را توسط خود و یا همراه با شرکایتان را بیان
نمایید. در این قسمت باید سعی کنید از نکته ها و اصولی که موسسه اعتباری
طرف شما بر آن تاکید دارد استفاده کنید و دغدغه های خود را با چالش های
آنها همسان سازید. به عنوان نمونه اگر با یک بانک یا شرکت که اولویت را بر
صادرات و واردات گذاشته برای فعالیت های تولیدی وارد مذاکره نشوید یا اگر
به این کار دست زدید از ظرفیتهای طرح خود برای امر صادرات و واردات سخن
بگویید.
در
چند پاراگرف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای شرکت تشریح کنید.
بیان کنید که طبق برنامه ریزی های خود در چه مدت زمانی به این اهداف دست
خواهید یافت؟ در بازاری که برای کسب و کار خود در نظر گرفته اید مشتریان
شما چه کسانی خواهند بود و بر کدام بخش از بازار تمرکز خواهید کرد و هدف
از این انتخاب ها را بیان کنید.
بخش
مدیریت باید شامل اطلاعات شخصی و کاری اعضا باشد و همچنین اطلاعاتی نسبت
به سوابق کاری و مسئولیتهای مرتبط آنها را در اختیار بگذارد. این اطلاعات
باید نمایانگر دانش و تجربیات علمی و عملی گروهی باشد که شما برای پیاده
سازی طرح خود انتخاب کرده اید. این بخش می تواند تا حدود زیادی خیال
سرمایه گذاران طرح شما را از توانمندی شما برای اجرای طرح راحت کند.
نکته
ای که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد تفاوت ها و مزیت هایی است که
کالاها و خدمات شما با سایر محصولات بازار دارد. در این بخش باید به صورت
دقیق کالاها و یا خدماتی را که پس از اجرای موفق طرح قابل ارائه هستند را
معرفی و با محصولات مشابه بازار داخل و بین الملل مقایسه نمایید و علل
برتری طرح خود را در مقایسه با آنها از نظر کمی و کیفی بیان کنید.
به
خاطر داشته باشید که شما مجبور هستید تا موسسات اعتباری, کارمندان و دیگر
افراد موثر و فعال در بازار مورد نظر خود را برای حمایت، همکاری، خرید و
سرمایه گذاری متقاعد سازید. شما برای این بخش نیازمند انجام تحقیقات
گسترده ای هستید.
اگر کسب و کار مورد نظر شما در محیط وب شکل خواهد
گرفت یا هم در اینترنت و هم در محیط فیزیکی قابل پیاده سازی است باید کشش
بازار منطقه ای و بین اللملی را برای طرح مورد نظر خود تعیین کنید.
چگونه
می خواهید شروع فعالیت خود را به دنیا اعلام کنید. آیا تبلیغات کاغذی،
تلویزیونی یا اینترنتی و یا هر سه را انتخاب می کنید؟آیا از ابزارهای
بازاریابی برخط مثل سرویس های های http://www.bCentral.com استفاده می کنید تا سایت خود را در موتور های جستجو و سایر سایت ها قرار دهید.
همچنین شما نیازمند محاسبه و آماده کردن میزان هزینه های تبلیغاتی و بازایابی هستید.
این
بخش باید شامل خلاصه ای از پیش بینی های مالی شما باشد که در قالب اعداد و
ارقام نحوه دست یابی شما را به دورنمای مفروضتان را بیان نماید.
بایستی
اطلاعات مربوط به میزان درآمد ها و هزینه های مربوط به هر یک از دوره های
زمانی را بیان نمایید. یکی دیگر از مواردی که باید در این قسمت مورد اشاره
قرار دهید مقدار پولی است که تمایل دارید از موسسه اعتباری مورد نظر خود
دریافت نمایید تا بوسیله آن هزینه های اولیه های مربوط به شروع کار خود را
تامین کنید.
تکمیل درست، کامل و شفاف این بخش حساس ترین بخش از طرح شماست و می تواند موفقیت یا شکست طرح شما را تضمین نماید.
نویسنده: فرنود حسنی
منبع: iritn.com