همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

رهایی از بوی بد دهان



کلینیک سلا‌مت
رهایی از بوی بد دهان
بوی بد دهان مشکل شایعی است که می‌تواند در روابط اجتماعی تداخل ایجاد کند و واکنش منفی دیگران را برانگیزد. بسیاری از افراد حتی از وجود این مشکل آگاهی ندارند. از سوی دیگر، گروهی تصور می‌کنند این مشکل غیرقابل درمان است. از آنجا که این بیماری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، برای درمان موثر ابتدا باید علت ایجاد آن را تشخیص داد. بنابراین اگر از این مشکل رنج می‌برید، می‌توانید برای تشخیص علت و درمان آن به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید. به طور کلی،‌ علت‌های شایع بوی بد دهان شامل موارد زیر هستند:


علل مربوط به دهان و دندان: ذرات غذایی باقی‌مانده بین دندان‌ها در اثر فعالیت میکروب‌های موجود در پلاک دندانی تجزیه شده و باعث بوی بد دهان می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل باید به طور منظم بهداشت دهان را رعایت کرد. بویژه باید از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها استفاده کرد. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و ایجاد بیماری‌های لثه‌ای پیشرفته، بوی بد دهان تشدید می‌شود که حتی با رعایت بهداشت روزانه هم بهبود نمی‌یابد. در این صورت باید برای درمان به دندانپزشک مراجعه کرد.

از علل دیگر بوی بد دهان خشکی دهان است. خشکی دهان می‌تواند در اثر مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد فشار خون و ضد افسردگی و همچنین بیماری‌های غدد بزاقی و تنفس دهانی ایجاد شود. برای درمان آن می‌توان از شکلات و آدامس‌های بدون قند یا بزاق مصنوعی (با تجویز دندانپزشک) استفاده کرد.

دهانشویه‌هایی که ادعا می‌شود از بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند، تنها موجب کاهش موقتی آن می‌شوند و استفاده طولانی مدت از آنها نه تنها مفید نیست، بلکه موجب به تاخیرانداختن تشخیص علت اصلی بوی بد دهان می‌شوند.

بیماری‌های سیستمیک: در صورتی که به تشخیص دندانپزشک دهان و دندان شما سالم است، باید برای یافتن دلیل بوی بد دهان خود به پزشک مراجعه کنید. برخی از بیماری‌ها مانند سینوزیت مزمن (بدلیل ترشحات پشت حلق)، دیابت، برونشیت مزمن، بیماری‌های دستگاه گوارش و کلیوی و... ممکن است موجب بوی بد دهان شوند.

مصرف دخانیات: استفاده از سیگار علاوه بر این‌که به خودی خود باعث بوی بد دهان می‌شود، می‌تواند خشکی دهان و بیماری‌های لثه‌ای را نیز تشدید کند.

البته باید گفت که علت بوی بد دهان در بعضی از موارد نادر هیچ یک از این موارد نیست و تشخیص آن دشوار است.


دکتر امین امینیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد