همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

شکوفایی پایه‌های فناوری اطلاعات یا گوگلیمو مارکونی

پشت پرده زندگی دانشمندان
شکوفایی پایه‌های فناوری اطلاعات یا گوگلیمو مارکونی
گوگلیمو مارکونی در دنیای ارتباطات دانشمند و مخترع شناخته‌شده‌ای به حساب می‌آید. او مخترع و مبتکر ایتالیایی است که در 25 آوریل سال 1874 در بولونیای ایتالیا و در خانواده‌ای مرفه به دنیا آمد.

پدرش از زمین‌داران معروف منطقه بود و بی‌شک همین شرایط مناسب و مساعد در پیشرفت و شکوفایی گوگلیمو بشدت تأثیرگذار بود. در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات از وی به عنوان توسعه‌دهنده و به نوعی مکمل دانشمندان پایه‌گذار این عرصه یاد می‌شود.

این دانشمند برجسته در زمینه توسعه فناوری تلگراف بدون سیم نقش قابل توجهی داشته است. نکته جالب درخصوص وی، درونگرا بودن اوست به طوری که حتی بسیاری از تحقیقات و آزمایش‌هایش را نیز به دور از چشم والدینش انجام می‌داد.

این روند در دوران کودکی و نوجوانی وی ادامه یافت تا آنجا که طیفی از آزمایش‌های خود را به صورت کاملا خصوصی انجام داد. او در دوران تحصیل در مدرسه نیز از جمله دانشمندان ضعیف بود با این حال تمام تمرکز خود را به آزمایش‌های مربوط به روابط بی‌سیم معطوف کرد.

وی به تدریج دامنه ارسال و دریافت سیگنال‌ها را گسترش داد و در ادامه برای اجرای برنامه‌هایش راهی انگلیس شد. انتقال و دریافت پیام از ساحل غربی تا ساحل شرقی اقیانوس اطلس اوج هنرنمایی این دانشمند به حساب می‌آید. در جریان حادثه تاریخی کشتی تایتانیک بسیاری از نجات‌یافتگان به لطف استفاده از تلاش‌های گوگلیمو امکان ادامه حیات پیدا کردند و از این‌رو گفته می‌شود این رویداد اوج کاربردی بودن تلاش‌ها و آزمایش‌های وی در همان دوران ابتدایی این فناوری بوده است.

این مهندس و مبتکر برجسته با انجام چنین کارهایی توجه و تحسین شخصیت‌های علمی‌ و سیاسی آن موقع ایتالیا و انگلیس را موجب شد تا آنجا که موفق به دریافت نشان برجسته شوالیه شد. دریافت جایزه نوبل فیزیک برگ دیگری از دفتر افتخارات وی بوده است. گوگلیمو در سال 1937 در رم ایتالیا و در حالی که 63 سال سن داشت پس از چندین حمله قلبی درگذشت.

سعید حسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد