همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

همیارآنلاین

کانال ایتا https://eitaa.com/hamyaronline

با چسبهای درخشان در آرامش درمان شوید نانو ذرات پلیمری در مقابله

با چسبهای درخشان در آرامش درمان شوید
شاید باورش سخت باشد اگر بشنوید که از این پس برای درمان یکی از سرطان‌های شایع دنیا یعنی سرطان پوست دیگر نیاز به مراجعه به کلینیک‌ها و مراکز درمانی مجهز به پرتو درمانی و لیزر درمانی وجود ندارد بلکه همین طور که در مقابل تلویزیون منزلتان نشسته‌اید یا در حال استراحت روی تخت یا مبل راحتی شخصی خود هستید می‌توانید نظاره‌گر درخشش چسبی باشید که همچون یک چسب زخم ساده بر انگشتتان بسته‌اید تا شیوه نوینی از درمان سرطان پوست را تجربه کنید...

نانو ذرات پلیمری در مقابله با سرطان

درمان فوتو دینامیک یکی از جدیدترین شیوه‌های درمانی در مقابله با سرطان است که در آن از موادی که در مجاورت نور تولید اکسیژن فعال می‌کنند به عنوان دارو استفاده می‌شود. در این روش درمانی ماده موردنظر بعد از تزریق در موضع مورد تابش قرار گرفته و خاصیت درمانی خود را به جای می‌گذارد.

البته یکی از معایب این روش آن است که این مواد در مجاورت نور خورشید به سرعت تجزیه شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد. با استفاده از این روش و به دام اندازی مواد فوتونی از فعال شدن آنها به‌وسیله نور معمولی و در مکان‌هایی که لازم نیست جلوگیری می‌شود. سلول‌های سرطانی با جذب این مواد و هضم آنها باعث آزاد شدن مواد ذکر شده درون خود می‌شوند و در مرحله بعد با تابش نور این مواد سلول‌های سرطانی را می‌کشند. بعلاوه با این شیوه در یک نوبت می‌توان ناحیه گسترده‌ای را درمان کرد و این بدان معنی است که نیاز به درمان‌های طولانی مدت کاهش پیدا می‌کند. یک مزیت دیگر این روش آن است که سرطان پوست معمولا برگشت‌پذیری دارد ولی در صورت استفاده از این روش تعداد دفعات برگشت‌پذیری این بیماری کاهش پیدا می‌کند و حتی وقتی بیماری بازمی‌گردد شدت آن بسیار کمتر است.

پروتئین طبیعی روی پوست

جالب است بدانید که یکی از جدید شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست طی دو سه ساله اخیر توسط محققان آمریکایی ارائه شده است که بر اساس آن متخصصان انجمن شیمی آمریکا با تولید محلولی از نوعی پروتئین طبیعی توانستند ابتلا به سرطان پوست را به میزان قابل توجه‌ای کاهش دهند.

زمانی که این محلول روی پوست مالیده می‌شود پروتئین موجود در آن در سلول‌های پوست نفوذ کرده و لایه‌ای را روی آن شکل می‌دهد در نتیجه باعث می‌شود تا پوست از صدمات اشعه‌های فرابنفش و نور آفتاب در امان بماند.

بررسی این محققان همچنین نشان داد، رنگدانه‌های پوست در سفید پوستان یا افرادی که موهایی بور و روشن دارند بسیار بیشتر از سایر افراد، مستعد ابتلا به سرطان پوست است، در نتیجه خطر ابتلا به سرطان در این گونه افراد بیشتر است.

داروهای کم عارضه‌تر

با وجود آن که همچنان اصلی‌ترین شیوه درمان سرطان پوست مبتنی بر شیمی درمانی است. محققان آلمانی چندی پیش اعلام کردند که موفق به تولید داروهایی شده‌اند که به دنبال نابودی کل غده و سلول‌های سرطانی نیستند بلکه حیات سلول را نابود می‌کنند. این داروها در حال حاضر نمی‌توانند جایگزین روش شیمی درمانی برای بیماران مبتلا باشند ولیکن ویژه‌گی خاص آنها این است که روی تمام مولکول‌هایی تاثیر می‌گذارند که در تومورها به روش خاصی فعال هستند. در حال حاضر در روش شیمی درمانی از داروهایی استفاده می‌شود که از رشد سلول جلوگیری یا این‌که آن را نابود می‌کنند که از عوارض آن به عنوان نمونه می‌توان به ریزش مو در بیماران تحت درمان اشاره کرد.

البته داروهای جدید علیه سرطان پوست در حال حاضر صرفا در ترکیب با شیمی‌درمانی کلاسیک موفقیت‌آمیز هستند اما این داروها درجه موفقیت در درمان را به طور تعیین‌کننده‌ای افزایش می‌دهند.

روشی سریع آسان و ساده

ابداع چسب زخم درخشان برای درمان سرطان پوست می‌تواند نمونه‌ای از پیشرفت‌های چشمگیر محققان دنیا در زمینه فناوری‌های برتر تلقی شود.

این چسب زخم جدید حاوی دیودهای کوچک و متصاعدکننده نور است که می‌توان از آنها برای درمان سرطان پوست در ترکیب با داروهای حساس به نور استفاده کرد. در این روش از داروهای حساس به نور به عنوان کرم روی پوست استفاده می‌شود. وقتی نور قرمز به محل مورد نظر تابیده شود، داروها را فعال می‌کند. این داروها سپس ضمن این که جذب پوست می‌شوند تومور سرطانی را نابود می‌کنند. در واقع هدف از تولید چسب زخم درخشان و شفابخش، ابداع روشی سریع‌تر، آسان‌تر و ساده‌تر برای درمان سرطان پوست بوده است. در این روش وظیفه تاباندن نور قرمز بر عهدهLED های ارگانیک موسوم بهOLED هاست که با اعمال ولتاژ روی آنها فعال می‌شوند. اینOLED ها می‌توانند طیفی مهم از سلول‌های سرطانی را در آزمایشگاه نابود کنند.

چسب زخم درخشان

گویا به دنبال تلاش محققان انگلیسی از این پس چسب‌های زخم ساده با ترکیب با دیودهای نوری و داروهای حساس به نور می‌توانند در درمان سرطان پوست مورد استفاده قرار گیرند.

در ساختار این چسب‌ها از دیودهای نوری آلی استفاده شده است و محققان قصد دارند از این ابزار در درمان‌های پلی دینامیک، شیوه درمانی که در آن داروهای حساس به نور مشابه کرم‌های بهداشتی روی پوست بیمار گرفته و تحت تابش نور قرمز قرار می‌گیرد، استفاده کنند. پس از تابش نور قرمز در این شیوه درمانی، دارو بتدریج جذب پوست شده و تاثیرگذاری خود را روی تومورهای سرطانی آغاز می‌کند. چراغ‌های ال‌ای‌دی روی این چسب‌ها در الگوهایی مربع شکل و منظم قرار گرفته‌اند و الگوی قرارگیری آنها با شکل تومور بیمار همخوانی خواهد داشت با تابش مستقیم نور قرمز از این چراغ‌ها روی نسوج سرطانی داروها فعال شده و درمان بیمار آغاز می‌شود. در حال حاضر به دلیل پرهزینه بودن استفاده از لیزر یا تجهیزات نور قرمز این شیوه تنها در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به گفته محققان هر بیمار می‌تواند به واسطه چسب‌های نوری در منزل به درمان خود اقدام کند.

آزمایش‌ها در محیط آزمایشگاهی نشان می‌دهند که این چسب نوری توانایی از بین بردن یک سری از سلول‌های سرطانی را خواهد داشت محققان پس از مشاهده نتایج آزمایش‌ها قصد دارند به زودی آزمایش‌های انسانی آن را نیز آغاز کنند.

پونه شیرازی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد