همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

رهایی از بوی نامطبوع مواد غذایی با فولاد ضدزنگ


علم در آشپزخانه
رهایی از بوی نامطبوع مواد غذایی با فولاد ضدزنگ
آیا می‌دانید که یکی از راهکارهای مناسب برای رفع بوی ماهی، پیاز و یا سیر از دستان شما این است که دستانتان را با یک چاقو از جنس فولاد ضدزنگ پاک کنید؟ در حقیقت می‌توانید صابون‌هایی که حاوی قطعاتی از جنس فولاد ضدزنگ که در اندازه و شکل قالب‌های صابون معمولی هستند تهیه‌ کنید و برای رفع بوی دست‌های خود از آن استفاده کنید. اگرچه تاکنون یافته‌های علمی مطمئنی در تایید کاربرد فولاد ضد زنگ که کاهنده بوی نامطبوع برخی از انواع موادغذایی همچون سیر و پیاز ارائه نشده است اما می‌توانید این کار را آزمایش کنید تا شما نیز بتوانید براساس تجربیات عینی خود کاربرد این ماده را در این زمینه مورد تایید قرار دهید.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است براساس آنچه به عنوان یک حقیقت علمی در ذهنتان ثبت شده است در آزمایش این فرضیه دچار خطا شوید بهتر است از شخص دیگری بخواهید دستان شما را بو کند. علاوه بر این ممکن است به علت این که در معرض انتشار بوی این ماده غذایی بوده‌اید مولکول‌هایی از این عطر و بو وارد بینی شما شده باشد که به دلیل آن نتوانید متوجه رفع بوی بد دستان خود شوید. براساس بررسی‌های انجام شده، اگر دستان شما مدت زمان زیادی در تماس با سیر، پیاز و یا ماهی بوده و بوی این گروه از موادغذایی جذب پوست و دست شما شده است براحتی و تنها به کمک یک چاقو از جنس فولاد زنگ نزن می‌توانید از این بوی بد خلاص شوید. این در حالی است که تماس دست و اصطکاک پوست با استفاده از این چاقو برای کاهش بوی نامطبوع دیگر موادغذایی موثر نبوده است. اما شاید آگاهی از چگونگی انجام واکنش شیمیایی موثر برای کاهش بوی نامطبوع این موادغذایی از سطح پوست بتواند راهکار موثری برای آگاهی از چگونگی رفع بوی نامطبوع مواد غذایی مختلف از طریق موادشیمیایی مختلف باشد.

به نظر می‌رسد که گوگرد موجود در سطح موادغذایی مانند ماهی،‌ پیاز و سیر توسط فولاد ضدزنگ جذب شده یا تعداد بیشتری از ذرات موجود در آن کاهش می‌دهد. در حقیقت آنچه سبب ضدزنگ بودن فولاد ضدزنگ می‌شود نیز تشکیل چنین ترکیباتی در سطح فولاد است. سیر و پیاز حاوی سولفواکسیدهای اسیدآمینه هستند که تولید سولفونیک اسید می‌کند. از این اسید گازهای فراری متصاعد می‌شود. این گازها در واکنش با آب سولفوریک اسید یا جوهرگوگرد تولید می‌کنند. خارج شدن این ترکیبات در محیط سبب می‌شود که هنگام خرد کردن پیاز بی‌اختیار اشک بریزید. بوی پیاز، سیر و حتی ماهی نیز ناشی از ایجاد این ترکیبات و انتشار آن در محیط است. این درحالی است که اگر بتوانیم زمینه مناسبی را برای واکنش ترکیبات حاوی سولفور با مواد دیگر به وجود آوریم می‌توانیم بوی نامطبوع ناشی از این موادغذایی را از بین ببریم.

در فولاد ضدزنگ فلزاتی وجود دارند که به آسانی با ترکیبات حاوی گوگرد واکنش نشان داده و در نتیجه بوی نامطبوع آن را از بین می‌برند. هر چه سرعت برخورد این ماده با پوست دست ما سریع‌تر باشد این بو زودتر رفع می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد